lördag 21 juni 2008

Kroatien - Turkiet

1-0 Ivan Klasnic (119)
1-1 Semih Sentürk (120)

Straffar:
KRO - Miss, Luka Modric
TUR - 1-2, Arda Turan
KRO - 2-2, Dario Srna
TUR - 2-3, Semih Sentürk
KRO - Miss, Ivan Ratikic
TUR - 2-4, Hamit Altintop
KRO - Miss, Mladen Petric

Jag begriper mig inte på Turkiet i den här turneringen. Likt en Lisbeth Salander kan de bli skjutna i skallen och bli nergrävda, men ändå komma tillbaka och stå som segrare till slut. De är som en humla, som ju inte kan flyga men... och så vidare.

Turkiet är alltså en humla som heter Lisbeth Salander.

Jag är svag för Kroatien efter en finfin semester där för en massa år sen, och jag tycker synd om dem idag - men samtidigt älskar jag ett lag som det turkiska. Här är punkterna:

* Igår var det midsommarafton, så matchen var inspelad och jag såg den på midsommardagens morgon mellan 06.30 och 09.00 (normala tider för en pappa till en fyramånaders skrikmaskin...). Jag visste hur det skulle gå, ändå var det sjukt spännande!

* Däremot var det en riktig skitmatch. Ängsligt och defensivt.

* Förra säsongen missade Tottenham 3 av 7 straffar i Premier League, vilket var flest straffmissar av alla lag tillsammans med Portsmouth. Perfekt att Luka Modric går just till Tottenham. För övrigt fick Bolton två straffar förra säsongen, och missade båda. Men det är en annan historia.

* Först trodde jag att det var en repris, men det var det inte. Det vara bara det att Kroatiens 1-0-mål såg ut EXAKT som Rysslands 1-0-mål mot Grekland.

* Förutom Lukas Podolski så är väl Slaven Bilic den som har slagit störst i det här slutspelet. Oj, vad det pratas om honom i storklubbarnas styrelserum nu.

* De säger att straffar är ett lotteri, men det är ett fan så mycket roligare lotteri än t.ex Postkodlotteriet eller Triss.

* Det går förstås att hitta på en massa skämt om Semih Sentürk och det faktum att turkarna nu är i semi, men jag orkar inte.

Matchens tre bästa spelare:
1. Hamit Altintop (Bayern München/Turkiet)
2. Ivan Klasnic (Werder Bremen/Kroatien)
3. Arda Turan (Galatasaray/Turkiet)

1 kommentar:

Klingan sa...

Jag vet inte hur man ska känna efter en sådan match. På något vis är det svårt att inte gilla lag som kommer tillbaka och gör det omöjliga om och om igen. Det måste definitivt vara riktigt läckert att vara turkisk fotbollssupporter under detta mästerskap!

Samtidigt lider jag med Kroatien. Bäst på plan under ordinarie tid. Spöat Tyskland och dessutom fått bästa anfallaren skadad innan EM. Jobbigt.
Frågan blir helt enkelt lider man mer för Kroatien än man gläds för Turkiet?

Tack för en bra blogg!
/Klingan