onsdag 7 april 2010

Identitetskris

Jag skulle ha två lediga dagar i rad i påskhelgen för första gången på... jag vet inte hur länge. Givetvis firade jag detta genom att bli sjuk. Varför blir det alltid så? Ögoninflammation är inget att rekommendera, för övrigt (när läkaren på ögonakuten reagerar med "åh, fy fan" så vet man att det är allvarligt...).

Well, well - nu är jag någorlunda tillbaka i gängorna och så här dagen efter Lionel Messis match mot Arsenal kan man väl bara konstatera att diskussionerna här på bloggen om vem som är världens bäste anfallare fick ett avslut. Det var bland det värsta jag har sett. Kanske det allra värsta.

Eftersom fotbollen hela tiden utvecklas och blir bättre och snabbare och eftersom Messi just nu är världens bäste så kan man också lägga ihop de två parametrarna och säga att han är bäst i världen genom tiderna.

Lionel Messi i mycket gott sällskap/Lionel Messi i mycket dåligt sällskap. Välj vilket ni vill. Båda stämmer.

Å andra sidan så måste han nog ta hem en VM-titel för att inte Maradona och Pelé ska kunna komma med det motargumentet, men som han spelar just nu så är han helt överlägsen.

En rolig detalj är att den lille argentinaren igår var Messias för Barcafansen men ett Messi-as för Arsenalfansen...

Givetvis betydde gårdagens uppvisning av Messi ett antal SMS från diverse kollegor där vi mest satt och hyllade den spanska ligan och baissade Premier League. Mest på skoj, men det är så det har låtit på sistone på jobbet. Vi måste börja ställa oss in på livet efter Premier League, och eftersom det är den spanska ligan som ersätter så är det den vi ska koncentrera oss på, tillsammans med Allsvenskan.

För min egen del känns detta förstås lite konstigt, eftersom jag är ganska så nischad på Premier League, och jag är ju utan tvivel mest intresserad av den engelska fotbollen och så har det alltid varit. Nu har jag börjat plugga på de spanska lagen och ligans historia för att kunna vara förberedd till nästa säsong. Jag är lagd åt hållet att jag gärna vill veta att jag har gjort allt jag kan för att vara så påläst/förberedd som möjligt, och nu när mitt jobb kommer att göra en klar riktningsförändring så blir det en hel del arbete för att det ska kunna bli bra.

Vissa av er kommer inte att gilla det, men eftersom bloggen handlar om den fotboll jag jobbar med så blir det Spanien och Sverige snarare än England här till hösten. Vi ska bara hinna med en ligaavslutning och ett VM först.

13 kommentarer:

Hjalmar H sa...

"Vissa av er kommer inte att gilla det, men eftersom bloggen handlar om den fotboll jag jobbar med så blir det Spanien och Sverige snarare än England här till hösten. Vi ska bara hinna med en ligaavslutning och ett VM först."

Känns som ett dåligt aprilskämt ett antal dagar för sent

Olof sa...

Kommer sakna dig i rutan, och även bloggen som jag inte längre kommer ha något intresse av efter denna säsong.

Ceulemans sa...

Som Olof skrev, kommer att sakna dig i rutan och även bloggen. Det får bli att man följer Kalle Karlssons blogg istället. Hoppas vi man kan se/läsa dig igen om 3 år då C+ förhoppningsvis kan få tillbaka PL.

Gert sa...

Jag är en av dom som tänker behålla C+ trots att jag alltid varit grymt intresserad av Premier League och aldrig riktigt gillat La Liga. Så på nåt sätt får väl jag också försöka glömma glada PL-dagar och lära mig att gilla spansk fotboll.

Jag hade (och har) mina förhoppningar på att C+ köper tillbaka den italienska fotbollen och gör den populär igen, men på dig och övriga Canal+ verkar det som att den möjligheten inte finns. Mailade dessutom kundtjänst och frågade men har inte fått nåt svar. Det vore nästan värt att bli av med PL om Serie A kom tillbaka faktiskt.

Oskar sa...

Ja, jag måste nog också villigt erkänna att detta kommer innebära ett intressetapp för din blogg från min sida också. I min värld kommer nämligen spanska ligan aldrig bli lika intressant som Premier League och Serie A. Till och med Bundesliga känns roligare.

Men om det nu ska göras - gör det då ordentligt. Som La Liga sänds i nuläget kan den knappast göra ens entusiasterna glada. Inga studioprogram, inga reportage att tala om. Det är bara Zlatan, Ronaldo och Messi som gäller. Vidare, gör ju inte det faktum att det absolut, undantagslöst, uteslutande handlar om två klubbar heller att produkten känns särskilt intressant. Två matcher om året blir det naturligtvis häftigt, men jag skulle aldrig sätta mig och se Barcelona - Almeria. Aldrig.

Tack för jobbet med PL och hoppas jobbet med La Liga sker lika gediget! Kanske kan en vass produktion få mig att ändra uppfattning...?

Anonym sa...

Jonas - flytta vidare- Kan du inta ta över fotbollskväll i SVT? Behövs en uppfräschning där.

Anonym sa...

"Eftersom fotbollen hela tiden utvecklas och blir bättre och snabbare och eftersom Messi just nu är världens bäste så kan man också lägga ihop de två parametrarna och säga att han är bäst i världen genom tiderna."

Messi spelar i en tid där försvararna inte kan sparka sönder honom från en match - vilket var vardag för Diego.

Dessutom är inte all "utveckling" per automatik positiv utveckling. Spelet har blivit mycket snabbare, men det har också gjort att många av dagens storstjärnor lever så otroligt mycket på sin snabbhet och betydligt mindre på den tänkande fotbollen som borde premieras.

Messi saknar Diegos bollbehandling, Diegos spelförståelse, Diegos styrka, Diegos skott, Diegos frisparkar, Diegos teknik.

Kort sagt, c'è solo un Maradona.

henke sa...

Hur besvikna vi alla än må vara så kan jag tänka mig att Jonas är mest besviken över att C+ tappar rättigheterna, även om han inte vill/kan/får säga det.
Självklart förstår jag att du måste vara proffsig och arbeta efter förutsättningarna, men jag har svårt att se att det kommer kännas lika "äkta" med tanke på att man verkligen vet hur engagerad du är i engelsk fotboll.
Personligen kommer jag dock behålla C+ tack vare Allsvenskan som är "min" liga, och kommer göra ett allvarligt försök att titta på era studioprogram om La Liga matcherna, även om inte Deportivo-Bilbao, eller ens Barca-Atletico, lockar det minsta. Får ni behålla erat "gäng" från PL-lördag så kan det bli värt att titta på i vilket fall.

Katttiiis sa...

Kommer verkligen att missa Premier league söndag, men förhoppningsvis så får c+ tbx PL om 3 år :)

Unknown sa...

jag säger upp canal plus

Pelle sa...

"men eftersom bloggen handlar om den fotboll jag jobbar med så blir det Spanien och Sverige snarare än England här till hösten"
Bloggen har rätt, IT IS over now.. ;)

Men misströsta inte, om jag förstått rätt är du ju frilansare, då kan du söka vilka jobb du vill . ;)

Mängder emd PL fans kommer sluta följa din blogg, då man itne e lika intresserad av la Zlatan liga som zlatanbladet följer så intensivt.
Samtliga dessa PL fans kommer välkommna dig med öppna armar om du fortsätter förgylla PL sändningar oavsett vilket bolag som sänder..

Jonas Dahlquist sa...

Pelle - du har icke förstått det rätt. Jag är fast anställd av Canal+, så det blir fokus på det jag jobbar med istället för Premier League.

Pelle sa...

Jonas.
Då måste vi ju börja leka advokater.
Står det inte i ditt anställningskontrakt att du skall jobba med engelsk fotboll? ;)