tisdag 20 maj 2008

Viva España?

Njae, det eviga loserlaget Spanien kommer inte att vinna EM i år, enligt mig. Däremot kommer de nog att spela finfin fotboll i gruppspelet! Tyvärr ställs 1:an och 2:an i Grupp D (den med Sverige, Spanien, Grekland och Ryssland) mot 1:an och 2:an i Grupp C (med Italien, Frankrike, Holland, Rumänien), som också fått det alltid lika fåniga epitetet namnet "Dödens grupp", när det blir kvartsfinal. Där kommer Grupp D-lagen att förlora vilka av Grupp C-lagen de än får möta, tror jag. Här kommer hur som helst presentationen av Spanien.

Målvakter: Iker Casillas, Real Madrid, Pepe Reina, Liverpool, Andres Palop, Sevilla.

Försvarare: Sergio Ramos, Real Madrid, Joan Capdevila, Villarreal, Raul Albiol, Valencia, Carles Puyol, Barcelona, Carlos Marchena, Valencia, Fernando Navarro, Real Mallorca, Alvaro Arbeloa, Liverpool, Juanito, Real Betis.

Mittfältare: Cesc Fabregas, Arsenal, Andres Iniesta, Barcelona, Xavi, do, David Silva, Valencia, Santi Cazorla, Villarreal, Xabi Alonso, Liverpool, Ruben de la Red, Getafe, Marcos Senna, Villarreal.

Anfallare: David Villa, Valencia, Daniel Guiza, Real Mallorca, Sergio Garcia, Real Zaragoza, Fernando Torres, Liverpool.

De här tre vill jag plocka ut som profiler värda uppmärksamhet:

Raúl Gonzalez Blanco - Real Madrids galjonsfigur är alltså petad av Luis Aragones i EM. Han kommer vara den spanske spelare som det pratas mest om ändå. Det är lite som när Zlatan bojkottade det svenska landslaget, allting handlade om honom vid landslagssamlingarna i alla fall. Det kan man tycka vad man vill om, men det är så det är. "Raul-gate" lär diskuteras.

Carles Puyol - "Jo, nu är det så här, förstår ni - att jag är lagkapten för Barcelona och som spelartyp är jag en mittback som kämpar som om varje boll gällde liv eller död, så jag får ha vilken jävla frisyr jag vill och komma undan med det. Till och med den här hopplösa pudelrockshjälmen är cool på mig. Förstått?". Ja, Carles. Det är förstått.

Ruben De La Red - fostrad i Real Madrids ungdomslag men har på sistone varit utlånad till Getafe där han tagit rollen som playmaker och gjort det så bra att Real Madrid kallar hem honom till nästa säsong. Det kan dock vara för att sälja honom vidare. Liverpool är nämligen ute efter 22-åringen, och fatta vad coolt med "De La Red" på en Liverpooltröja!

Mitt tips för hur länge Spaniens EM-äventyr varar: Kvartsfinal, sen är det "Bye, bye" mot Frankrike. Eller Italien. Eller Holland.

1 kommentar:

Christian sa...

de la Red till Liverpool hade inte varit fel... Även om det centrala mittfältet börjar bli lite fullt