torsdag 17 juni 2010

The Big Five

Igår var jag i Pilanesberg på en safarirundtur. Guiden Oscar vågade inte lova att vi skulle få se samtliga i The Big Five, men åtminstone tre eller fyra. Det blev en (noshörning), men det bestående minnet av åkturen är - återigen - hur förbannat kallt det var.

Det var kul att åka med ett gäng spel- och fotbollsdårar i safarijeepen, dock. De satt och slog vad om vilket nästa djur skulle bli, och det var ansenliga summor i rullning där ett tag. En norrman vann 1500:- på en giraff, vilket fick en holländare att skrika ut sin smärta (han hade tippat på elefant).

Här förlorade jag 300 spänn till en tysk.

Efter rundturen stod vi och tittade på Spanien-Schweiz, och jag har på flera håll sagt att jag tror att Spanien kommer att ryka redan i åttondelen. Nu är risken redan stor att de ställs mot Brasilien just där. Kan bli intressant. Jag har förresten även hävdat att Sydafrika kommer att åka ur redan i gruppspelet (verkar bli sanning), jag har sagt att Chile är en outsider, och jag har hela tiden hävdat att Frankrike åker ur direkt. Det känns inte helt fel! Att jag även visat stor tilltro till Serbien, Nigeria och Slovakien talar vi däremot tyst om, tycker jag.

Apropå Big Five - nu när det är VM-tider måste man fråga sig vilka som är The Big Five i landslagssammanhang? Mitt förslag kommer här.

Brasilien
Argentina
Tyskland
Italien
England

Spanien? Holland? Uruguay? Nigeria? Frankrike? Nä...

8 kommentarer:

Martin sa...

Jag tycker nog egentligen inte England platsar där pga av bristande meriter i EM och VM. Frankrike har ju ett VM-guld och två EM-guld de senastre trettio åren. Fast Frankrike känns ändå lite som en nykomling så kanske det skulle vara 'The Big Four'

Erik sa...

inte långt kvar tills Henry står med bucklan höjd mot skyn.

Anonym sa...

England? Då är väl snarare Ryssland eller Tjeckien lika gångbart. De har väl fler medaljer i EM/VM än dessa evigt överskattade öbor?

Eller varför inte Sverige?

Fast som anglofil har man ju ändock sympatierna hos Stevie G, Rooney, Lampard och de andra.

Fast det vore verkligen kul om Ivorianerna nitade ut England i de avslutande omgångarna. Vore kul att se Svennis ta Capello och Beckham i hand efter det...

Anonym sa...

Rätta mig om jag har fel nu men flodhäst ingår väl inte i the big five? Jag vill minnas att det är buffel, noshörning, elefant, lejon och lepoard.

Jonas Dahlquist sa...

Jag sa också det, men guiden tyckte väl att flodhäst fick duga eftersom vi knappt såg något annat...!

Anonym sa...

Har för mig att England faktiskt ligger på femteplatsen i maratontabellen, men det är nog en tidsfråga innan det är över. Svaret är väl helt enkelt att det inte finns någon Big Five. Men rent historiskt är Uruguay givet. I nutid skulle jag nog säga Frankrike. Holland har efter EM-guldet 88 bara haft den där Ajaxgenerationen runt 95, i övrigt ett överskattat lag som nästan alltid har dålig defensiv.

Anonym sa...

Jag var på safari i Pilanesberg i december 2001. Det enda vi såg i big five var ett trettiotal noshörningar. Vi såg också en Gepard på 20 meters avstånd, vilket såklart var trevligt. Flodhästen tillhör för övrigt inte "the big five".
/Stefan

BKB sa...

Är Liverpool med i big four kan England få vara med i big five.