fredag 15 februari 2008

Arsenal post Henry

Jag erkänner än en gång och ber så hemskt mycket om ursäkt - men jag trodde verkligen att Arsenal skulle få enorma problem den här säsongen, inte minst på grund av Thierry Henrys flytt till Barcelona. Jag tror att jag tippade något i stil med att: "Arsenal kommer inte ens att tillhöra 'Big 4' den här säsongen, de får vara nöjda med en UEFA-cupplats, däremot kan Blackburn mycket väl ta en kvalplats till Champions League". Ja herrejävlar...

Nu finns det finfina siffror på hur Gunners har spelat i ligan rent statistiskt med och utan Henry. Så här ser de ut:

2006-07 utan Henry
21 matcher (10 v, 6 o, 5 f)
32-23 i målskillnad.
Det ger en snittpoäng på 1,71 per match, och en genomsnittlig målskillnad på 1,52-1,10. Det är ganska bra, men inte toppen.

2006-07 med Henry
17 matcher (9 v, 5 o, 3 f)
31-12 i målskillnad.
Det ger en snittpoäng på 1,88 per match, och en genomsnittlig målskillnad på 1,82-0,71. Det är lite bättre, men fortfarande kanske inte mästarsiffror.

2007-08 utan Henry (förstås)
26 matcher (19 v, 6 o, 1 f)
54-18 i målskillnad.
Det ger en snittpoäng på 2,42 per match, och en genomsnittlig målskillnad på 2,08-0,69. Nu snackar vi RIKTIGT bra siffror.

Förklaringen till att det har gått så här? Tjaaaa, de som ska vara bra (Fabregas, Touré, Adebayor) har varit bra, och de som det fanns frågetecken för (Sagna, Flamini, Hleb, Almunia) har också varit jäkligt bra. ManUtd-Arsenal i FA-cupen imorgon blir MINST sagt intressant...

2 kommentarer:

Josefin sa...

Ja du..va f-n vet du om fotboll :)..skämt åsido.

Men faktiskt var jag inne på samma spår som du innan säsongen drog igång. Jag som varit Arsenal trogen sen 1980 hade verkligen inga höga förhoppningar för mitt lag och var som du ganska säker att dom skulle få kämpa hårt för en fjärdeplats. Men att se detta unga lag gång på gång prestera sån fin fotboll match efter match så kan jag bara gå ner på mina bara knän och säga "We're not worthy!!!".

Även om det skulle skita sig att vinna en pokal denna säsong så har dom gjort mer än jag nånsing kunnat drömma om.

Till Wenger/co säger jag bara "Keep up the good work"

Pettan sa...

Jag håller med Roffe i nästan allt han säger. Jag såg inte en möjlighet för mitt kära Arsenal att INTE sluta 20p efter United o Chelsea ytterligare ett år. Visst skulle det vara tråkigt ifall vi inte lyckades knipa ligan efter ha spelat så bra o lett ligan så länge denna säsongen så har de redan gjort mer än jag nånsin kunnat drömma om. Utan Van Persie dessutom... imponerande.