fredag 20 juni 2008

Tyskland - Portugal

1-0 Bastian Schweinsteiger (22)
2-0 Miroslav Klose (26)
2-1 Nuno Gomes (40)
3-1 Michael Ballack (61)
3-2 Helder Postiga (87)

Återigen en riktigt bra fotbollsmatch - det har varit några sådana i det här mästerskapet. Tråkigt att Portugal åkte ut, men Tyskland är alltid Tyskland och de var riktigt bra de också. Punkterna:

* Var det ett lapptäcke eller en fotbollspan de spelade på? Det såg mer ut som ett lapptäcke. Förmodligen har planen i Basel behövts repareras otaliga gånger efter Majstorovics glidtacklingar.

* Paulo Ferreira var inte bra på hela säsongen i Chelsea, och här var han den största anledningen till Portugals förlust. Ska han ha frispark vid 3-1-målet? Ja, det kan han väl ha, men han skulle ju ha kunnat gått in i situationen själv istället.

* Joachim Löw ställde sig alltså och tände en "nervös-cigg" i slutet. Det är kul.

* Fröjdfelt och hans linjegubbar gjorde väl en godkänd insats, med vissa tveksamheter för 3-1-målet då. Har ni märkt hur otroligt mycket mindre Fröjdfelt blåser i pipan i det här mästerskapet jämfört med tidigare?

* Podolskis vänsterskott hade blivit ett vackert mål om det gått 20 cm till vänster.

* Jag är kanske inte rätt person att ge folk kritik för sitt utseende, det är som om Peter Antoine skulle ge bantningstips, men hur fan ser Bastian Schweinsteiger ut, egentligen? Helblonderat hår är förbjudet. Jag ger mig fan på att han har en tumring också.

Matchens tre bästa spelare:
1. Bastian Schweinsteiger (Bayern München/Tyskland)
2. Philipp Lahm (Bayern München/Tyskland)
3. Miroslav Klose (Bayern München/Tyskland)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej

Jag hittade ingen mejladress till dig så jag skriver in min fråga här istället och hoppas att du kan svara på den:
Sitter och tittar på Kroatien-Turkiet och började fundera på bollarna de använder sig av. Varje boll är ju tryckt med matchdatum och vilka lag som spelar osv... Vad händer med de bollarna efter matcherna? Det borde ju vara ett hyfsat värde för återförsäljning på vissa av de bollarna... // jocke

Ludvig Lindström sa...

Hah, det där med lapptäcket satt jag också och tänkte på under matchen faktiskt. Såg verkligen ut som att det var gräsrektanglar som var ihopklistrade, och dessutom i helt olika färger.

Men nog borde Deco varit med som en av matchens bästa spelare? Tror knappt han missade en passning, och herregud vad kvick han är i fötterna (de första stegen) och tanken! Helt klart en av EM:s bästa spelare hittills, tycker jag.

Annars en mycket bra blogg, du är helt klart en favorit på C+... ;)

Unknown sa...

Jag kom på en liten ordvits i klass med de du och din chef kör med.

"Gick luften ur portugiserna? Jag dom fick punktering på ett Deco!"

Hihihi