torsdag 19 juni 2008

Ryssland - FCZ

1-0 Roman Pavlyuchenko (24)
2-0 Andrei Arsjavin (50)

Herrejösses. Jag som aldrig är optimist trodde helhjärtat på Sverige, och nu efteråt förstår jag varför jag aldrig är optimist i vanliga fall - jag blir ju så besviken! Inte en enda svensk spelare var bättre än någon av de ryska. Därför fick vi stryk, och det var - utan undanflykter - helt rättvist. Det var närmare 7-0 till Ryssland än 2-1. Punkterna:

* Ibland handlar fotboll inte om vad som står i en pärm, utan om hur man taggar upp spelarna inför uppgiften. Den svenska startelvan såg ut som att de skulle in på en lektion i OÄ en onsdag i 4:e klass, medan ryssarna såg ut som att de var på väg att gå i krig för sin heder.

* Om man bortser från Zlatan, som ju är ett fenomen i sig, så är de svenska utropstecknen i den här turneringen Daniel Andersson och Mikael Nilsson. Det kanske förklarar varför det inte blir kvartsfinal. Inget ont om varken Nilsson eller Andersson eftersom de har gjort mer än vad som förväntades av dem - men de övriga?

* Andrei Arshavin var helt magnifik! Frågan är om han är en Zidane/del Piero med kyriliska bokstäver eller om det var den svenska backlinjen som gjorde honom till världsstjärna?

* Guus Hiddink skulle nog kunna vinna SM-guld med Örebro SK.

* Ryssland-Holland i kvarten. Undrar hur mycket Hiddink vill vinna den matchen... Jag gissar på sisådär 100,1%.

* Igår undrade jag vad "Generationsväxling" heter på franska. Idag undrar jag vad "Total Clean Out" heter på svenska. Alexandersson, Allbäck, Henke, Daniel A och Anders Svensson bör tacka för sig eftersom inget nytt kan byggas kring dem. Kanske Mellberg, kanske Petter Hansson och kanske Ljungberg ska lägga av också. Vill Lagerbäck starta om på nytt, och orkar han? Jag tror inte det. Ring ut det gamla, ring in det nya. Förr eller senare måste det hända. Men ge Lagerbäck en stor jävla medalj eller nåt, för det han har gjort är väldigt, väldigt bra ändå.

* Oavsett om vi byter förbundskapten och satsar på nåt helt nytt eller om vi kör vidare med exakt samma gäng i ytterligare två år så har jag svårt att se hur vi ska gå till VM 2010 och EM 2012. Vi står inför en lose-lose-situation. Jag tror tyvärr att det blir några år i Dödsskuggans Dal, eller vad det nu heter.

Matchens tre bästa spelare:
1. Andrei Arshavin (Zenit St.Petersburg/Ryssland)
2. Roman Pavlyuchenko (Spartak Moskva/Ryssland)
3. Diniyar Bilyaletdinov (Lokomotiv Moskva/Ryssland)

1 kommentar:

Daniel sa...

Hur kan inte Zhirkov vara med bland de 3 bästa ?

Matchens spelare helt klart, sprang upp och ner på vänsterkanten under 90 minuter och hade total lekstuga med elmander.