söndag 8 februari 2009

Gårdagen

Som brukligt är samlar jag ihop rubrikerna från gårdagen i ett behändigt format.

* Rafa Benitez spelade ganska högt med att ha Torres, Kuyt och Alonso på bänken trots Gerrards frånvaro - men den här gången lyckades det. Liverpool verkar ha en hel del portioner tur denna säsongen.

* Men nu får väl Tony Adams lämna, va?

* Hull gjorde en bra match efter sina förutsättningar och Chelsea gjorde en dålig efter sina förutsättningar. Därför blev det 0-0 på Stamford Bridge. Ballack är proppmätt, John Terry oinspirerad och Quaresma kommer givetvis att bli en flopp. Nysatsning och storrensning i Chelsea till nästa säsong?

* Wigan fick TRE spelare skadade i första halvlek mot Fulham, men klarade ändå 0-0. Stoke lyckades också med bedriften att få tre skadade i första halvlek mot Sunderland, men där räckte det inte. Rob Styles missade en solklar straff för Sunderland, och frågan är om han inte är den sämste av alla domarna i Premier League?

* Afonso Alves verkar ha ett självförtroende som ligger i nivå med Marianergraven. Han kunde, och borde, ha gjort minst ett mål mot Man City - men Shay Givens hemmadebut var av absolut finaste märke.

* Jò blir ett finfint tillskott för Everton, det visade han i 3-0-segern över Bolton. Två egna mål och så fixade han dessutom straffen fram till Artetas 1-0-mål! Everton har inte haft en anfallare på hela säsongen på grund av skador, men nu när de ha det blir de nog ännu mer svårslagna.

* Newcastles trepoängare borta mot West Brom var blytung, men Newcastlesupportrarna ska inte andas ut än. Det ser fruktansvärt darrigt ut försvarsmässigt. West Brom känns allt mer som ett Championshiplag - ibland lönar det sig inte att försöka spela fin och trevlig fotboll.

* Okej att många trodde på Aston Villa inför säsongen, men att de skulle vara SÅ stabila tror jag inte att någon kunde gissa. Rätt kul att de kan ställa upp med fyra man i startelvan som mycket väl kan vara ordinarie i det engelska landslaget: Gareth Barry, Gabriel Agbonlahor, Ashley Young och Emile Heskey.

Nu laddar jag inför West Ham-Man Utd i eftermiddag - tänkte bli klar med förberedelserna innan Tottenham-Arsenal så jag hinner att kika på den med. En hyfsad fotbollssöndag, det här!

8 kommentarer:

gooner sa...

Tungt att vara Blades idag? Lika tungt kan det vara att vara Arsenal om några timmar.

Jonas Dahlquist sa...

Vi pratar inte om det.

sackharin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ViktorN sa...

Hej! Jag tycker du är en av Sveriges bästa kommentatorer just nu,(om inte den bästa). Det jag undrar är, (kommer låta lite töntigt kanske) om du kan skicka ett signerat foto till mig? Skicka en mail till mig isånnafall till vigge_mufc@hotmail.com så får du adress osv, tack på förhand!

Unknown sa...

Tjena Jonas. Vill börja med att vara tråkig och tacka för en utmärkt blogg.

Jag satt och kollade tottenham arsenal idag och klurade på en sak som kanske kan stämma. Jag tror att tottenham har det dyraste anfallet i världen sett till vad Defoe, Bent, Keane och Pavluchenko är köpta för. Kunde inte få ut några korrekta siffror så jag tänkte fråga dig. Både du och jag är lite torskar på vad det gäller statistik. Skulle inte du kunna plocka fram det till mig och maila på benjam.arhe@gmail.com ännu roligare hade varit en jämförelse runtom i europa, vilket lag har det dyraste anfallet? Jag anar att du tar på dig utmaningen och kollar upp detta, vem vet du kanske nämner resultatet av denna undersökning i nästa eurotalk? Maila mig gärna eftersom jag sällan kollar tillbaka på de kommentarer jag skrivit.

Tack önskar en ständigt följande Jonas Dahlquist fan!

Unknown sa...

Angående det där med domare. Jag måste nog säga emot dig angående Rob Styles. Min röst går oavkortat till Mike Dean som lyckades med konststycket att dömma tre felaktiga mål i matchen mellan Villa och Sunderland, och även har stått för en rad tveksamma beslut. Han är sämst tycker jag.

Anonym sa...

United 1-0-seger? Nääää...

papphammar sa...

Enligt Sky så kommer väldigt oväntat Adams att lämna sin position idag.