onsdag 5 maj 2010

VM-final ikväll (och om typ två månader)

Ja, den riktiga finalen spelas förstås söndagen den 11:e juli på Soccer City Stadium i Johannesburg, men vi får en liten försmak av hur stämningen kommer att vara då redan ikväll, när Man City och Tottenham möts ute i The Eastlands.

Naturligtvis är det en aningens överdrivet att jämföra Man City-Spurs med en VM-final, men jag rankar den ändå som en av de absolut viktigaste matcherna som har spelats i Premier Leagues historia.

Jag har gjort upp en lysande Charles-Ingvar Jönsson-plan för hur jag ska kunna se hela matchen. Jag står ju och intervjuar folk på innerplan på Borås Arena (Elfsborg-Malmö) till cirka kl.20.57 ikväll, och sen sätter City-Spurs igång 21.00. Jag har med mig en laptop med mobilt bredband och ett konto på Csports, och så fort jag är klar med mina egna arbetsuppgifter så klämmer jag igång matchen.

Sen gäller det att ta sig ut till min hyrbil, som någon annan får köra till Göteborg. Jag ska ju sitta där bak och njuta av 1:a halvlek. Parkering av hyrbil, incheckning och letande efter hotellrum sker i halvtidsvilan, sen avnjuter jag 2:a halvlek på mitt hotellrum. Ni ser, det finns i princip inget som kan gå snett!

När vi ändå är inne och berör ämnet VM kan jag dela med mig av nyheten att jag kommer att befinna mig på plats i Sydafrika under hela gruppspelet. Räkna alltså med en hel del bloggande därifrån. Jag kan riktigt känna hur glada ni är för min skull... Har biljetter till Danmarks matcher mot både Holland och Kamerun samt kulturkrocksmötet nummer ett mellan Brasilien och Nordkorea. Håller på att fixa plåtar till Sydafrika-Uruguay också, och tänker nog försöka att även hinna med Spanien-Honduras. En trevlig treveckorsperiod, tycker jag.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Vet inte om du skrivit det förut, men vem tippar du som segrare i VM?
/Henke

Jonas Dahlquist sa...

Jag kör på England. Förr eller senare måste man fan få rätt om man har samma tips hela tiden.

Anonym sa...

Vad har du för mobilt bredband som klarar av att visa fotboll live? Mitt (Tele2) klarar youtube i bästa fall...

Erik G sa...

Trevligt. För min del blir det nog Italien-Paraguay och England-Algeriet, synd att det inte går bättre matcher i Kapstaden.

Anonym sa...

Hej Jonas. Visste inte var jag skulle skriva och fråga, så det får bli här.Du är ju en Blades-fantast har jag förstått, hur har det gått för Kyle Bartley, Arsenal-lånet? Vad är dina tankar om hans tid i ditt lag?

// Joakim Petersson

Albin sa...

1a: England
2a: Brasilien
3a: USA
(Dock tar jag INTE hänsyn till slutspelsträdet.)

VM:s...

...flopp: Spanien

...skräll: USA (Otroligt underskattade.) Även alla engelskspråkiga nationer kommer att skrälla tror jag.

...bäste spelare: Capdevilla

...genombrott: Honda (Japan)

...sämsta trupp: Nya Zeeland

...afrikanska lag: Elfenbnskusten

...gruppspelsmatch: England-USA

Kymbo sa...

Kommer du fortsätta att tippa Liverpool som PL-segrare även nästa säsong med samma motivering, trots deras spelmässiga och ekonomiska härdsmälta?

Anonym sa...

om du vill kan du komma till mig o kolla andra halvlek. Jag bor centralt i gbg nära ullevi. Jag o min polare ska kolla matchen hemma hos mig...och var lugn, vi är inga freaks!

Anonym sa...

Jonas, jag har tänkt på en grej. Har ni alltid kommentatorerna på plats i England eller kommenteras vissa matcher från Sverige?

Vill också passa på att tacka för Premier League lördag, som man suttit bänkad framför i ett antal år.
/Olle

Henke sa...

Hej Jonas! Jag var över i helgen och såg mitt favoritlag Aston Villa mot Man City och det verkade vara väldigt många som klädde ut sig, är det något speciellt med 1:a Maj som det var nu i lördags, eller kanske just att det är Bank Holiday?

Det kanske helt enkelt bara är så att dem ville vara lite roliga, kul var det i alla fall så jag skickar med en liten länk till en bild

http://www.facebook.com/photo.php?pid=5940161&l=468aad7b16&id=711097418

Anonym sa...

Spurs vann?

Det är en konstig känsla... som att det snart kommer någon och säger att det var på skoj bara, City får platsen ändå.

Så skönt att se Palacios och Bentley på bänken från start, äntligen slutade Redknapp upp med sina konstigheter.

Då vann vi!

Det är fan bättre än att Sverige gått till VM!

Anonym sa...

Är det lätt att skaffa biljetter till genomsnittliga matcher sådär? För fyra år sen fick man ju ansöka och sen hoppas på det bästa, så det fanns inte den typen av flexibilitet som dina rader på slutet antyder. Eller kör du via några särskilda kontakter?

Jonas Dahlquist sa...

Olle: Ungefär en match i veckan kommenteras från England, resten från Sverige. Det är vansinnigt dyrt med kommentatorsplatser på de engelska arenorna, plus resor, hotell och annat för kommentatorn.

Anonym: Lätt och lätt - jag ska inte förneka att det är lättare för mig än för de flesta andra, om jag säger så. Ännu en anledning till att jobba på TV...