onsdag 14 april 2010

Grym veckoomgång

Det spelas inte full omgång nu under tisdag och onsdag, men satan i gatan vilka vktiga matcher det är.

Igår såg vi, troligtvis, det slutgiltiga guldrycket av Chelsea när de slog nedflyttningshotade Bolton med 1-0, tack vare Nicolas Anelka och det faktum att domaren Lee Probert avskaffade handsregeln i Chelseas straffområde...

Ikväll ser vi minst lika nedflyttningshotade Wigan ta emot ett Portsmouth som nu kommer att genrepa inför FA-cupfinalen i de kvarvarande omgångarna.

Dessutom är det derby här i London, där jag sitter och skriver just nu, mellan Tottenham och Arsenal. Den gäller också en jäkla massa i tabellen, förutom den vanliga äran.

...och förutom de matcherna spelar också Aston Villa hemma mot Everton, en match som gäller Europaplatser. Det är den jag och foto-Jocke ska gå på, och det ska förstås bli roligt. Vi ska bara till Cheltenham först för att prata med The Guardians "Birminghamkorre" om varför lagen därifrån aldrig lyckas lika bra som Manchesterklubbarna och Liverpoolklubbarna, trots att det bevisligen bor fler människor i Birmingham.

Onsdagsnöje i Birmingham.

Igår var vi iväg och pratade fotbollsekonomi med den mycket duktige och erkände fotbollsekonomen Stefan Szymanski, som ju skrivit den riktigt intressanta "Why England lose" tillsammans med Simon Kuper. Den ska ni läsa om ni inte redan har gjort det. Intervjun kommer också den i något av de program vi har kvar den här säsongen, det är inte så många kvar att vinka på nu. Det blir en jäkla massa reportage och intervjuer framöver, helt enkelt.

Förutom de uppenbara sakerna så kommer jag även att sakna en grej här i England. Frukostarna. När jag började åka hit för att göra reportage 2003 så hette fotografen Stefan Noreklev (även han ett briljant resesällskap), och jag minns tydligt att jag sa att jag aldrig skulle kunna äta såna där gråa korvar, vita bönor och hash brownies till frukost. Stefan sa lugnt: "Vänta du bara, om ett par år så älskar du det - och det är först då du är Englandsreporter på riktigt."

Well, imorse såg det ut så här på frukostbordet. Briljant!

Plockar dock fortfarande bort bacon, någon jävla måtta får det vara.

12 kommentarer:

Unknown sa...

Vänder sig i magen på mig.
Dels av nervositet inför kvällens match och dels tack vare den vämjeliga bilden...

Kaizerchiefs sa...

Bacon som är så gott! Men vad är de där harpluttarna som ligger mellan äggen och brödbiten för något?

Anonym sa...

Ni får bo på Hilton på era reportageresor med! Stabilt! Ser mycket fram emot dessa reportage. Oftast har du rätt när det gäller engelsk fotboll, men tyvärr tror jag du har fel när det gäller om Chelski säkrat guldet. Arsenal kommer ta det, tro mig!

hedlund sa...

Grym veckomgång. Men att Canal+ inte sänder första tio minuterna av Tottenham-Arsenal. Det gör att man nog tycker att det är ganska skönt att Viasat tar över rättigheterna ändå. Det krävs en nytändning, det här håller inte.

Erik sa...

Varför passar du inte på att kommentera en av matcherna när du ändå är där?

Låter inte som C+ är speciellt effektiva om de sätter nån annan på kvällens match när du ändå är där (på deras bekostnad, får man förmoda?)

AIK och Spurs Fan sa...

Ursäkta mitt språk nu. Men hur i helvete tänker ni när ni väljer att köra "Allsvenskan Studio" till 21:10 när Tottenham-Arsenal börjar 21:00? Jag får inte ihop det, har ni bortprioriterat PL nu när ni inte längre kommer sända den nästa säsong eller?

AIK och Spurs Fan sa...

Kom precis på att jag vet att det inte är du som schemalägger programtider Jonas. Men jag vet inte vart man vänder sig när man har klagomål!? Förlåt mig! (Blev precis lite gladare efter Rose fantastiska mål)

Olof sa...

Du kan ju inte skippa det bästa!

Anonym sa...

när det kommer till frulle är det svenskar som är lite 'annorlunda' mot resten av världen än tvärtom. har aldrig fattat varför det är sån torr och osmaklig mat som man ska äta till frukost här uppe. den engelska stilen eller kontinentala med croissant och nutella etc. lockar mer.

@kaizerchiefs

det är antagligen champinjoner.

Kaizerchifs sa...

Tack Anonym, så är det ju!

Nu får jag tillbaka minnesbilder på de där vattniga tråkiga champinjoner som de alltid ska slänga med. Föredrar annars en delad stekt tomat med lite salt och peppar på till min engelska frukost.

Men nu får det vara slut på matbloggandet!

gooner sa...

Att inte visa 10 minuter av The North London Derby för att visa studioskitallsvenskan är inget annat än skandal. Viasat kanske inte är så illa ändå.....
Jag kommer iallafall inte se en enda match på C+ när ni tappar PL.

Jonas Dahlquist sa...

Som ni vet så är det inte jag som schemalägger matcherna. Jag hade gjort det på ett annat sätt, men nu råkar jag vara i England på reportageresa - så det är som det är.

Hinner inte kommentera eftersom vi hade reporterjobb att göra både tisdag och onsdag. Man måste förbereda sig ett antal timmar för att kommentera en match, och särskilt då On-Site, så jag hinner inte kombinera helt enkelt. Däremot hinner man ju gå och titta på matchen som lite härlig kvällsförströelse.

2-2 och riktigt underhållande!