torsdag 12 juni 2008

Kroatien - Tyskland

0-1 Darijo Srna (24)
0-2 Ivica Olic (62)
1-2 Lukas Podolski (79)

Hoppsan, en riktigt bra match! Jag trodde förstås att tyskarna skulle vara bättre, men de kanske redan har blivit självgoda. Tyska lag har en förmåga att vara just det. Kroaterna, däremot, spelade uppoffrande och smart, och det räckte till seger. Jag har tidigare kallat Kroatien för en outsider, jag har ingen anledning att ändra mig. Punkterna:

* Min andra videomatch för turneringen. Även den här gången gick jag upp 06.00 för att se den. Det är ganska så mysigt att kolla på matcher tidigt på morgonen, VM i Australien är en bra idé, med andra ord.

* Srna gör det bra vid 1-0-målet, men Jansen måste ju kunna komma först på den! Dåligt ytterbacksspel.

* Kan inte någon vänlig själ lära Mario Gomez offsideregeln?

* Jag har aldrig sett en gladare förbundskapten än Slaven Bilic. Tänk om Lagerbäck gjorde så! Då skulle han behöva operera halva ryggen efteråt.

* Precis hela fotbollsvärlden vet om att Jens Lehmann är en säkerhetsrisk. Hur i hela friden kan Löw ta ut honom i truppen, och sen som förstemålvakt!? Det är en sån uttagning som kan vara skillnaden mellan kvartsfinalförlust och finalseger.

* Rätt killar gjorde mål i matchen. Srna var överallt på planen, Olic gjorde en otrolig arbetsinsats, och Podolski får vara med och hota i skytteligan.

Matchens tre bästa spelare:
1. Darijo Srna (Sjaktar Donetsk/Kroatien)
2. Ivica Olic (Hamburg/Kroatien)
3. Josip Simunic (Hertha Berlin/Kroatien)

Inga kommentarer: