måndag 19 maj 2008

Nästa EM-trupp till rakning

Nu tänker jag berätta för er att Sverige har, som bara ett av två europeiska länder, tagit sig vidare från gruppspelet i de tre senaste stora turneringarna. Vilka de andra är? Frankrike? Nej. Italien? Nej. Svaret är England! Eftersom engelsmännen inte är med i sommar så blir Sverige ensamt europeiskt lag om att ha gått vidare från gruppspelet i fyra raka turneringar (om de nu går vidare, men det utgår vi väl ifrån, va?). Det är faktiskt imponerande!

Målvakter: Andreas Isaksson (Manchester City), Rami Shaaban (Hammarby), Johan Wiland (Elfsborg).

Backar: Mikael Nilsson (Panathinaikos), Olof Mellberg (Aston Villa/Juventus), Petter Hansson (Rennes), Daniel Majstorovic (Basel/AEK Aten), Mikael Dorsin (Cluj), Fredrik Stoor (Rosenborg), Andreas Granqvist (Wigan/Helsingborg).

Mittfältare: Niclas Alexandersson (IFK Göteborg), Tobias Linderoth (Galatasaray), Anders Svensson (Elfsborg), Fredrik Ljungberg (West Ham), Kim Källström (Lyon), Christian Wilhelmsson (Deportivo La Coruña/Nantes), Daniel Andersson (Malmö FF), Sebastian Larsson (Birmingham)

Anfallare: Zlatan Ibrahimovic (Inter), Johan Elmander (Toulouse), Henrik Larsson (Helsingborg), Markus Rosenberg (Werder Bremen), Marcus Allbäck (Köpenhamn/Örgryte).

Mina tre profiler i det här laget är följande tre herrar:

Mikael Nilsson - "Funktionell vänsterfot" lär bli en ordkombination som rullar runt som ett mantra under EM. Mikael Nilsson har nämligen en sån. Mikael Nilsson spelar i Panathinaikos och det är lite coolt. Jag kommer ihåg Mikael Nilssons landslagsdebut, det var mot Tjeckien och han gjorde två mål. Lite mer r-e-s-p-e-c-t till Mikael Nilsson vore på sin plats, tycker jag.

Markus Rosenberg - han har gjort en jäkla bra insats i Werder Bremen, tycker jag. Han började på allvar konkurrera med den formsvage Johan Elmander om en plats i startelvan. Då kommer Henke Larsson och puttar bort Rosenberg från alla startelva-diskussioner i hela världen. Jag tror att Markus Rosenberg är den i det svenska laget som gillar Henke Larssons "ja tack" minst av alla.

Roland Andersson - förutom att jag tycker att han är trevlig och verkar vettig så svarar han nästan alltid i mobilen när man ringer och ger klara svar. Ibland ställer han upp i våra sändningar för att han verkar tycka att det är kul. När man jobbar som sportjournalist så uppskattar man såna egenskaper rätt mycket.

Mitt tips för hur långt Sverige går: Precis som vanligt - vidare från gruppen men torsk direkt efter det. Kvartsfinal, alltså.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Men med Markus nuvarande form borde han väl före Johan?

Unknown sa...

Några kommentarer till att Gael Clichy inte ens tagits ut till Frankrikes 30-manna trupp?

Är ju en aning färgad men enligt mig har han vart otroligt bra i år och överglänst Evra och Abidal.

Men säger ju en del att Frankrike förfogar över Arsenals, Barcas och Uniteds vänsterbackar!

gooner sa...

Sagna då! Ännu värre. De två bästa ytterbackarna i världens bästa liga platsar inte i Les Bleus.
Domenech måste vara tokig. Frankrike ut i gruppen.

Christian sa...

Tycker det är värre att han inte tagit med Trezegol... Om jag har sett rätt har väl han och Benzema spottat in mest mål av alla fransmän i år?

Unknown sa...

Tjena! Vad var det jag sa om Johan Wiland?
John Alvbåge? Eddie Gustafsson? Bah!