söndag 10 augusti 2008

City Ground. Check!

Japp - då var engelsk arena nummer 22 avklarad. Nottingham-Reading var dock tyvärr en skitmatch av stora mått. Inget av lagen försökte vinna, och då blir det oftast så där. City Ground låg annars bildskönt nere vid floden Trent och var fylld till sisådär två tredjedelar, vilket jag tycker är underkänt i premiäromgången. Å andra sidan kan man kanske tycka att 21.500 är en bra publiksiffra i en andradivision...

City Ground ligger väldigt, väldigt nära lokalkonkurrenten Notts Countys arena Meadow Lane. Det är faktiskt de två arenor i det engelska ligasystemet som ligger närmast varandra. Se där ett nördfakta ni inte visste att ni ville veta om.

Jag får ofta frågan om vilken arena som är bäst, och jag brukar inte kunna ge ett klockrent svar. Jag ändrar mig lite då och då. De här fem engelska arenorna - utan inbördes ordning - är de jag, just nu, tycker har varit bäst att gå på fotboll på:

Goodison Park - Okej, jag var där när det var Merseysidederby, men ljudmattan var öronbedövade, läktaren gungade, och ALLA sjöng. Dessutom gillar jag ju de äldre arenorna bättre än de nya. Det kändes som fotbollskultur.

Anfield - Oavsett vilket lag man håller på är det inte lätt att vara oberörd när "You'll never walk alone" kommer, lite lagom till matchstart. Ligger i ett bostadsområde, det gillar jag. Bra drag mot bra lag, lite sämre drag när de möter sämre lag.

St. James' Park - det är ingen myt. Det är ett jävla drag på Newcastles hemmaarena. Visserligen hade jag förväntat mig att det skulle vara ÄNNU värre, men den är tvivelsutan värd ett besök ändå.

Craven Cottage - Klart mysigaste arenan! Ligger vackert vid Themsen, trevlig stämning, intim känsla. Visst kunde den ha varit större, men man kan ju inte få allt.

Nya Wembley - Det är helt enkelt mäktigt att höra 90.000 personer skrika samtidigt. Visserligen är den något ocharmig och alldeles "för perfekt", men det är ändå en stor grej att ha varit på Wembley i min bok.

4 kommentarer:

gooner sa...

Jag har bara varit på Goodison en gång. 1-0 mot Reading i februari. De sjöng inte en ton. Jag har varit på The Library åtskilliga gånger och där var det aldrig så tyst....inte ens mot Reading..

Btw, hur kommer det sig att C+ visar CL kval på onsdag?

Jonas Dahlquist sa...

Jag tror att kvalmatcherna inte omfattas av samma avtal som själva huvudturneringen, och då har Canal+ köpt ett par kvalmatcher. Är inte 100, men jag tror att det är så.

Anderson8 sa...

St. James Park är en arena man gärna skulle vilja besöka i framtiden. Dels för den härliga stämningen som du nämner, och dels för designen som jag tycker är riktigt häftig. Var finns Old Trafford på sin lista!??

olled sa...

Designen på St James' är lika magnifik som stämningen som du säger.. En jäkla upplevelse som gjorde mig till skata för livet från och med i höstas, då hade jag ändå oflytet att vara där mot Pompey(1-4) och Man U(1-5) så jag har nog inte sett det bästa..