torsdag 26 mars 2009

On the road again

När solen inte ens gått upp än satte sig jag och foto-Jocke på ett X2000 med destination Göteborg. Vi ska intervjua Marcus Allbäck och Alexander Axén inför vår Allsvenska premiär nästa söndag - den första matchen någonsin på nya galma Ullevi, eller vad arenan nu heter. Jag hade helt klart röstat på att den skulle heta Glenn Arena istället, men så roligt skulle vi inte ha det.

Göteborgska fyndigheter är annars lite av en hobby för mig, trots att jag är 08 in i ben och märg. Min kompis och kollega David, som är lika mycket göteborgare som jag är stockholmare, brukar berätta att det var en lokaltidning som hade en tävling där läsarna fick komma på förslag till vad en ny gayklubb ute på Tjörn skulle ha för namn. Det vinnande bidraget var "Tjörn i röva", vilket ju är vansinningt roligt.

Nåväl - jag ska fråga Allbäck lite grejer om tiden i Aston Villa, och den delen av intervjun publiceras här senare.

6 kommentarer:

Smygen sa...

Du har nog missuppfattat lite hur byggnader får roliga namn i Gbg. Det är helt i sin ordning att den nybyggda arenan får ett "normalt" namn som ett officiellt. Det roliga börjar sen när det i folkmun uppstår ett smeknamn och det blir så slagkraftigt att det slår ut det officiella (iofs tycker jag namnet Gamla Ullevi rymmer en viss humor).
Det här med att tidningar ska lägga sig i och ha tävlingar för att få fram fyndiga namn är en ren och skär styggelse!
Fast det här med lokaltidningen som hade en tävling om en gayklubb på Tjörn hoppas jag inte ens du tror på.

Anders Hansson sa...

Bästa arena-namnförslaget till gamla nya gamla Ullevi var väl annars "Arena-Rama-Rolf"...

Jonas Dahlquist sa...

Hahaha!! Arena Rama Rolf. Lysande.

Man ska aldrig paja bra storys genom att kolla sanningshalten i dem. Tjörn i röva är en bra story.

Kriss sa...

En annan klassiker på "Gamla Ulllevi" som jag hörde häromdagen. Eftersom det var Sture Allén som kom fram med namnet med en efterföljande saftig nota så kallar göteborgarna gamla ullevi för "Stureplan". När jag ändå är i farten så tycker jag namnförslaget för nya åklagarmyndigheten som ligger granne med Gamla Ullevi är ganska så skoj "Rätt nära Ullevi".

ÖISKim sa...

Ang Marcus Allbäck och Aston Villa,

Marcus är och har alltid varit Arsenalsupporter. Vore därför kul om du kunde ta upp någonting om årets premier league och just den lilla kamp om 4e platsen som Villa och Arsenal har haft. Sen vore det även kul om du kunde fråga honom vad han tycker om dagens Arsenal!

Mvh,

Kim Svanström

Joakim Lindqvist sa...

Varning: Gammal!

En annan kul grej med Ullevi vore om Sture Allén döpt den till Stureallén.