söndag 23 maj 2010

VM-länderna, del 6 av 32

Då tar vi del två i den här Slovakien-eller-Slovenien-historien. Nu snackar vi om landet som satt ihop med Tjeckien förut, och lämpligt nog var det just Tjeckien som fick stryk hemma i Prag mot Slovakien med 2-1. En match som var en riktig "group decider", och som avgjordes av anfallaren Erik Jendrisek.

SLOVAKIEN (Grupp F)

1. Matchtröjor
Vädigt enkla och stilrena, precis på gränsen till tråkiga. Eller förresten, de är halvvägs över den gränsen. Det enda som gör deras matchställ bättre än Greklands är att slovakerna har ett snyggare nationsmärke. BETYG: 1,5 av 5

2. Förbundskapten
Här har vi en snubbe som har en oerhörd fantasi. Hans pappa heter nämligen Vladimir Weiss, och hans son heter Vladimir Weiss. Han själv heter givetvis också Vladimir Weiss. Hans pappa var landslagsman för Tjeckoslovakien, och hans son är landslagsman för Slovakien. Han själv var givetvis också landslagsman för Tjeckoslovakien. Nu kanske ni tycker att de har dålig fantasi i familjen Weiss, eftersom de gör och heter exakt likadant. Men va fan, hur många känner ni till som heter exakt samma sak och som spelat landslagsfotboll i tre generationer? Nej, jag tänkte väl det. Fantastiskt unikt och fantasifullt.BETYG: 3,5 av 5

3. Truppen
Boltons Man City-lån Vladimir Weiss finns förstås med i truppen, något annat vore ju en skam för familjenamnet. Han är dock inte den ende intressante slovakiske ynglingen från en Premier League-klubb. De är två. Jag börjar med den andre.
Miroslav Stoch - ni kanske minns den lille Stoch från Chelseas matcher mot Arsenal och Liverpool förra säsongen, alltså 2008-09, då han kom in i slutet av matcherna när Chelsea låg under. Big Phil Scolari trodde uppenbarligen en hel del på Stoch, som är en kort, snabb och offensiv spelare. Den här säsongen har han varit utlånad till holländska Twente, där Steve McClaren guidade Stoch och kompani till ligaguld, och Stoch gjorde 10 mål på 32 matcher.
Martin Skrtel - visst är det något visst med människor som nästan bara har konsonanter i namnet. Min egen favorit är den tjeckoslovakiske hockeyspelaren Petr Vlk (sent 80-tal, typ), som alltså hankade sig fram i livet med EN enda futtig vokal i namnet. Skrtel har dessutom en massa tatueringar och ser allmänt elak ut, så budskapet är helt klart att man inte bråkar med honom.
Jan Mucha - målvakt som är klar för Everton från och med i höst. Gjorde succé i kvalet och ett par bra säsonger med Legia Warszawa gör att han blir nyckelspelare i laget. Å andra sidan så har han varit andremålvakt till Lukasz Fabianski (i Legia), och det man har sett av Fabianski har ju inte varit överdrivet imponerande. Vi, och Slovakien, får hoppas att Mucha har utvecklats sen dess.
BETYG: 2 av 5

4. VM-story
Jahapp, här kommer Slovakiens VM-historia:




BETYG: 1 av 5

5. Framgång i årets turnering
Jag räknar med att Slovakien slår Nya Zeeland (det tror jag att alla gör) och så förlorar de mot Italien (det tror jag att nästan alla gör), vilket i sin tur innebär att matchen mot Paraguay blir oerhört avgörande. Skulle Slovakien lyckas ta full pott där så har de gått till åttondelsfinal och gjort det fantastiskt bra, och det känns inte omöjligt. BETYG: 3 av 5

TOTALBETYG: 11 av 25

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hörrö! Marek Hamsik då?

Anonym sa...

Marek Hamsik?????

Jonas Dahlquist sa...

De tre profilerna jag presenterar behöver inte vara de tre bästa spelarna. Hur kul är det med en presentation av Messi i Argentina och Rooney i England? Jag "glömmer" ingen - jag väljer bort... Men Hamsik är bra. Absolut.

Anonym sa...

Du har en poäng. Jag ser fram emot Serbien, Honduras och framför allt Chiles guide.

Grym blogg förövrigt, hoppas du håller samma standard trots att du byter till La Liga!

John Locke sa...

Nej orättvist med Slovakien såpass långt ned. Jag tror de når åttondelen efter Italien. Nog känns Nordkorea (trots dess instängdhet), Honduras och Nya Zeeland betydligt mindre intressanta än Hamsiks Slovakien. Skärpning Jonas!

Johan sa...

Fantastiskt med presentation av VM-länderna. Keep up the good work.

Johan sa...

Det där verkar vara ett mittfältssyndrom hehe.
Francesc Fabregas Sr (de hade dock fantasin att dela sonens namn när han skulle tilltalas:)), Frank Lampard sr och Stewart Downing sr kan ju alla titulera säg att vara far till en Premier League spelare med samma namn...

Anonym sa...

Tycker ändå att Hamsik ska nämnas. På pappret ska han betyda mycket mer för Slovakien än vad Rooney och Messi ska vara för sina landslag, eftersom det inte dräller av stjärnor i det här laget och man kan tycka att hans medverkan påverkar spekulationerna om hur långt de kan gå i turneringen. Jag menar, det vore lite som att presentera Wales utan att nämna Ryan Giggs. Dessutom är han väl inte så överexponerad att det skulle vara tråkigt.

Karl Svavel sa...

Gött att någon annan minns Vlk!

glenn sa...

Vlk som betyder varg om jag inte missminner mig.

Grymt underhållande presentationr hittills.

Anonym sa...

alltså Marek Hamšík är min favo player i detta vm jag skulle gärna villa ha et fotbolls tröja som det står hamsik på (match tröja) men jag hittar den inte på nån sidA eller i nån affär snälla om ni vet kan ni skriva det då? hamsik is tha best

Anonym sa...

Inte för att vara taskig, men detta måste vara nog den mest patetiska sammanfattning någon gjort av det Slovakiska landslaget. Vägen till VM har skrivits in i många historiaböcker och så har du glömt en mängd stora tunga spelare... aj aj aj, skriver jag.
/SF och Fotbollsnytt skribent.