torsdag 12 juni 2008

Schweiz - Turkiet

1-0 Hakan Yakin (32)
1-1 Semih Sentürk (55)
1-2 Arda Turan (93)

Ibland är det sol, ibland regnar det. Just under den här matchen regnade det som det aldrig regnat förr och det påverkade förstås matchbilden. Jag hade väl inte väntat mig det här resultatet - men det ger en fruktansvärt intressant avslutningsmatch i gruppen, och då tänker jag INTE på Schweiz-Portugal... Punkterna:

* Volkan Demirel var kanske skillnaden mellan seger och förlust för turkarna i den här matchen.

* Eventuellt har jag slagit mitt tidigare "fotbollsdåre-rekord" som var från 1994 då jag gick upp klockan 03.00 för att se Sydkorea-Bolivia. Nu spelade jag nämnligen in Schweiz-Turkiet eftersom en kompis från Göteborg var på blixtvisit i staden och ville dricka öl. Sen gick jag upp klockan 06.00 för att se den inspelade matchen innan övriga familjen vaknade...

* Hakan Yakin målskytt mot Turkiet och Lukas Podolski målskytt mot Polen - den gamla klassikern som säger att "släkten är värst" verkar vara ständigt aktuell. Synd att Kap Verde inte ligger i Europa och är med i EM, för i såna fall hade ju Henke gjort mål mot dem.

* Nihats frispark var... inte bra.

* Hakan Yakin borde verkligen ha gjort 2-0 på sin jättechans i slutet av första halvlek och han borde även ha satt bollen när Schweiz hade den där 3-mot-1-kontringen, men det är typiskt de stora mästerskapen nu för tiden - sätter du inte chanserna så får du stryk.

* Okej för att Österrike och Schweiz är jättefina länder med bra ordning och så, men att de fick TVÅ arrangörsplatser är en miss av UEFA.

Matchens tre bästa spelare:
1. Volkan Demirel (Fenerbahce/Turkiet)
2. Semih Sentürk (Fenerbahce/Turkiet)
3. Hakan Yakin (Young Boys/Schweiz)

1 kommentar:

Christian sa...

Kan bli riktigt roligt med straffläggning mellan Turkiet och Tjeckien