söndag 12 april 2009

Backar ska inte göra mål

Nu vill jag klaga på en sak, nämligen det faktum att så fort en försvarsspelare gör ett snyggt mål så börjar han förknippas med feta proffskontrakt i kvällstidningarna.

I den första omgången av Allsvenskan var det Bajens Emil Johansson som stod för en praktträff mot Elfsborg, och tankarna fördes till gamle brassebacken Josimar som nätade mot Nordirland i VM 1986. Dagen efter Emils mål skulle han givetvis bli proffs.

Igår var det IFK Göteborgs Ragnar Sigurdssons tur att sätta ett fantastiskt Xabi Alonso-mål bakom Djurgårdens Pa Dembo Tourray. Genast blev han aktuell för Blackburn och Newcastle...

De klubbar som scoutar en försvarsspelare genom att kolla på hur många drömmål han har gjort är illa ute, och givetvis gör de inte det. Jag minns när Olof Mellberg inledde en säsong i Aston Villa med att göra ett par mål, och hyllningarna var enorma. Sen blev det inga mål på ett bra tag, och plötsligt var omdömena om Mellberg lite svalare från alla håll och kanter. När jag frågade Olof om detta sa han att det var väldigt konstigt att alla hyllade honom för målen eftersom han inte alls var nöjd med sitt försvarsspel under den perioden, men när det började gå bra för honom rent försvarsmässigt så fick han kritik för sitt spel.

Backars primära uppgift är inte att göra mål, det är att se till att motståndarna inte ska göra mål. Fast sånt ser man inte på youtube, förstås.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag förstår ditt resonemang men att koppla ihop Ragge med storklubbar beror knappast på hans mål. Han har dragit intresse till sig en lång period nu och lämnar antagligen i sommar. Mitt tips, till en storklubb.

Sedan så går mina tankar vid målet till en viss David Beckham men det är väl en smaksak. :-)

Unknown sa...

http://www.youtube.com/watch?v=Ep6czGrq8uM

Ögongodis :)