tisdag 1 juni 2010

VM-länderna, del 10 av 32

Jag avverkade ett stort antal Kalle Anka-pocket när jag var mellan, typ, 6-12 år gammal. Det fanns en som hette "Kalle Anka på fotbolls-VM" (nummer 44) som var en särskild favorit, och i den kom plötsligt det australiensiska laget till VM och började spela med bumerangformade fotbollar som flög först framå, sedan bakåt, med en faslig fart. Oerhört underhållande på den tiden.

AUSTRALIEN (Grupp D)

Sedan dess har landet från Down Under blivit ett fotbollsland att räkna med. De kallas för "The Socceroos" på ett sådär klämkäckt, havskräftgrillande, zinkpasta-på-näsan-sätt som bara australiensare kan klara av. När förbundskapten Pim Verbeek tog ut en 28-mannatrupp inför den här turneringen spelade förresten nio av spelarna i England.

1. Matchtröjor
Jag har ju alltid hävdat att kombinationen gult/grönt är omöjlig att lyckas med, men jag måste säga att Nike har lyckats så bra det går med den här designen. Enkelt, men ändå med en twist. Det är bra gjort. Andratröjan är antingen snygg eller ful, jag har inte bestämt mig än, men sammantaget så är det inte alls dumt, det här. BETYG: 4 av 5

2. Förbundskapten
När jag skrev om den schweiziske förbundskaptenen Ottmar Hitzfeld kunde jag lätt konstatera att förnamnet "Ottmar" var stenhårt. Nu när vi har kommit till Pim Verbeek kan vi konstatera att förnamnet "Pim" är dess motsats. Jag menar - hur auktoritär kan en kille som heter Pim vara, egentligen...? Han har varit assisterande till både Guus Hiddink och Dick Advocaat, så han har nog en hyfsad fotbollsutbildning, men jag sätter ändå ett frågetecken kring en man som mestadels har varit assisterande och tidigare jobbat med landslag som Nederländska Antillerna och Förenade Arabemiraten. Det känns inte särskilt "A-list", för att prata kändisspottingspråk. Verbeek har, till skillnad mot många andra VM-förbundskaptener, redan klart med nytt jobb efter turneringen. Då ska han bli talangutvecklare i Marocko. BETYG: 1,5 av 5

3. Truppen
Det finns ett par grejer som jag undrar över när det gäller det här landslaget. Dels begriper jag inte vem som ska göra målen, och dels måste man fråga sig om inte de flesta spelarna är lite väl långt förbi sitt bäst före-datum? Tim Cahill är en favorit här på bloggen och givetvis en av nyckelspelarna, i övrigt kan vi väl prata om de här tre:
Harry Kewell - den gamle Liverpool- och Leedsmittfältaren står uppskriven som anfallare i Australiens VM-trupp, och det är väl egentligen ett problem i sig. Det är väldigt många år sedan Kewell kändes som ett riktigt offensivt hot, och det är förstås på grund av alla skador han har haft. Numera i Galatasaray, där han faktiskt funkat rätt så bra som anfallare.
Lucas Neill - numera lagkamrat med Kewell i Galatasaray, och förmodligen har han världens bästa agent. När Neill höll på att lämna Blackburn 2007 lyckades agenten (Peter Harrison) få ut ryktet att hans klient minsann var aktuell för Liverpool, Chelsea och Barcelona - vilket var en sanning med modifikation, så att säga. Tydligen låg det en del i Liverpoolryktet, men Barca- och Chelseasnacket kom nog med bara för att höja intresset kring Neill ytterligare. Det slutade med ett tvåårskontrakt med West Ham... De är för sköna, de här agenterna.
Mark Bresciano - har spelat i Italien de elva senaste åren och gjort det bra för Empoli, Parma och Palermo. Fyllde 30 i februari, och är därmed en av de nio, eller åtminstone åtta, i den australiensiska startelvan (enligt min beräkning) som är över the magic three-o. Det känns som sagt som att det här laget är lite för gammalt.
BETYG: 2,5 av 5

4. VM-storyn
En mycket sönderläst version av den här utgåvan fanns för 20 år sen i familjen Dahlquists ägo, i sommarhuset nära Kårsta i Roslagen.

Australien är inget klassiskt VM-lag direkt, om man då inte räknar in deltagandet i den där Kalle Anka-pocketen från 1982. De var med i VM 1974 men torskade klart mot både Östtyskland (0-2) och Västtyskland (0-3) innan de tog sin första VM-poäng någonsin mot Chile (0-0). 2006 var det dags igen, och där tog de sig till åttondelsfinal trots att de fick spela 11 mot 11 i matchen mot Kroatien i tre minuter extra efter det att Josip Simunic i den 90 minuten fick sitt andra gula kort. I den 93:e fick Simunic sitt TREDJE gula och först då blev det till ett rött. Stor skandal signerad en av världens mest narcissistiska domare någonsin, nämligen Graham Poll. I åttondelen höll Australien på att genomföra en bragd mot de blivande världsmästarna Italien när Lucas Neill bjöd på en evighetslång glidtackling som Fabio Grosso bara sprang in i och fick straff sent in på övertiden i andra halvlek. Totti satte straffen, och så är det när VM-rutin möter icke-VM-rutin. BETYG: 2,5 av 5

5. Framgång i årets turnering
Grupp D är väldigt svårtippad, tycker jag. Tyskland är förstås storfavorit, sen känns Serbien inte alls dumma, medan Ghana (utan Essien) och Australien är svårbedömda. Hur som helst ska det till en hel del för att The Socceroos tar sig vidare den här gången. Fasta situationer och Tim Cahill-nickar känns som det bästa de har, och det är förvisso inte det sämsta, men ändå. Jag tror att de tar någon poäng, och kanske till och med en vinst mot antingen Ghana eller Serbien - och i såna fall är det riktigt bra.BETYG: 2,5 av 5

TOTALBETYG: 13 av 25

9 kommentarer:

Johannes sa...

Kom igen Jonas, en matchtröja ska se ut som en matchtröja och inte som en träningströja som i det här fallet.

gooner sa...

Det pocketet har jag med, eller hade, men Socceroos tröjor var det gräsligaste jag sett sedan jag såg en Spurströja. 0 av 5. Om man är snäll.

Joakim sa...

Nr 44 är kanske tidernas bästa serietidning/pocketnummer. Oerhörd klass rakt igenom.

Unknown sa...

men herregud, hur kan det bli 4 av 5 på matchtröjan? Skärpning.. Gillade ju att du hade höga krav på tröjorna men nu vet jag inte riktigt längre..

Erik sa...

Tröjan är visst snygg, kanske mest för att jag gillar kombinationen gul/grön. Mark Bresciano är störtskön, hoppas han får lira mycket.

Johan sa...

För det första så var väl 1982 nästan 30 år sedan? Lite petigt kanske men ändå!;)

Sen tycker jag denna gruppen känns helt solklar på förhand. Serbien har egentligen det mesta i laget bortsett en riktigt bra målvakt och kanske en riktig goalgetter, de borde ta sig till kvarten om man tittar på pappret och resultatet i kvalet. Krasic kan nog bli en av de bästa spelarna i VM.

Sen är ju iofs Schwarzer bra i mål, de kanske kan rädda aussiserna en bit. Plus att gamla spelare brukar prestera bra.

Anonym sa...

Australien får 2,5 i historiepoäng och Paraguay får 1,5...

Och Honduras tröja jämförs med en Edberg-hockeyfrilla-tröja bara för att den har lite toning, men Australiens får toppbetyg när speciellt andrastället ser verkligen ut som en tenniströja.

Gult och grönt passar när vi talar t ex Nowrich City... Men när det gäller Australien och deras rugbykaraktär blir det bara så fel.

Anonym sa...

ajajaj anonym här ovan...
Edberg hade aldrig Sergio Tacchini. Han och Lendl var adidas stora namn.
Västen på bilden drog Wilander på sig (utan något under), och glassade runt i efter sin vinst i US Open finalen 1988.

Klassisk tennisklädsel!

Minns förresten att en svenne ur publiken tog sig in när Mats hade vunnit och kramade om honom, undrar vem det var?

Anonym sa...

Erkänner att jag hade fel bild i skallen när jag skrev det där, men Edberg hade väl en tenniströja iaf med den typen av färger fast lite mer påsmetade?