torsdag 3 april 2008

Citat extraordinaire

Igår blev jag intervjuad av en kille som heter Parre som startat en hemsida under namnet Fotbollism. Vi träffades över en lunch och han sa att han fortfarande gick i gymnasiet. Vän av ordning som jag är undrade jag då om han möjligtvis skolkade bara för att göra intervjun. Det gjorde han. Killen har alltså rätt prioriteringar i livet.

En av frågorna jag fick av Parre var rätt biffig, han frågade mig nämligen "Vad är fotboll?". Mitt svar var "...av alla världens oviktiga saker så är fotboll den allra viktigaste". Såhär i efterhand tycker jag att det var riktigt bra svarat, men jag undrar om jag har kommit på det själv eller om jag har läst det någonstans? Om någon läsare har sett/hört det där förut kan ni väl maila, annars tar jag det som "mitt" immortaliserande citat.

Det kanske jag gör oavsett om det är jag som har kommit på det eller ej, förresten. Min barndomskompis Oskar, som bl.a. jobbat med att med datorns hjälp sätta vingar på en häst i Harry Potter-filmerna samt måla en chokladflod i Kalle och chokladfabriken, brukar säga: "Om du ser någon göra något riktigt bra - sno det. Det har de förmodligen också gjort!". Ett livsmotto så gott som något.

"Världens viktigaste oviktigaste sak" låter för övrigt som en riktigt bra titel på en fotbollsbok! Jaha, nu måste jag skriva en bok också.

3 kommentarer:

Arantes sa...

Sorry mannen, det där är gammalt. I och för sig hamnar du i fint sällskap som använder det - både Winston Churchill och förre påven har tillskrivits detta citat. Får jag gissa tror jag mer på polacken...

Jonas Dahlquist sa...

"Jag, påven och Churchill" låter också som en bok.

Arantes sa...

Japp!