tisdag 3 mars 2009

Fotbollssveriges Janne Josefsson

Det här inlägget lär bli det närmaste jag kommer att leda ett skrikigt debattprogram, för jag utgår från att ni kommer ha andra åsikter än vad jag har. Det ska nämligen handla om de sju snyggaste och de fyra fulaste klubbmärkena i Premier League, The Championship, League One och League Two.

Ni kan maila in till mig på jonas.dahlquist@canalplus.se om ni tycker att jag har fel, men jag kommer förmodligen inte att ändra mig...

SNYGGASTE

1. Port Vale - fina färger, stiliga proportioner, coolt namn och på något sätt själva sinnebilden för hur ett snyggt klubbmärke ska se ut. Min favorit, no doubt.

2. Leyton Orient - förmodligen det klubbmärke som skulle vara snyggast som tatuering. Även här ett coolt lagnamn och inte för mycket kladd.

3. Blackburn Rovers - jag har alltid varit svag för den här loggan. En ros och så "Arte et labore" (konst och arbete) som slogan, dessutom kombinerat med snygga tröjor.

4. Bristol Rovers - påminner en aning om Port Vales, snyggt med silhuetten i förgrunden, fast lite corny med fotbollen. Det hade varit snyggare utan.

5. Liverpool - av storklubbarna tycker jag att Liverpool har det snyggaste klubbmärket, det är snyggt med "The Liver Bird" och klassiska "You'll never walk alone", men aningen för kladdigt för att vara helt perfekt.

6. Bradford City - jag gillar när det är randigt i skölden, och färgerna är ovanliga men snygga.

7. Manchester City - förmodligen det snyggaste "omstylade" klubbmärket. Det ser lite aggressivt och maktfullkomligt ut, men det kanske passar bra.

FULASTE

1. Milton Keynes Dons - obehaglig klubb, vidrig "stad" och skitfult klubbmärke. Be om ursäkt, MK Dons!!! Vad fan är detta?

2. Norwich City - grönt och gult är inte någon lyckad kombination. Ritar man en kanariefågel på sitt emblem så ber man om att hamna i bottenträsket på såna här listor.

3. Watford - jag har inget emot klubben, men vad är det för en logga!? Jag trodde att djuret i mitten var en röd älg först, men det har visat sig att det ska föreställa en röd kronhjort istället. Det gör inte saken ett dugg bättre.

4. Bournemouth - enda klubbmärket i världen som föreställer en hockeyfrilla. Går kanske hem i Tjeckien, men inte här på bloggen.

Om någon av den här bloggens månghövdade läsare råkar vara klubbmärkesdesigner, eller egentligen bara riktigt duktig på att rita i största allmänhet, så får ni gärna uppfinna ett klubbmärke till bloggen. Om det kommer något snyggt så lovar jag emblemet en evig plats på den här sidan.

16 kommentarer:

Dennis Nyberg sa...

Milton Keynes logga ser ut som en företagslogga

Jonas Dahlquist sa...

Det är exakt vad det är också. Ett företag som åt upp en fotbollsklubb.

The Artist Formerly Known as King Kolo sa...

Finns ingen som helst charm med varken MK Dons eller området. De förtjänar förstaplatsen med råge. Åker aldrig tillbaka dit, ens om jag får betalt. Men på snygglistan borde Orient ha vunnit - jag var tvungen att köpa en halsduk trots att jag inte ens håller på laget...

Dennis Nyberg sa...

Tycker du har missat några riktiga guldkorn.

Northampton - Unik, stilfull och spännande.

Lincoln - Snyggt med engelska flaggan i bakgrunden. Dock inte fullt så snygg förgrundsfigur.

FULAST

Scunthorpe - Hur tänkte de?

Morecambe - Ingen färg matchar någon annan.

Wycombe - Ful, helt enkelt.

Isak Engström sa...

Leyton Orients var riktigt snyggt! Likaså Liverpool och Man Citys.
Gillar själv Newcastles. Vissa kanske tycker det är "för mycket", men jag tycker det känns maffigt!

MK Dons är bara riktigt fult. Sen kan man undrar vad det är Norwich har på sitt märke uppe till vänster?
Sen skulle faktiskt Watfords kunna vara ett väg-märke i Sverige med de färgerna och det motivet, "Se upp för älgar (kronhjortar)".

Själv nappade jag på din utmaning sist i inlägget och slängde ihop ett förslag på klubbmärke för bloggen. Kan laddas ner från http://www.megaupload.com/?d=HY58IDQC.

Tack för en bra blogg!

t-bear sa...

Bra snygglista! Utan facklorna skulle Pools emblem vara allra snyggast enligt mig.

Tycker att Norwich har nåt charmigt med sitt emblem, svårt att sätta fingret på exakt vad. Det är fulsnyggt på nåt sätt...

Fulham borde definitivt platsa på fullistan!
Kanske också Spurs?

Kriss sa...

Det var ingen vacker syn, Milton Keynes logga. Kan ju aldrig någonsin nå högt i seriesystemet med en sådan logga, gör dem det så hoppas jag på demonstrationer!

Angående logga-hjälpen, finns det någonstans som man kan skicka den?

Mr Pana sa...

Själv gillar jag Plymouths emblem starkt, visar verkligen att man är en hamnstad.

Sen är jag jäkligt svag för Notts County. Så otroligt nostalgiskt och man visar att man är "the original magpies".

Det största frågetcknet är ju varför Arsenal valde att byta sitt otroligt vackra märke med Victoria concordia crescit till det nya som ser ut att vara ihop-klistrat på någon minut inne på paint.

J sa...

Tycker faktiskt att Bournemouth är snyggt. De kunde gjort håret ännu mer enkel och fotbollen kunde varit bättre. Norwich hade varit bättre också om den var ännu mer enklare.

Gillar Arsenals gamla, den va riktigt fin sen tycker jag mitt egna favoritlag, Liverpool är fin.

GildePalema sa...

Du verkar inte gilla Norwich City???Själv tycker jag att Fulhams gamla var riktigt snyggt.....

Unknown sa...

Mr Pana//
Arsenal bytte ju avd en gamla vanliga anledningen, man hade inte copyright och bla bla på det gamla märket så va ju i princip fritt fram att göra piratkopior av alla varor.

Givetvis väldigt trist. Det nya kunde ju ha blivit bättre om man säger så...

Jonas Dahlquist sa...

App, app, app - vadå "inte gillar Norwich"? Jag gillar alla lag, utom möjligen MK Dons och när det är derby är jag inte överförtjust i Sheffield Wednesday. Norwich var bra när jag började prenumerera på Shoot (för ca: 100 år sen) och jag gillade Jeremy Goss, Ruel Fox och givetvis det unga superlöftet Chris Sutton!

Anton sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anton sa...

Isak-Grejen till vänster är ju slottet i Norwich, så klart;)

Ja du, Jonas. Du rackar ned på både vårt klubbmärke och vår -93-tröja så man undrar ju...;)

Ah, Ruel Fox! Klassisk kantspringare a´la Norwich.

Anton sa...

Isak-Grejen till vänster är ju slottet i Norwich, så klart;)

Ja du, Jonas. Du rackar ned på både vårt klubbmärke och vår -93-tröja så man undrar ju...;)

Ah, Ruel Fox! Klassisk kantspringare a´la Norwich.

Unknown sa...

Norwich har ju en assnygg logga kanske gillar färgerna för att jag har sympatier til en grönvit fotbollsklubb i Sverige...