tisdag 10 mars 2009

Anfall är bästa försvar

Omröstningen här på bloggen om vem som har varit Man Utd:s bästa spelare under säsongen gav ett sjukt enat svar - hela 68% av er röstade på Nemanja Vidic. De två närmaste konkurrenterna, Michael Carrick och Edwin van der Sar, fick 5% vardera. Överlägset är bara förnamnet.

Kul att en försvarsspelare uppmärksammas så här, tycker jag. Lite konstigt är det också, med tanke på att Man Utd har gjort 48 mål på 27 matcher och spelat fantastisk fotboll framåt. Då brukar inte fokus hamna på en mittback, men Vidic har varit så dominant att det inte går att blunda för hans storhet. Nu kan han ju dessutom slå bra passningar i speluppbyggnaden, något som han tidigare överlät till Rio Ferdinand.

Här firar den gode Nemanja att han vann bloggomröstningen.

På lördag ställs han förmodligen mot kombinationen Gerrard-Torres, som annars inte har så mycket med varandra att göra längre. Av Liverpools senaste 21 matcher har Rafa Benitez bara haft dem två att tillgå samtidigt vid tre tillfällen.

4 kommentarer:

Holmgren sa...

Jag gillade inte alls att Scholes inte fanns med, Jonas. Jag tror till ohc med att han (om hans vår går bra) är en stark kandidat till årets spelare i England. Och rättmätigt har han också hyllats stort i engelsk press denna säsong. Jag minns exempelvis Henry Winters text efter att Man U körde över Fulham på OT för ngn vecka sedan.

Jag röstade följdaktligen på "någon annan", men nog förtjänade Scholes ett eget alternativ?

Jonas Dahlquist sa...

Ja och nej. Jag är ett fan av Scholes, men att det bara var 2% (13 personer) som röstade på alternativet "Någon av de andra" ger mig lite rätt i urvalet.

Scholes har bara startat nio PL-matcher, så att han skulle vara en kandidat till Årets Spelare tror jag definitivt inte. Carrick och Fletcher har varit förstavalet, och de har gjort det mycket bra.

Jag tycker själv att det finns fem-sex spelare bara i United som har bidragit mer till deras framgångar den här säsongen.

Därmed inte sagt att Scholes är dålig, absolut inte.

Holmgren sa...

Bara 9 starter. Good point. Svårt att argumentera emot, faktiskt.

Det är också när man tänker på det som man inser varför du kommer tvingas sjunga Tina Turner utanför OT i vår...

Man Us bredd är helt enkelt sanslöst bra. Och när de ger lite mer oerfarna/nya/unga spelare chansen så kan Sir Alex omgärda dem med lirare som Giggs, Scholes, Neville och Rio.

gooner sa...

Idag visade Vidic verkligen inte att han är bäst.