tisdag 13 januari 2009

Innebandy-Henke

Det verkar finnas en massa olika åsikter om Henrik Larssons innebandyspel kontra fotbollsspel. Förutom att jag fortfarande tycker att innebandy är en tramsig "idrott" så anser jag även att Henrik Larsson får göra precis vad fan han vill på sin fritid.

Att det skulle påverka hans spel i fotbollslandslaget är egentligen inget problem, enligt mig - men det sätter fingret på ett större problem: ska Henrik Larsson verkligen vara med i landslaget? Själv tycker jag att Zlatan gott kan få spela ihop sig med antingen Markus Rosenberg, Marcus Berg eller Johan Elmander nu - eftersom det lär vara någon av dem han spelar ihop med i ett eventuellt VM 2010.

Visst är Henke en fantastisk fotbollsspelare, en av våra allra bästa genom tiderna, men hur mycket Lars-Roland än älskar honom måste de våga släppa honom nu.

9 kommentarer:

Jonas Kinander sa...

Håller med dig angående Henke, låt karln spela lite innebandy om han vill, men det är dags för Lars-Roland att se han som förlorad tycker jag.

Han må platsa i landslaget ett par år till men är man 37 år och väljer att spela med Helsingborg i superligan istället för med landslaget så har man gjort sitt i landslaget. Absolut inget ont mot Henke överhuvudtaget, hans liv, hans beslut.

HIF däremot dem kommer väl vänta ända till midsommar om det behövs, eller? Henke tillför mycket för spelet på planen och även för biljettintäkter och försäljning utav upporterprylar. Min bet hamnar på att han lägger ner landslaget men fortsätter i HIF, vad tror du jonas?

Björn Orrenius sa...

Jag håller inte riktigt med. Killen tackade ju JA till kaptensrollen i landslaget. Det är för mig ett mysterium hur man då kan lalla runt med innebandy och säga att man är i för dålig form o för långt ifrån fotbollen för att vara med på landslagets turné. Att de inte tog bort Henke från landslagstruppen efter EM är ett mysterium för mig, o jag tror inte de gör det nu heller. Hade det varit en position där vi har problem hade jag förstått. Men nu har vi Zlatan, Rosi, Elmander o Berg. Hade Henke varit back hade han gärna fått vara kvar.

Jonas Dahlquist sa...

Fast han tackade ju bara "ja" till att vara kapten där och då. Det är ju ingen utnämning som garanterar att han håller på i fem år till.

Zlatan for captain. Eller Edman.

t-bear sa...

Håller med om att Henke inte bör vara så given i landslaget. Jag vill se Berg med Zlatan på topp.

För övrigt ska Zlatan va kapten. En kapten behöver inte vara en gammal räv eller en Roy Keane-typ. Det räcker med en stor spelare som är given i startelvan. Med Linderot skadad och då Mellberg inte vill, så är Zlatan det givna valet.

Jonas sa...

Jag tycker den stackars PRAO-reportern från Umeå som igår fick chansen att ställa lite frågor till Henke i SVT var ganska gullig.

Hon frågade om hans fotbollsframtid i Helsingborg, och bortsett från att Henrik Larsson vid ett tillfälle pratade om sig själv i tredje person, så var följdfrågan den stora behållningen.

Henrik Larsson hade just slagit fast att han inte vet hur det blir med HIF (för tredje gången på nån minut) och då bränner hon av frågan som avgör allt:

— Men landslaget då? Fortsätter du där?

Björn Orrenius sa...

Var det verkligen bara där o då han skulel vara kapten. Varför var det då sånt ståhej? Jag fattade att det var en permanent utnämning. Håller med alla om att Zlatan är det givna valet. Ev skulle jag kunna tänka mig Källström då det kan få honom att växa.

gooner sa...

Henrik Larsson - Sveriges mest överskattade fotbollsspelare genom tiderna.

Holmgren sa...

Henke Larsson...

Jag är spytrött på Henke Larsson och alla de specialregler som omgärdar honom. För mig spelar det ingen som helst roll att han har varit med länge, eller vad han har uträttat. Vill han tillhöra ett lag ska han inte komma och gå som katten. Samma regler ska gälla för honom som för alla andra i ett lag. Det är att spotta de övriga spelarna i laget i ansiktet att låta honom diktera sin egna villkor. Det gäller både HIF och landslaget. Innebandy istället för försäsongsträning och landslagsturne!? Obegripligt. Det har aldrig daltats med någon spelare så mycket som det daltas med Larsson. Ljugberg fick så mycket skit när han skippade en eller annan landslagsträning för att sitta i jacuzzin. Henke skippar ett helt kval för att sedan spela mästerskapet, och blir hyllad för det. Varför? Är det inte två gånger som han har gjort så dessutom? Det är ovärdigt, och han förtjänar en utskällning mer än vad han förtjänar en lagkaptensbindel. Jag vill aldrig mer se honom i landslaget.

Jonas Kinander sa...

Han har gjort sitt i landslaget och kan med andra ord inte vara kapten längre. Lars-Roland var ju mycket väl medvetna om att Henke skulle kunna sluta i landslaget mycket snart så dem räknade nog inte med nån längre period med Henke som kapten.

I brist på andra alternativ får det bli Zlatan som tar över, tycker han har en del att bevisa om han ska bära bindeln. Ifrågasätter inte hans fotbollförmåga men hans ledarförmåga...