tisdag 19 februari 2008

Sista chansen

Jag gillar inte när klubbar sparkar tränare i parti och minut, det känns panikartat och planlöst i 99 av 100 fall - men nu är det till och med så att jag är för ett tränarbyte. Klubben ifråga är Liverpool, och tränaren som bör få George Gilletts och Tom Hicks fotavtryck i sin bak är förstås Rafa Benitez.

Det är som om hela klubben fått en negativ aura runt omkring sig, men innan jag blir för Thomas Di Leva-new age-ig (finns det ordet?) med fler såna här kosmiska liknelser så kan jag även dra ett par hårda fakta om varför det har blivit som det har blivit:

1. Kantspelet - har jag varit inne på förut, men det är bara att konstatera att de inte håller.

2. Gerrard och Torres - visar hur dåliga de övriga i laget är...

3. De nya ägarna - Gillett och Hicks har inte direkt varit klockrena som nya ägare och de har definitivt bidragit till den försämrade stämningen och så då den här "negativa auran" som jag yrade om här ovanför.

4. Jamie Carragher - han har fan inte varit bra.

5. Roterandet - har jag också varit inne på förut, men nu är det väl bevisat att Benitez "Tinkerman"-metod inte funkar just för Liverpool i det långa loppet.

Jag vet att det är hårt skrivet om ett lag som varit i två av de tre senaste Champions League-finalerna, men det är ju det här med ligan också...

Det enda som kan rädda Benitez är att de slår ut Inter, kvällens match är därför på liv eller död. Inter vill samtidigt inte försvinna tidigt i år igen, alltså kan vi se fram emot en kanonfight ikväll. Jag tror därför på 0-0.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant hur länge Liverpool kan underprestera innan Benitez får gå. Jag tror ju att de kommer åka ut ordentligt mot Inter, även om matchen ikväll kanske slutar med knapp vinst eller oavgjort för Gerrard. Torres och Zlatan målskyttar, 1-1 tror jag.

cerpin taxt sa...

Som trogen Pool-supporter så smärtar det att erkänna att du har rätt på de flesta av punkterna; Det obefintliga kantspelet, jubelidioterna till ägare, Gerrards och Torres allt för stora ansvar (även om jag tycker att Mascherano till viss del förtjänar uppmärksamhet för sitt arbete också).
Angående rotationspolicyn skrev Stefan Elofsson på SvenskaFans en briljant krönika i höstas (http://www.svenskafans.com/england/liverpool/artikel.asp?id=198723) där han kommer till själva kärnan av problemet.
Jag skulle dock ge Benitez två yttrar och en säsong till.

Förresten.
Grattis till tillökningen!

Klingan sa...

Jonas, törs du hålla dig borta från att tippa utgången av kvällens matcher?

Jag tror på;
1. Oavgjort mellan Liverpool - Inter (hemmaplan ger styrka.
2. Bortaseger för ryssarna mot grekerna. Chelsea vinner alltså. Maler ner motståndet.
3. Bortaseger för Madridkillarna. Totti lägger ner mer tid på frisyren än på planen.
4. Bortaseger för portugiserna.

Är du med mig?