måndag 29 mars 2010

Hyfsat snitt

Måndag morgon i Göteborg och det regnar som fan. Oddset på att det skulle regna här i slutet av mars var väl 1,01 gånger pengarna, men ändå.

Gårdagens hockeysändning gick bra, men tyvärr infann sig aldrig den där mytomspunna stämningen i Scandinavium - förmodligen beroende på att Linköping satt i det berömda förarsätet hela matchen. Efter matchen blev det Torskbullar i Sandefjordsås på restaurang Smaka med två kompisar - en trevlig söndag, helt enkelt. Nu ska jag packa ihop mina prylar och åka till Skåne, ikväll är det ju en härlig match på klassiska Olympia mellan HIF och Blåvitt. Jag tror att IFK Göteborg vinner matchen med 2-1, och Pär Ericsson avgör för IFK.

Från gårdagens Premier League hämtar jag två saker:

1. Martin Olssons dykning är inte en av de "bästa" jag har sett, men eftersom det var den alltid like straffglade domaren Mike Dean som dömde så var det kanske inte så konstigt att det blev straff... Å andra sidan blev Olsson mycket tveksamt avvinkad för offside när han gjorde mål tidigare i matchen. Skönt att se att han tar för sig så pass mycket i alla fall.

2. Fernando Torres har startat 19 ligamatcher och hoppat in i två för Liverpool den här säsongen. Killen har gjort 18 mål på dessa (varav 1-0-målet mot Sunderland igår var extremt snyggt). Hans målsnitt är alltså 0,857 mål/ligamatch under 2009-10. Han har ändå inte högst målsnitt i Premier League. Wayne Rooney har nämligen gjort 26 mål på 29 matcher för Man Utd och har ett snitt på 0,896.

Lustigt nog är inte Wayne Rooney inte heller bäst. Didier Drogba har gjort 24 mål på 26 matcher, vilket ger honom snittet 0,923 mål/match.

Didier Drogba nåddes av beskedet att Sven-Göran Eriksson tar över det ivorianska landslaget över VM i helgen.

Vem som är bäst av de här tre är mest en fråga om tycke och smak. Jag nöjer mig med att säga att tre av världens fyra bästa anfallsspelare finns i Premier League och heter Torres, Rooney och Drogba. Den fjärde är förstås Lionel Messi. Hans målsnitt i den spanska ligan den här säsongen är förresten 0,962 mål/match.

14 kommentarer:

Sermed sa...

Jonas jag undrar bara om ni kommer behandla la liga på samma sätt som ni gör med premier league dvs med studio sändningar osv.?

Jocke Jarolma sa...

Fel igen Jonas! Ikväll vinner HIF! 1-0 heter receptet! ;)

Hjalmar H sa...

Snackar vi just nu eller bäst anfallare när han inte är skadad?

Om vi pratar just nu tycker jag Torres. Om vi pratar om de som också är skadade måste jag slå ett slag för van Persie. Jag gillar att han inte bara är målsprutan utan även gör assist, mer lik Bergkamp. Gilar dessa typer spelare. Sen har han också en första-touch som är magisk.

Unknown sa...

Annars finns det en forward i La Liga som snittar 1.0.

Viktor sa...

Jag håller med. Det är svårt att avgöra vem som är bäst av de här spelarna. Messi är svår att peta som den "bästa" men han hade trots allt en svacka under en tid i höstas. Rooney skulle jag nog hålla som högst bland PL-anfallarna. Han har tagit ännu ett kliv och jag tror, med ett fint VM-slutspel i ryggen, att han kan utmana om Guldbollen. Går Argentina bra i VM, Messi briljerar och leker med med-och motspelare så är han förstås given som pristagare.
Jag tror VM avgör mycket vem av spelarna som anses vara bäst. Det man kan konstatera är ju att snitten är läskigt starka hos samtliga uppräknade.

Unknown sa...

Jag vill inte på något sätt förringa Rooneys säsong, men jag tycker det är bra att någon noterar att det mest speciella med hans säsong gentemot de andra superanfallarna på tal är inte att han har en helt egen spetskompetens, utan att han lyckats hålla sig undan skador och i fysisk form hela tiden, medan Torres förutom att startat 10 matcher färre startat flera matcher som han inte borde startat men ändå fick starta eftersom Liverpool helt saknar alternativ, iaf om Benitez ska hålla fast vid att spela med en ensam forward. Så fort Torres lossnade lossnade hela Liverpool, jag är övertygad om att en frisk Torres är helt avgörande för självförtroendet i hela truppen som det ser ut nu. Torres och Gerrard är det som får spelarna att kunna tro på att de kan slå ALLA lag.

Frågan är om man ska se det som ren slump, ett gott betyg till Rooneys fysik, eller ett gott betyg till Man Uniteds fys- och läkarteam. Att Rooney har en nivå som Torres och Drogba saknar på det stora hela, det tycker jag dock vi kan avskriva. Även om de naturligtvis har andra kvalitéer än målgörande, som såklart kan vara knepigare att få så svartvita siffror på.

Hugo sa...

Gonzalo Higuain är inte så dålig han heller. 23 matcher (19 från start) och 23 mål. Snittet är åtminstone ganska lätt att räkna ut.

Per B sa...

Men Torres gör mål var 91:a minut medan Drogba och Rooney "bara" gör ett mål var 95:e samt att Torres inte tar några straffar eller frisparkar. ;)

Samt att han är en av de snyggaste anfallarna i världen. Rawr!

Peter Ö sa...

Lättare att göra mål för Barcelona, Chelsea och United än för Liverpool den här säsongen. Vad gäller mål/match-statistiken.

Till skillnad från Rooney (och Messi?) tar heller inte Torres några straffar.

Men visst; Messi är galet bra och verkar gör lite som han vill där nere nu. Men jag skulle verkligen vilja se om skulle lyckas lika bra i England.

Linus Nileskog sa...

Jonas, kan inte du ta fram statistik på när det gäller spelmål på dessa tre spelare (Ronney, Torres & Drogba) hade varit intressant att se.

Anonym sa...

Jonas uppsnack av La Liga har börjat :<

Andreas G. sa...

David Villa platsar även han rätt klart på den där listan enligt mig... (Precis som Higuain.)

Mats Svensson. sa...

Apropå ingenting så gick jag tillbaka till ditt inlägg efter den första PL-omgången i augusti och hittade roliga detaljer (det är alltid skoj med backspeglar och bloggar är fulla av dom):

"West Ham verkar dock ha en stor tro på vad Gianfranco Zola vill göra med laget, så de blir farliga för vilket lag som helst den här säsongen."

"Wigans seger borta mot Aston Villa var riktigt imponerande, men jag är en av många som har höjt en liten varningsflagg för att Wigan kommer att gå bra den här säsongen."

"Många mailade in och klagade på att jag inte alls trodde på Arsenal den här säsongen, och efter matchen på Goodison är det lätt att säga att jag har fel - men det är 37 matcher kvar, och jag håller fast vid att de max kommer fyra."

Julia sa...

Men om du tar statistiken på hur ofta Torres, Rooney och Drogba gör mål i PL så leder ju Torres väl? 91.7 Fernando Torres
95.1 Wayne Rooney
95.8 Didier Drogba. Så ser man på det sättet är ju Torres målfarigast och har ett bättre snitt?! rätta mig om jag har fel...