måndag 13 april 2009

Fram och tillbaka och helg

I veckan var jag i Blekinge med familjen, innan jag körde hem i fredags för att jobba hela helgen i studion. Idag bär det ner till sydöstra delen av landet igen - jag ska vara reporter på Kalmar-AIK, och det bör väl bli en bra match. Jag tror inte på någon målfest, men kom då ihåg att jag tippade 0-0 mellan Örgryte och GAIS förra vecka. Nu säger jag att det blir 1-1.

Kalmar är en vacker sommarstad. Synd bara att det är sommar i typ tre månader av tolv möjliga i det här landet.

Helgens Premier League innehöll en jäkla massa saker som är värda att rapportera. Här kommer några av dem.

* Alltså, den här Federico Macheda går det inte att undvika att skriva om. Mål igen, och än en gång var det direkt avgörande. I fighten mot Aston Villa kom han in i den 61:a minuten, nu kom han in i 75:e. Det innebär att han totalt har fått 44 minuters speltid i a-laget (plus stopptid), och på dessa har han alltså gjort två mål.

* Liverpool fortsätter att jaga och Fernando Torres bjöd på ett drömmål och ett som "bara" var snyggt. Han har nu spelat 28 ligamatcher hemma på Anfield, och på dem har han gjort 25 mål. Borta bra, men hemma... helt jävla makalös!

* En annan tvåmålsskytt i helgen var Didier Drogba. På Chelseas senaste nio matcher i liga och cup har han gjort sju mål nu. Att Chelsea sen höll på att sumpa en 4-0-ledning är remarkabelt, och tråkigt för Johan Elmander att det skedde efter att han blev utbytt.

* Arsenal vände ett 1-0-underläge till seger 4-1 borta mot Wigan, och Arsenal är det lag som har tagit näst flest poäng i ligan efter att ha legat under. Bara Liverpool är värre.

* Aston Villa och Everton spelade 3-3 i en synnerligen underhållande match. Gareth Barry satte sin fjärde straff för säsongen, det är han bäst med i Premier League. Everton gjorde två av sina mål efter inlägg från kanten, vilket innebär att de har gjort 24 mål på det sättet den här säsongen. Inget lag har gjort fler. Det var faktiskt säsongens första 3-3-match, by the way.

* Spurs vann med matchens enda mål mot West Ham, och har nu tagit 16 poäng av 18 möjliga i de senaste sex matcherna lagen emellan. Roman Pavlyuchenko hoppade in och gjorde mål, och det var nionde gången en inhoppare har gjort mål för Tottenham den här säsongen, något de är bäst på. Tottenham har för övrigt tagit 13 poäng i sina Londonderbyn, och det är flest av alla. Spurs är alltså huvudstadens bästa lag - om det hade funnits en lokal liga, vill säga.

* Newcastle fick med sig en poäng efter det att Andrew Carroll kvitterat i den 81:a minuten på nick. Det var hans tredje mål den här Premier League-säsongen, och det andra som kom i just den 81:a minuten!

* Mark Hughes petade Robinho och Elano inför matchen hemma mot Fulham, och eftersom City till slut förlorade hemma mot Roy Hodgsons lag innebär väl det att Hughes i praktiken ber om att få sparken i veckan. Fulham har nu två raka bortasegrar efter att de tidigare inte hade tagit en bortaseger på hela säsongen.

* Middlesbrough vann mot Hull med 3-1, och det var mycket välkomna pinnar på Riverside. Otroligt nog har de samma poängantal som Newcastle, och de lagen möts på St.James Park måndagen den 11:e maj. Jag gissar att det kommer att bli sexpoängsmatchernas sexpoängsmatch.

* Pompey-West Brom slutade 2-2, och jag kan inte tänka mig något annat än att Portsmouth nu är klara och att West Bromwich definitivt åker ur. The Baggies har spelat oavgjort i tre av de fyra senaste ligamatcherna. För att hänga kvar måste man vinna lite då och då också.

En annan notis är att det inte delades ut ett enda rött kort i den här omgången. Jag har en stark känsla av att det är färre gula och röda kort i England än, till exempel, Italien och Spanien. Det ska jag räkna på imorrn eller på onsdag.

5 kommentarer:

bLyGE_kEntA sa...

Jag förstår inte hysterin kring att Hughes petade Robinho och Elano. City har ju helt ärligt inte så jättemycket att spela för i ligan medan man är i kvartsfinal i UEFA-cupen och vilade säkerligen dem till torsdagens match. Det märktes förresten att de var lite slitna.

bengt sa...

Varför var inte hela Hegerfors flint sminkad i kvällens sändning? Och hade inte Fjellström väldigt markerade kindben?

Det såg väldigt märkligt ut.

Martin Karlsson sa...

Det såg ut som om Arne och Jens ätit ett par kilo morötter var till lunch, hela rummet blev orange när de var i bild.

Min sambo trodde att de sminkat varandra strax före sändningen.

Anonym sa...

Känns inte Torres tillräckligt het för att vända matchen till Pools fördel ikväll?

Jonas Dahlquist sa...

Sminkfrågor? Tror ni att ni är inne på Blondinbella, eller?

Själv hade jag inte ett uns smink under gårdagssändningen, det måste vara ett bra betyg att ingen har anmärkt på det. Jag kanske kan bli nytt affischnamn för Nivea eller nåt.

Vi har faktiskt inga sminköser med oss på de Allsvenska sändningarna, så scenariot med att Jens och Arne sminkade varandra är inte helt otänkbart, vet dock inte om det var fallet.

Man bör alltid spela med det bästa laget man kan, om det inte är så att det är en sjukt viktig match tre dagar senare som man fokuserar på. Det har inte Man City, alltså gjorde Hughes fel, tycker jag.

Liverpool har typ 3% chans att gå vidare, om ni frågar mig.