fredag 30 april 2010

Vem behöver fjärdeplatsen mest?

Innan jag börjar resonera om nästa års Europacupspel för de engelska klubbarna kan vi väl bara konstatera att allt som redan har sagts den här säsongen om Liverpool och Fulham även gällde igår. För Liverpool är 2009-10 inget annat än ett coitus interruptus, för Fulham är 2009-10 en succé utan motsvarighet i klubbens historia. Okej att tolfteplatsen i ligan inte är något kanonresultat, men att Fulham skulle gå till Europa League-final är helt enkelt en sådan monumental prestation att de bör bli nominerade till något sorts bragdguld. 12:e maj i Hamburg får vi facit på hur stor bedriften till slut blir.

Nu till årets fjärdeplats och därmed nästa säsongs kvalplats till Champions League.

Man City behöver den.
Liverpool behöver den.
Tottenham vill ha den, men står och faller inte med den.
Aston Villa vill ha den, men står och faller inte med den.

Så tycker jag att man kan sammanfatta läget hos de fyra klubbar som aspirerar på platsen.

Liverpool riskerar att tappa ett par av de spelare som finns där nu, visst - men framför allt riskerar de att inte kunna värva spelare av den kaliber de önskar i och med att de - högst troligen - missar Champions League 2010-11. Det kan bli ett slag mot klubben som blir kännbart i flera år framöver.

Manchester Citys satsning har varit så storvulen och skränig att allt annat än en Champions League-plats är ett fiasko, och "projektet Manchester City" måste nog få en sån här framgång för att fortsätta med samma (eller ökad) styrka. En femteplats och Europa League-matcher mot Elfsborg är inte något Abu Dhabi Group ser fram emot.

Tottenham har satsat en jäkla massa pengar i skymundan, det har liksom bleknat i jämförelse med Man Citys satsning och så tror jag att det faktum att Redknapp bara köpt antingen a) gamla Tottenhamspelare tillbaka till klubben, eller b) gamla Portsmouthspelare som han jobbat med tidigare, gör att de inte fått samma uppmärksamhet. Självklart vore en kvalplats till CL en oerhörd framgång, men min känsla är att de inte behöver den på samma sätt som Man City och Liverpool. Kanske just därför är de favoriter till att ta den...

Aston Villa känns som att de är en bit ifrån, trots att de ligger före Man City och Liverpool just nu, men de skall ändå nämnas. Randy Lerner är en amerikansk ägare som, tvärtemot Glazer och Gillett&Hicks verkar lyckas vara både populär och förnuftig. Manager O'Neill utstrålar klurighet och stabilitet. Klubben känns som en av de mest engelska. Räcker det? Nja.

Jag tror att man City vinner mot A.Villa imorgon, jag tror att Tottenham slår Bolton. Vi får därmed en ren Champions League-kvalfinal på City of Manchester Stadium onsdagen den 5:e maj. Om man tillåts spekulera lite - och det tillåter jag mig själv göra här eftersom det är min blogg - så antar jag att man kan säga att Man.City-Spurs, om förutsättningarna blir som jag tror, kommer att vara en av de mest betydelsefulla matcherna i Premier Leagues historia, inte minst ekonomiskt. Det kan bli H-E-L-T fantastiskt, och vart tror ni att jag är när matchen sätter igång? Jepp, innerplan på Borås Arena, Elfsborg-Malmö... Inte så dumt, förvisso - men ändå...

9 kommentarer:

Johan sa...

Något många verkar glömma bort är att lagen ska kvala först... där föll ju Everton 2005 och dessutom har ju Platini infört ett svårare kval, där till exempel semifinalisten Lyon inte är ett omöjligt motstånd för laget som tar fjärdeplatsen.

Jag menar, det är inte klart än..;)

Martin sa...

"vart tror ni att jag är när matchen sätter igång? Jepp, innerplan på Borås Arena, Elfsborg-Malmö"

haha du är för rolig Jonas... :)

Alexander sa...

I och med att jag är en United-supporter så är det självklart rätt logiskt att jag inte vill se City göra oss sällskap till CL och Liverpool är väl inte favoritlaget heller..

Det jag dock vill komma till är att oavsett om jag hade hållit på United eller ej hoppas jag verkligen Aston Villa går dit då det är en välorganiserad organisation med mycket engelsmän..

Erik sa...

Fyfan vilken match det kommer att bli, hoppas förutsättningarna gör att den matchen blir helt och hållet avgörande!

Det får bli den matchen som man tar som avskedsmatch (med tanke på C+ PL-tapp) trots att det är matcher några dagar efter. Oj vad högtidligt det blir. Jag längtar redan. Heja City!

Anonym sa...

"Liverpool riskerar att tappa ett par av de spelare som finns där nu, .."

Jag är inte så insatt i Liverpool, men jag känner till de flesta spelarna. Så det skulle vara intressant att höra vilka spelare som kan lämna om det inte blir en fjärdeplats, vilket det nog inte blir.

Erik Eriksson sa...

Det lutar ju verkligen åt att Tottenham kniper fjärdeplatsen. De KOMMER att vinna över både Bolton och Burnley. Spurs har toppat formen och därför kommer de heller inte att förlora mot Manchester City. Tyvärr säger jag som Villa-supporter.

Anonym sa...

Spurs kommer sannolikt kryssa mot city, sen kryssa mot Burnley och City tar fjärdeplatsen. Tevez Har gjort viktiga mål på¨Upton Park förut och kommer göra det igen, fan vad tragiskt det kommer bli!

Albin (Evertonian) sa...

Jag har en fråga.

Om Fulham vinner EL kommer det sjunde placerade laget att inte få spela EL nästa säsong.

Man kan ju alltid hoppas. ;)

Anton Karlsson sa...

Hej jonas!
Hur kommer det sig att dem spelar match imorgon klockan 14,30 och klockan 18,00? En vanlig måndag!?