torsdag 27 mars 2008

Dagens klubb

Jag har inte bestämt mig riktigt, men jag tror att Leyton Orient har det snyggaste klubbnamnet i det engelska ligasystemet. Prova att säga det sakta. L-e-y-t-o-n O-r-i-e-n-t! Viss skillnad mellan det och Hull, hur som helst.

Länken mellan min förra Dagens Klubb (Yeovil Town) och Dagens Klubb (Leyton Orient) heter Paul Terry och är bror till John Terry. Undrar om de har fler bröder och om de i såna fall heter George och Ringo? Hursomhelst har Paul Terry spelat i Yeovil men är numera i Leyton Orient. Han är gift med Paul Koncheskys syrra.

Här kommer en massa annat om Leyton Orient, som ligger tia i League One och kan nå en kvalplats till The Championship om de går bra nu den närmaste månaden, och visst har de ett snyggt klubbmärke också? Vilken stilig klubb!

* Leyton är en förort till London, och om man vill generalisera kan man säga att det ligger nära West Hams trakter i de östra delarna av staden. Det ligger även nära Walthamstow som ju var den gamla usla pojkbandsgruppen East-17:s hemförort. East-17 syftade på postkoden till Walthamstow, E17. Leyton har postkod E10.
* Om man ska gå på en av Leyton Orients hemmamatcher på Brisbane Road så ska man ta sig en öl på puben Birkbeck Tavern på Langthorne Road vid tunnelbanestationen. Jag har aldrig varit där, men såna här tips får man av Duncan Adams som har hemsidan http://www.footballgroundguide.co.uk och den är ett MÅSTE om ni ska på fotboll i England. Jag har träffat Duncan utanför City Ground i Nottingham. Trevlig kille.
* Klubbens smeknamn är "The O's". Genialiskt.
* Obekräftade uppgifter säger att Andrew Lloyd Webber håller på Leyton Orient. Hans brorsa Julian håller i alla fall på dem.
* Ordföranden Barry Hearn köpte klubben 1995 för hela fem pund. 75 spänn alltså. Den tidigare ägaren hade lite problem med pengar.
* Mest kände spelaren som har burit en Leyton Orient-tröja är antingen Laurie Cunningham (som ju så småningom hamnade i Real Madrid efter att spanjorernas spelarscouter trodde att han egentligen var John Barnes, enligt sägnen), Peter Shilton (som avslutade sin massiva karriär med nio ligamatcher här) eller Ray Wilkins (som precis som Shilton avslutade karriären här 1997). En sak man för övrigt kan lägga till om Ray Wilkins är att han var i ett par hyfsat stora klubbar där på 70- och 80-talet: Man Utd, Chelsea, Milan, Paris SG och Rangers...

Den här killen kommer för alltid att refereras till som antingen 1. John Terrys brorsa, 2. Paul Koncheskys syrras man.

7 kommentarer:

Dennis sa...

1. Crewe Alexandra är det snyggaste namnet. 2. Jag hade ju för mig att en av de där i East 17 inte var helt värdelös i fotboll, innan han blev helt värdelös när det gäller musik. Hittade inget om det, men en av dem är "a keen supporter of Yeovil Town F.C." Där ser man.

pedro sa...

är inte Orient Beckhams moderklubb?

Nickelit sa...

Man ser att tunnhårighet ligger i släkten i alla fall..

The Artist Formerly Known as King Kolo sa...

Äntligen Orient! Som jag har väntat.

Mendonca sa...

Ah – Jag har fått allt om bakfoten. Jag var säker på att Konch var gift med syster Terry (Gunnel Terry, eller nåt). Där ser man.

En kul sak med Brisbane Road är att dom byggt bostadsrätter i ena hörnet, med balkonger ut mot planen !

Anonym sa...

Genialiskt inlägg igen, Jonas!

Jonas, Vallentuna sa...

En annan intressant detalj med Leyton Orient är ju att de har lirat LIGAmatcher på gamla Wembley. Så vitt jag vet så är de ensamma om det. Arsenal lirade ju på wembley, men det va ju i champions league