måndag 23 mars 2009

Goalscorers drought

Nicolas Anelka leder skytteligan i Premier League på 15 mål efter 30 omgångar, bakom honom delar Steven Gerrard och Cristiano Ronaldo på andraplatsen med 13 ligamål vardera.

Anelka har alltså gjort prick 0,5 mål per omgång, och leder med detta. Det känns lite futtigt, kan jag tycka. Så här har målsnittet sett ut hos skytteligavinnarna de senaste åren:

2007-08: C.Ronaldo, 31 mål = 0,82 mål per omgång
2006-07: D.Drogba, 20 mål = 0,53 mål per omgång
2005-06: T.Henry, 27 mål = 0,71 mål per omgång
2004-05: T.Henry, 25 mål = 0,66 mål per omgång
2003-04: T.Henry, 30 mål = 0,79 mål per omgång
2002-03: R.van Nistelrooy, 25 mål = 0,66 mål per omgång
2001-02: T.Henry, 24 mål = 0,63 mål per omgång
2000-01: J.F.Hasselbaink, 23 mål = 0,61 mål per omgång
1999-2000: K.Phillips, 30 mål = 0,79 mål per omgång

Man får gå så långt tillbaka som till 1998-99 (delad skytteligavist för J.F.Hasselbaink, D.Yorke och M.Owen) för att hitta ett snitt under 0,5. Trion lyckades med att göra 18 mål, vilket innebär 0,47 i snitt. Även säsongen innan det vann man Golden Boot på 18 mål, och då delade trion C.Sutton, M.Owen och D.Dublin på titeln. Förutom just dessa två säsonger har snittet alltid legat över 0,5 mål per omgång för den som har vunnit skytteligan i Premier League.

Även om det är "old news" imponeras man bara mer och mer av att Cristiano Ronaldo smällde in 31 ligamål förra säsongen. Senast någon gjorde fler än så var 1986-87, när Clive Allen satte 33 ligamål - men då var det 42 omgångar, så C.Ronaldo hade bättre snitt än honom ändå.

Vem är nu detta på bilden, tänker ni. Svaret kommer om ni läser ytterligare två meningar av det här inlägget.

Man måste gå så långt tillbaka som till 1966-67, när Southamptons Ron Davies gjorde 37 mål på 42 omgångar, för att hitta någon med bättre ratio än portugisen. Davies hamnade till slut på 0,88 mål per omgång.

4 kommentarer:

Jonas Dahlquist sa...

Ni som var snabba upptäckte att jag första hade missat Clive Allens 33-målssäsong här, och yrade om Ian Rush och grejer, men den uppmärksamme läsaren Johan Svensson mailade till mig och påtalade misstaget. Härmed åtgärdat - tack Johan!

Unknown sa...

Detta har inget med ditt inlägg att göra men jag gillade ditt historia om Aspö hos Christer. Du håller dig framme i media! På Spåret nästa säger jag!! (Det måste ha varit dig jag hörde...eller?)

Unknown sa...

Tyckte väl att det var den gode Dahlquist man hörde i dagens P3 Christer!

**

C-Ron är en duktig lirare men det faktum att han aldrig riktigt presterar mot riktigt tungt motstånd står kvar.

Jonas Dahlquist sa...

Jodå, det var jag! Tycker att jag hade den klart bästa storyn. Anders Fredriksson ringde upp mig direkt efteråt och klagade på att jag störde ett annars bra program han lyssnade på...

En gång ringde Hans "Virus" Lindberg in till ett radioprogram mitt i natten, och jag satt i bilen efter en hockeysändning och hörde det hela. Han vann en keps.