torsdag 20 mars 2008

Rit-Ola gör bloggdebut

Ola Andersson var en gång i tiden glödhet som "Rit-Ola" i både Canal+ och SVT:s fotbollssändningar. Numera är han sportchef i AIK, men han är trevlig ändå. Jag passade på att fråga honom lite saker.

- Hej Ola, det var banne mig inte igår. Saknar du ditt "medialiv" på något sätt, och i så fall varför?

SVAR: Nix, inte det minsta. Beror väl på till att största delen av mediauppdraget gick åt till försöka få diverse TV-redaktörer att förstå vad fotboll egentligen är.... Skämt åsido - självklart saknar jag det ibland, trevliga arbetskamrater och ständiga utmaningar. TV som media är en miljö där man måste prestera under former där det finns höga förväntningar från omgivningen, det liknar elitidrotten en hel del faktiskt.

- Vad lärde du dig egentligen på alla år i rutan? Har du någon nytta av det idag?

SVAR: Fokusering och sammanfattning. Att snabbt kunna analysera en situation eller match och ha en åsikt klar inom några ögonblick, som skulle hålla för diverse kritik ett bra tag framöver.

- Kommer folk fortfarande fram till dig och kallar dig Rit-Ola?

SVAR: Det händer ibland.

- Minns du när Arne sa: "Ingen David Ginola i startelvan idag alltså, men vad gör väl det när vi har Gin-Ola i studion"? Fan vad jag garvade!

SVAR: Ha, ha! Ja, Arne är ju mästare på ordkombinationer som dessutom har ytterligare innebörd. Ofta drog Arne en ordvits som man fick tänka till på och efter tag kom på skämtet. Då gällde det att hålla masken.

- Kollar du på Premier League nånting eller är du bara i Sydamerika och letar efter spelarfynd nu för tiden?

SVAR: Jag kollar bara de bästa matcherna, pga tidsskäl. Annars blir det mest AIK-relaterade matcher + Sydamerika förstås

- En fråga om Allsvenskan också: Vilka ser du som era främsta konkurrenter i nedflyttningsstriden?

SVAR: Ha ha, här blir jag tvungen att nämna Djurgården eftersom jag vet det är ditt lag.

"They think it's all over - it is now" tackar för Olas tid och önskar honom lite lagom 'lycka till' med AIK under säsongen.

Inga kommentarer: