måndag 11 oktober 2010

All good things must pass

För tre år och några månader sen började jag blogga, mest för att några på redaktionen konstant lade fram detta som "förslag" på diverse möten. Jag upptäckte snabbt att det var oerhört kul, och bloggandet blev en del av min vardag.

Ju fler som läste, desto mer skojiga uppslag fick jag till nya inlägg. När jag var pappaledig i Centralamerika för två år sen fick jag verkligen hålla mig för att inte börja smygblogga mitt under resan. Det hände ju så mycket som var bloggmaterial, hela tiden.

Men för ett par månader sen började den där känslan att försvinna. Det som tidigare bara var lekfullt hade blivit något med en känsla av tvång. Inte från någon annan, utan från min egen skalle. Även om det fortfarande har funnits stunder där inspirationen har infunnit sig har det inte varit roligt längre. Bloggen har aldrig varit en riktig del av mitt jobb, bara en extragrej, och eftersom tid är hårdvaluta i mitt liv så blir alla extragrejer snabbt utrotningshotade.

Det är mycket annat som tar den där tiden just nu. Jag måste grotta ner mig i den spanska fotbollen för att bli tillräckligt kunnig där, vi sänder fler Allsvenska matcher än tidigare vilket innebär mer resande och fler reporterpass, och så ska man ju hinna med en massa annat jox också. Barn och sånt.

Alltså lägger jag nu bloggen i malpåse. Den kanske återuppstår en vacker dag - kanske om en månad, kanske om ett år, kanske aldrig. We'll see.

Tack för alla kommentarer, all muntlig respons, alla mejl. De har gett mig massor.

Allting har en ände - utom korven, som har två.

41 kommentarer:

Daniel sa...

Tack för det som varit!

Anonym sa...

Stort tack för den här tiden Jonas! Din blogg har varit enormt uppskattad!

Anonym sa...

Nu blev mitt nätsurfande just lite tommare. Tack för alla inlägg Jonas, kör hårt på Canal Plus!

Anonym sa...

Tack för en bra blogg! Hoppas den kommer tillbaka i framtiden

Mange sa...

Tack för alla fantastiska inlägg. Din blogg har varit en fröjd fram till C+ tappade rättigheten till PL.

Lycka till med La Liga och hoppas du kommer tillbaka till bloggvärlden.

Nil sati nisi optimum

Anonym sa...

Tack för en mycket bra blogg. They think it's all over följdes med stort intresse.

Anonym sa...

Tack för allt bloggande Jonas!

Stefan sa...

Väldigt trist att höra då detta är den enda fotbollsbloggen jag anser vara intressant nog att följa.

Unknown sa...

Jag skulle vilja påstå att det här inte hade hänt om Premier League varit kvar på Canal +.

Hur som helst, tack för den här tiden, Jonas.

Anonym sa...

Först C+ tapp av PL och nu detta... BEDRÖVLIGT...
/Henke

Oanonym sa...

Neeeeej!!

Pontus sa...

Enligt mig har din blogg varit den absolut bästa inom fotboll fram tills Premier League försvann från C+. Jag har (typ) följt bloggen sedan den startade. Tack för en trevlig tid!
Sheffield for the win!

Anonym sa...

Tack för alla underbara lnlägg, Jonas! Även om jag inte kommenterat har jag läst din blogg vecka ut och vecka in. Tack för allt!

Praktikant-Jocke sa...

Jag hade kunnat administrera den i ett par månader medan du hittat formen, nu har du gjort något förhastat igen!

Anonym sa...

Tack Jonas. Det har varit ett nöje att följa din blogg, som jag förövrigt tycker har varit en av de bästa fotbollsbloggarna. Lycka till på Canal+.

Erik sa...

Stort tack Jonas för alla härliga inlägg. Som bloggare känner jag mycket väl igen känslan av tvång. Dock, det är svårt att lägga av men jag beundrar dig som gör det. Allt gott!

Anonym sa...

Tack för allt Jonas! Lycka till med allt i fortsättningen :)

Sven sa...

Må du återfå Premier Leauge-rättigheter en dag, du betvingare av statistik.

Bellman sa...

Tack för all skön läsning du gett oss!

Claes sa...

Tack Jonas!
Följde din blogg genom PL-åren men trots mitt totala ointresse för spansk fotboll har jag fortsatt - det har alltid var kul läsning!

Kalle sa...

Snälla, du kan inte sluta blogga och avsluta med det där skämtet? Nej, går bara inte!

Anonym sa...

Tack Jonas för allt bloggande!!
Din blogg var grym. Riktigt tråkigt att du lägger skorna på hyllan.
Lycka till i fortsättningen!

Oscar sa...

Jag har älskat varje minut jag fördrivit på denna blogg. Jag måste emellertid säga att jag blev en smula besviken när du inte genomförde nedräkningen inför VM; men det är glömt nu.
Jag önskar dig lycka till med den spanska fotbollen och väntar med glädje till den dagen PL återigen huserar på sin rätta kanal.
Alla som kan fotboll vet att Canal+ genomförde oceaner bättre studiosnack än lallarna på viasat.

Väl mött,
Oscar

Olof sa...

Tack för bloggandet! Hoppas att man en dag får se dig i en Premier League-studio igen, där hör du hemma.

Bockis sa...

Bra beslut, tycker jag. Hämta nya krafter och återkom gärna.

Ted MacDougall sa...

Stort tack för dessa års bloggande. Mycket rolig läsning har det varit. Hoppas att lusten återkommer och lycka till!

Anonym sa...

Tack för den bästa blogg jag nånsin läst regelbundet.
Förstår dig mycket väl, det tar mycket tid att blogga och kombinerat med den sannolika depressionen då C+ förlorade PL kan det inte vara kul längre.

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=cowFitOdqQw#t=7m31s

från Pulp Fiction, och jag citerar Bruce Willis karaktär:

"Spanish is easy, Donde esta la Zapateria" ;)

Ha det fint och tack för all läsning!

Alexander Johansson sa...

Helt klart Sveriges mest läsvärda blogg inom Engelsk fotboll. Du är helt enkelt skönast.

Niklas Lövgren sa...

Tack Jonas, fantastisk bloggare och enastående i PL-studion.

Hoppas för alla oss här hemma och för din egen skull att du hittar tillbaka till ligan i våra hjärtan, Premier League. Det är där du och Jens hör hemma!

Davidsson och Mannen sa...

Oerhört tråkigt. Har följt dig och ditt bloggande låååång tid och alltid satt dig som top 2-3 i landet. Du har alltid varit grymt insatt och engagerad, främst i den engelska fotbollen som jag älskar så mycket.

Så tack för tiden som var och fortsatt välgång.

http://davidssonochmannen.blogspot.com/

/D&M

Håkan sa...

Detta var mycket tråkigt. Jag har uppskattat din blogg väldigt och jag är inte ens intresserad av engelsk fotboll utan av spansk och såg fram emot att få lite spanskt innehåll i bloggen.

Anonym sa...

Den dog tyvärr när PL försvann.

Säg upp dig, Canal+/TV4 är ett sjunkande skepp.

Gå över till Viasat vetja. Där platsar du lätt. Dom behöver dig.

Anonym sa...

Har själv bildat familj. Vet hur tidspressat allt blir. Förstår dig. Synd. Men inte direkt förvånande.

Snart läggs ju Allsvenskan i vacuumförpackning och tinas upp framåt April igen. Kanske du hinner få lite bloggitschig tid över då?

För helt slut är det väl ändå inte va? Hoppas hoppas du får tid igen. Dessutom saknas du bredvid Fjäll nuförtiden. När dyker du upp där då nästa gång?

Anders sa...

Antar att det är dags för canal+ att börja ta betalt för bloggandet och skapa en till kanal, C+BLOGG som ett naturligt steg til nysatsningen C+HOCKEY & C+FOTBOLL. Sen kommer satsningen C+GAMMAL_TENNIS & C+LIGACUPEN.

Sir Ryan Giggs (He Got 11) sa...

När viasat tog över PL så "dog" ju Canal+.
Viasat är helt ok, man kan se varje match, och det bästa, man kan se matcherna med engelska kommentatorer, helt klart nåt jag önskat ialla år.
Saknar inte nåt, inte Lasse Granqvist, han kan hålla på med det han gör, nä den ende jag saknar är dej.
Önskar att du gick till Viasat så att man kunde höra på dej i halvtidspauserna.
Så är det, och så håller jag ju på United( Drog en gång förra året LaqsseG. i Scandinavium och visade min United Tatoo, han sa att jag är på fel arena.
Vi United´s fans ÄR aldrig på fel arena.

Ha det bra, och håll dej till den bästa fotbollen, den engelska....

Adam sa...

Instämmer i skönsången, många tack för väldigt humoristiska och intressanta inlägg.

Hoppas du återkommer i textform någon gång i framtiden, verkligen!

dave sa...

Går in på den här bloggen lite då och då i hopp om att du tar upp ditt fantastiska bloggande igen. Jag förstår dock verkligen att det är väldigt mycket med jobbet.

Men jag märker nu till min förvåning en designuppdatering? Englandsloggan är tillbaka? Namnet är som det brukade vara?

Är här månne något stort på gång?

alex sa...

Jonas värvad av Viasat?

Jonas Dahlquist sa...

Nej då, jag ska köra Allsvenskan så det bara ryker om det i år - sen ska jag vara pappaledig. Inte en värvning så långt ögat kan nå.

Men apropå uppfräschningen av bloggen kan jag ju säga att jag börjar bli sugen igen. Om ett år.

Anonym sa...

Saknar ditt program Rule Brittania.... Bästa fotbollsprogrammet på länge!