söndag 18 april 2010

Nu räcker det

Okej, hela den här grejen med askmolnet känns passé och "så 2009" nu. Dags att börja flyga lite och ta hem människor som sitter fast ute i olika delar av Europa, till exempel mig.

Har kollat alla möjliga alternativ, men de flesta tar 36 timmar eller mer. Lika bra att vänta, känns det som. Tänk att England - som ligger så nära - kunde ligga så långt borta.

Jag och foto-Jocke tröstar oss med fotboll, och gårdagens Manchesterderby följs idag upp med Wigan-Arsenal. DW Stadium-debut för oss båda. Visst är det kul att gå på match och se nya arenor, men som jag skriver redan i rubriken så räcker det nu. Till slut vill man hem, och när en femdagarsresa blir tio dagar känns det lite väl långt. Min son har väl hunnit ta studenten tills jag kommer hem (han var två år och två månader när jag åkte).

City-United var inte en särskilt rolig historia igår. En riktigt dålig match, faktiskt - men jäklar vad den vaknade till liv mot slutet, och just i slutsekunderna av tilläggstiden var det förstås mer eller mindre makalöst att Paul Scholes fick nicka in 0-1. Man Utd avgjorde alltså de två ligaderbyna med uddamålssegrar efter klockslagen 95:28 samt 92:42. Flyt säger en del, men även att det är typiskt Man Utd - och om man ofta har sånt flyt så ligger det någonting bakom det.

Här sitter jag och jobbar.

Eller jobbar och jobbar, jag sitter och pratar fotboll med Petter Johansson över en telefonlinje.

Så här högt upp satt jag och kommenterade matchen - det är ett under att man ser en enda spelare där uppifrån, målet på den där sidan var det som Scholes nickade in 0-1 i.

Mer från gårdagen:

* Tottenham ser ut att vara ett lag för Champions League, inte bara om man tittar på tabellen utan även spelmässigt. John Terry fick uppleva att 3-4 ackumulerade tveksamma handssituationer under en säsong till slut blir en straff, sen fick han även uppleva ett rött kort som han själv hade kunnat undvika. Gareth Bale ser ut att kunna bli den nye Ryan Giggs, och Heurelho Gomes är plötsligt den världsmålvakt han definitivt inte var i början av sin Spurskarriär.

* I matchen mellan Fulham och Wolves var det bara ett enda skott på mål på 90 minuter plus tillägg. Pengarna tillbaka! Eller förresten, ge publiken skadestånd!

* Nu har förresten Man Citys Wayne Bridge slagit exakt 42 inlägg i ligan den här säsongen. Exakt NOLL av dem har hittat en medspelare.

* Tim Cahill har gjort sju nickmål den här säsongen, flest av alla i Premier League (Rooney, K.Jones och Crouch har fem var). Kul för Cahill att få göra mål med foten igår också.

* Burnley och Hull hade behövt vinna igår, Burnley torskade och Hull kryssade. Nu är de, med 99,9% säkerhet, klara för nedflyttning.

* Att Bolton skulle vända 1-0-underläge till seger på matchens sex sista minuter borta mot Stoke hade jag inte satsat många öre på, men tack vare Matthew Taylor och en hoppande frisparksmur så blev det så. Alltid kul att se spelare lägga bollen under muren.

* Darren Bent har gjort 23 ligamål nu. Om man kollar på de andra i skytteligatoppen så spelar de för toppklubbar - Rooney (26), Drogba (25), Tevez (22), Defoe, Lampard och Torres (18) och Fabregas (15) och så vidare. Darren Bent spelar i Sunderland. Det gör hans prestation något större än de andras. Hans lagkamrat och anfallskollega Frazier Campbell gjorde förresten inte ett enda mål på sina 20 första ligamatcher för Sunderland, nu har han gjort fyra på de sju senaste.

3 kommentarer:

J sa...

Tror Cahill hade 11 mål med huvudet på rad dessutom före målet igår.

Wesslan sa...

Hej Jonas.. den där vita dosan som står på bordet framför dig... Vad har den för funktion... Såg att du satt och skruvade på den lite under halvtidsintervjun under Manchesterderbyt.. Har väl med ljud & volym att göra antar jag, men går det att utveckla?

Alexander sa...

Jag ska vara helt ärlig med dig och erkänna att jag inte tycker det minsta synd om dig! Hade jag fått ränna runt i England 5 extra dagar och på köpet få se Manchesterderby samt den otroliga andra halvlek Wigan gjorde mot Arsenal skulle jag vara i sjunde himmelen.

Att PL sedan försvinner nästa år gör bara att du borde uppskatta resan än mer och önska att vulkan nummer två går igång, så kan du kommentera United-Spurs också!