onsdag 16 juni 2010

Fotboll i mörkaste Afrika

Igår såg jag Brasilien-Nordkorea på Ellis Park, och det jag kommer att komma ihåg mest är ett snyggt mål av Elano och ett ännu snyggare mål av Maicon, och så då sakerna runt omkring. Till exempel var det kallare på den här matchen än på AIK-Mjällby i premiäromgången av Allsvenskan i mars i år. Om ni såg att folk stod och hoppade och dansade på läktaren så var det inte för att stämningen var så hög - det var bara för att undvika förfrysningsskador.

Annars inleddes besöket på Ellis Park bra, eftersom jag upptäckte att lite lokala matförsäljare fått chansen att smälla upp sina tält på den stora väg som leder mot arenan. Bra, och gott som fan.

Sen träffade jag U21-förbundskaptenen Jörgen Lennartsson i kön till säkerhetskontrollen. Han var iklädd en gröngul Brasilienmössa, och det är synd att jag inte hade en tanke på att fotografera detta. Det kunde ha blivit årets pressbild. Vi konstaterade att VM hittills är en spelmässig besvikelse och att arrangemanget lämnar en hel del i övrigt att önska. Lennartsson tyckte dock att det var kul att åka runt som "vanlig åskådare" (tretton matcher på tretton dagar ska han se) eftersom man har lätt att bli bortskämd som förbundsanställd annars, med VIP-ingångar och dylikt. Jörgen Lennartsson är en skön kille som ligger på plus på den här bloggen - och jag fattar inte att vi inte tänkte på att ta med honom i "Rule Britannia". Han är Premier League-dåre.

Efter detta var det en kö genom säkerhetskontrollen som påminde om det som händer nere på stan den 23:e december varje år, och när man väl kom fram till de här grindarna som alltid piper utspelade sig följande konversation:

BEEEEEEEEEEEEEEP!!!!!
(vakt) Do you have camera?
(jag) No, I put everything in the basket.
(vakt) Do you have mobile phone?
(jag) No, it is also in the basket.
(vakt) Keys?
(jag) Basket.
(vakt) Belt?
(jag) Basket.
(vakt) Do you have a handgun?
(jag) Haha, no.
(vakt) OK, you can go then.

Själva kroppsvisiteringen orkade han inte med, men han ryckte lite i min halsduk åtminstone.

Inne på Ellis Park dröjde det två minuter innan strömmen gick. Jag kan meddela att det blev oerhört mörkt, men detta löste de genom att dra igång ett knippe reservaggregat - och så kom det lite ström här och var. Reservaggregaten gick på bensin och var nog från sent 40-tal eller möjligen tidigt 50-tal. De spydde nämligen ur sig svartrök, och eftersom de snillrikt var placerade mitt i den tunnel som gick från ena sidan av arenan till den andra så blev det snabbt helt rökfyllt. I tunneln var det tusentals med människor, och vissa fick panik och började springa eftersom det var lite obehagligt, minst sagt. Då gick strömmen igen.

Världsreportern Jonas Dahlquist, mitt inne i svartröken under Ellis Park för att rapportera om händelserna.

Sen gick strömmen ett tiotal gånger under resten av kvällen, bland annat när jag stod inne på herrarnas toalett. Det var rätt kul att se ett trettiotal personer med halvt nerdragna byxor försöka navigera sig ut från toaletten med hjälp av skenet från en mobiltelefon.

Försäljningsställena utanför arenan hade inte samma tur som själva arenan, de var lite nedprioriterade möjligen. Det gjorde att ölförsäljningen såg ut så här:

Kommersen avtog inte nämnvärt bara för att det inte gick att se någonting. Det enda sättet Budweiser kan sälja öl på arenor är förresten om de har monopol, jag kan komma på 400 ölsorter som jag hellre hade köpt om de hade funnits.

Inne på arenan verkade strömmen fungera på de flesta ställena, men den ena storbildsskärmen var helt svart matchen igenom. Det kan man leva med. Jag fick bra platser, men tyvärr var det svårt att på plats direkt förstå h-u-r snyggt Maicons mål var, det gjordes nämligen på motsatta sidan från där jag stod.

Ska man behöva stå klädd så här på ett fotolls-VM? Nästa gång föreslår jag att de lägger det på Mallorca istället.

Sen återstod bara problemet med att ta sig hem i Johannesburgnatten eftersom alla gator är avspärrade och när man väl kommer fram till en gata som inte är det så får man inte ta de ytterst få lokalbussar som finns (för farligt) eller stoppa en taxi (för farligt). Det är inte lätt att vara fotbollssupporter i Sydafrika 2010, men sånt skiter förstås FIFA i.

5 kommentarer:

Henric sa...

Så tragiskt att det är Bud som har monopol på arena-ölen. Inte bara för smaken, även om man som du säger hade valt en hel del sorter före, t.ex. Sveriges alla blaskiga fulbärs, och det säger inte lite. Tyckte det mest tragiska i FIFA's monopolisering är att, här finns det en stor chans att lyfta Sydafrika's ekonomi genom att sälja deras öl, läsk, och mat på arenorna, men istället blir det bara de vanliga generiska globala märkena. Hoppas det förändras till Brasilien 2014.

Anonym sa...

När kommer fortsättningen på vm-lagen? du måste få dem färdiga

Erik sa...

Nu får du ta och publicera nästa lag tycker jag. Väntar på att du skall döma ut Spaniens andraställ.

Anonym sa...

Är du ute nånting i nattlivet, hur är folket sent på kvällen.
Är det skillnad på Afrika och Europa?

///Micke

Alex Nilsson sa...

Hej Jonas!

Först vill jag tacka för intressant/rolig/spännande läsning i din blogg som jag håller som en av de bästa fotbollsbloggarna på svenska. Att du sedan är en av de bästa experterna/kommentatorerna gör ju inte det hela sämre.

Nu till varför jag skickar detta mail. Det är såhär att jag och en polare skall till London 10/7-14/7. Eftersom vi är fotbollsdårar så har vi tänkt att se VM-finalen på någon storbildsskärm i London. Men VM-finalen varar ju inte för evigt och vi vet inte riktigt vad vi skall göra resterande dagar förutom det vanliga man gör som turist, som t.ex gå på Harrods osv. I all vårt tänkade på vad man kan göra, så kläckte vi den smarta idéen att vända oss till dig. Du är ju rutinerad England och London besökare, och borde ha lite koll på vad man kan göra som fotbollsdåre. Finns det något man bara måste göra osv. Vi har pratat lite om att besöka Craven Cottage och Wembley. Vad finns det mer att göra som fotbollsdåre i London. Sen kan jag väl berätta att ingen av oss fyllt 18 när resan sker om det kan vara till någon hjälp.