lördag 8 maj 2010

The Play Offs

Idag sätter semifinalerna i The Championships Play Off upp till Premier League igång med mötet Blackpool-Nottingham Forest. Imorrn är det Leicesters och Cardiffs tur.

Här tror jag på Nottingham, men unnar Ian Holloway en seger.
Detta bör Cardiff fixa till slut.

Ett av lagen ska alltså gå upp till Premier League, och här har ni lite historik/statistik kring de fyra - för att vi på ett vettigt sätt ska kunna få fram vilket som är det "bästa" laget att få upp. Vi kör fyra olika kategorier:

ARENASTORLEK
1. LEICESTER (Walkers Stadium, 32.500 pers) - 4 poäng
2. NOTTINGHAM (City Ground, 30.576 pers) - 3 poäng
3. CARDIFF (Cardiff City Stadium, 26.828 pers) - 2 poäng
4. BLACKPOOL (Bloomfield Road, ca: 16.000 pers) - 1 poäng

ANTAL SÄSONGER I HÖGSTALIGAN
1. NOTTINGHAM (56 stycken) - 4 poäng
2. LEICESTER (47 stycken) - 3 poäng
3. BLACKPOOL (27 stycken) - 2 poäng
4. CARDIFF (15 stycken) - 1 poäng

MANAGER
1. BLACKPOOL (Ian Holloway, helt galen) - 4 poäng
2. CARDIFF (Dave Jones, intressant historia) - 3 poäng
3. LEICESTER (Nigel Pearson, spelade i Sheff Wed) - 2 poäng
4. NOTTINGHAM (Billy Davies, Derby Co 2006-07!) - 1 poäng

COOLHETSFAKTOR
1. CARDIFF (walesiskt lag i PL = übercoolt) - 4 poäng
2. BLACKPOOL (för liten håla för PL = coolt) - 3 poäng
3. NOTTINGHAM (superklassiskt lag och stor stad) - 2 poäng
4. LEICESTER (säger mig egentligen ingenting) - 1 poäng

Totalt ser tabellen då ut så här:

1. CARDIFF - 10 poäng
2. NOTTINGHAM - 10 poäng
3. BLACKPOOL - 10 poäng
4. LEICESTER - 10 poäng

Helt jämnt, som ni ser, men jag har satt dem i den ordning jag hoppas att de går upp. Det kommer att bli ruggigt roliga matcher, hur som helst!

20 kommentarer:

Johan sa...

Derby County-"disaster" var 07/08 är jag nästan helt säker på.;)

Jonas Dahlquist sa...

Ja, men Davies var manager 2006-07. Han fick kicken (eller "by mutual consent"...) strax innan jul. Sen tog Paul Jewell över och höll på att köra föreningen i botten. Billy Davies hade dock ett helt bedrövligt facit när han försvann, så han får ta på sig en hel del.

Jonas Dahlquist sa...

Dubbelkollade nu. Davies blev av med jobbet i nov 2007 efter att bara ha tagit 6 poäng på 14 omgångar. Inget lysande PL-facit...

Johan sa...

Okej, det är väl bara Brian Laws som kan haft sämre facit de senaste åren!
I Nottingham sägs han ju dock gjort ett väldigt bra jobb (Davies alltså).

Unknown sa...

Ian Holloway får du gärna berätta lite mer om, tack.

Anonym sa...

Finns inget lag som har saknats så mycket i premiership som Forest. Deras coolhetsfaktor krossar de andras, även om Wales är coolt, ja. Eller säg såhär, hypet kring Cardiffs walesiska närvaropoäng i PL skulle försvinna på ett par veckor. I slutändan tror jag inte att det påverkar så mycket. Forest däremot skulle tillföra serien något som man inte kan köpa för pengar: historia, tradition och nostalgi. PL skulle genast kännas liiite mer engelskt iaf.

Anonym sa...

Jonas, en ultra nördig undran- hur skulle ditt dröm premier league se ut?
Vilka lag skulle du helst vilja se i högsta serien baserat på historia kring olika lag?
Du får själv bestämma antal lag. Ge gärna en kort kort motivering kring lagen (om du orkar).
Jag själv skulle absolut vilja se Forest, Sheffield W, Brighton, Ipswich, Leeds, Newcastle högst upp. Klassiska lag från tipsextra.
Sen kan Chelsea, Hull, Wigan, Birmingham, Sunderland, Burnley, Pompey åka ur....

Anonym sa...

Med tårar i ögonen och en bitande känlsa av ilska stängde man av Canal + Sport 1 idag efter PL-avslutningen... Kommer bli SÅÅÅÅ tomt i höst!

Anonym sa...

Jonas// Helt of topic men du måste bara se till att ihoppklippet som visades direkt efter dagens (söndagens) sändning läggs upp någonstans. Riktigt snyggt gjort!

Anonym sa...

Jag som trodde du var en smyg-Blackpoolare?

Anonym sa...

22 lag visserligen, men inte en ointressant match!

Arsenal
Manchester Utd
Manchester City
Liverpool
Everton
Chelsea
Tottenham
Aston Villa
Newcastle
Sunderland
Middlesborough
Southhampton
Nottingham Forest
QPR
Blackburn
West Ham
Wolves
Ipswich
Coventry
Sheffield Wednesday
Norwich
Leeds

Perre sa...

Jonas!
Ja, Holloway är en udda man, minst sagt. Skulle varit kul om du hunnit intervjuva denne vildand när C+ hade rättigheterna.
Undrar dock vad du menar med "intressant historia" om Dave Jones. Jones blev faktiskt anklagad för barnporrbrott, vad jag minns, och det är väl inte "intressant"?

Sven Olsson sa...

Vet inte riktigt om du tar upp beställningar på saker att undersöka, men jag har en spaning i sådana fall.

Har i flera månaders tid överraskats av hur många av Liverpools matcher den här säsongen som har stått 0-0 i paus. Du som har tillgång till en väldig massa statistiksidor skulle mer än gärna få kolla upp min hunch stämmer.

Förresten så måste du bli bättre på att uppdatera. Taktiken "Inte-uppdatera-på-fyra-dagar-för-att-sedan-få-dåligt-samvete-och-slänga-iväg-fem-inlägg-i-en-klump" måste upphöra. Ett till två inlägg varje dag verkar rimligt tycker jag.

Jonas Dahlquist sa...

Sven O: Bloggen är bara en extrasak jag gör utanför ordinarie arbetstimmar, som jag dessutom fyller med råge. Jag bloggar när jag har tid, helt enkelt. Alternativet att alltid leverera 1-2 inlägg om dagen finns inte. Alternativen är att antingen ha det som nu eller strunta i det helt. Tyvärr.

Sven Olsson sa...

Då anser jag att ha kvar det i det skick det är nu är ett överlägset alternativ. Ursäktar om jag verkade otacksam för bloggandet. Din blogg är stoppplats nummer ett på internet så fort man får en minut över. Den har räddat många tråkiga psykologitimmar.

Johnny D. sa...

Jag är förvånad Jonas. Jag köper att du inte skriver varje dag i bloggen, men nu har ju PL slutat och allt, för det första borde du ha mer tid nu, och för det andra tycker jag det är konstigt att du inte ens lämnar så mycket som ett enda futtigt litet inlägg om avslutningsomgången som ändå faktiskt avgjorde Premier League.

Tycker också du kan bli mer aktiv. Med tanke på att bloggen ligger på C+ hemsida borde det gynna dom med många läsare och därför borde det bli en uppgift som ska ingå i din arbetstid. Inte för jag vet vad du gör nu när inga PL-matcher behöver förberedas, men 5-10 min typ varje/varannan dag kan ju knappast vara alltför svårt.

Jonas Dahlquist sa...

Käre Johnny D.

Jag vet inte vad det var i den första förklaringen som var otydligt, men jag skriver när jag hinner.

För att svara på dina påståenden så tar jag dem ett efter ett:

1. "Du borde ha mer tid nu när PL är över"
- Nej, jag har extremt mycket att förbereda inför nästa säsong (ja, redan) eftersom jag ska på VM och sen på semester, och sen börjar ligorna igen. Då måste man vara klar med allt redan nu.

2. "Jag tycker att det är konstigt att du inte ens lämnar ett enda futtigt inlägg om avslutningsomgången"
- Dels sa jag vad jag tyckte i en fem timmar lång direktsändning på Canal+, dels fyllde jag på i EuroTalk för svenskafans.com. Det känns som att det räcker och blir över. Bloggen har ingen som helst redovisningsplikt, snarare tvärtom - här ska sakerna som inte är uppenbara komma fram. Sånt som INTE är med i sändningarna.

3. "Bloggandet borde bli en del av din arbetstid"
- Det kan man ju tycka, men det är inte så. Än. Fram tills att det är det så är det en sak jag gör när jag tycker att jag vill.

4. "Inte för att jag vet vad du gör nu när PL är över..."
- Förbereder nästa säsong (efter VM och semester drar det igång igen med spansk fotboll + mer Allsvenska och då ska alla förberedelser vara klara), sammanställer allt som har gjorts under säsongen (arkivering, typ), möten, möten, möten, och lite annat. Fortfarande bra mycket mer än "normal" arbetstid.

5. "5-10 min typ varje/varannan dag kan ju knappast vara alltför svårt."
- Ett inlägg tar inte 5-10 minuter att skriva. Ta gånger tio så är du närmare sanningen. Och, jo - om man har en massa annat att göra, som måste gå före, så är det svårt.

Nu tänker jag inte sitta och försvara mig själv här mer, för det känns faktiskt inte OK.

Hade tänkt blogga lite idag, om det passar.

Johnny D. sa...

Okej Jonas. Jag uppskattar ditt svar, det gör jag faktiskt. Saker och ting klarnar lite. Och egentligen kan man ju inte klaga på aktiviteten, du är mer aktiv än de flesta bloggare, och tio gånger så intressant. Jag menade inte riktigt att vara gnällig, men om man ska vara positiv är det ju bra att folk blir missnöjda när det inte kommit något inlägg på länge, det visar ju på intresse för det du gör, och hellre det än att ingen skriver, visst? :)

N.G. sa...

Folk är för roliga. Gå in på en trevlig blogg och kräva fler inlägg...

Vafan hela grejen med en (intressant) blogg är väl att bloggaren SKRIVER NÄR HAN/HON HAR NÅT INTRESSANT ATT SKRIVA.

Vill ni ha en "det-här-åt-jag-till-lunch-idag-och-sen-ska-jag-shoppa-och-sen-fika-och-sen-sova"-blogg så finns det gott om sådana på andra håll.

Linhem sa...

Säger dig Leicester inget?

Har ju haft Engelska ligans mest underbara tröjor en längre tid.

Den där mörkblå med Walkers-loggan över bröstet på Steve Claridge är en underbar syn...nu verkar de spela med en sådant diagonalt sträck på bortatröjan som du tydligen gillat innan.