måndag 15 mars 2010

Från A till Ö: I

Trodde ni att jag glömt bort den här bloggföljetongen så trodde ni helt rätt, men den är förstås inte död på något sätt - bara i dvala. Tills nu, vill säga. Här kommer nästa bokstav.

IIIIIIIIIIIIIIIIIIII

Idiottacklingar - Wayne Rooney har bjudit på ett grymt antal idiottacklingar i sitt liv, men han står för "positiva idiottacklingar". Det är när en spelare blir så sjukt förbannad över att tappa bollen att han rusar 40-50 meter för att ta tillbaka den, samtidigt som han plockar med sig benen på stackaren som har bollen. Det ska bli gult kort, men är samtidigt underhållande. "Negativa idiottacklingar" är såna som Martin Taylor gjorde på Eduardo, och som Joey Barton gör på de flesta. De ska bara bort från fotbollen. Rött kort och 15 matchers avstängning blir bra.

Indien - enormt land med hysteriskt många människor, ändå verkar Premier League bara satsa på att nå ut och växa i Kina, Thailand och Indonesien. Det fattar inte jag. Hade jag varit någon form av marknadssnubbe hos Premier League så hade jag satt in resurserna på Indien. Bob Houghton är förbundskapten. Bara en sån sak.

Inkast - här tänker jag förstås direkt på Rory Delap, och visst är det imponerande att han kan slänga bollen så förbannat långt och hårt, men det jag stör mig på är hur lång tid man får på sig att kasta ett inkast. Det ska torkas på bollen och det ska tas en enorm ansats och allt möjligt. Ibland tar det 40 sekunder att kasta iväg bolljäveln! Löjligt. Gör som med målvakterna - de har sex sekunder på sig att släppa bollen när de har fått kontroll över den. Så borde det vara med inkast också. Typ.

Inspark - precis som vid inkast så kan det inte bli offside på inspark. Ville bara säga det.

Intelligens - en underskattad egenskap hos fotbollsspelare. Ju smartare man är, desto fler lösningar kan man hitta när det blir lite kluriga situationer. Man kanske inte tror att redan nämnde Wayne Rooney är så intelligent, men det är exakt vad jag tror att han är. Han har bara inte utvecklat sin intelligens i skolan, utan på fotbollsplaner i Croxteth. Andra smarta fotbollspelare, i mina ögon, har ni här: Cesc Fabregas, Michael Essien, Frank Lampard, Ole Gunnar Solskjaer och Kenny Dalglish.

Ipswich - foto-Jockes favoritlag och en Tipsextraklassiker. Jag gillar klubbar som Ipswich för att de är "lagom" stora, har en historia, arenorna är befriade från turistklungor och så vidare. Att de har en häst i klubbloggan känns också roligt. Min morsa tippar alltid kryss på Ipswich, oavsett vilka de möter. Hon har gjort det sen jag var liten. Vet inte varför.

Island - jag kan inte begripa att det finns fler islänningar i Premier League och The Championship än vad det finns svenskar, men så är det.

12 kommentarer:

Anonym sa...

det kan visst bli offside på inspark.

Jonas Dahlquist sa...

Nej, det kan det inte.

Valdemar sa...

De smartaste spelarna finner man troligtvis inte i England, skall dock påpekas.

erkie jerkie sa...

Gärna källa på att det inte kan bli offside på inspark, precis som "anonym" så är jag väldigt tveksam på om det är så.

Jonas Dahlquist sa...

Tjaaaa... ni kan googla "offside inspark" så får ni ett antal källor, bara att välja den ni håller högst. Det är en av de "minst" kända reglerna sedan länge. Har pratat med domarbasen Bosse Karlsson i ämnet, och det finns ingen tvetydighet i regeln.

Alltid kul att lära sig en regel man inte kände till, som Kolo Touré sa när han fick gult kort för att ha sprungit in på planen utan domarens tillstånd. Touré var sen ut till en 2:a halvlek eftersom hans lagkamrat fått behandling för en skada i paus, och Touré var "tvungen" att vänta in honom eftersom han måste vara siste man in på planen. Domaren blåste igång spelet, och Touré kutade in mitt under spelet - solklart gult kort, enligt regelboken.

Linhem sa...

"Island - jag kan inte begripa att det finns fler islänningar i Premier League och The Championship än vad det finns svenskar, men så är det."

Hreidarsson som skapat någon slags tidsparadox efter alla sin nedflyttningar...

Lampard verkar ju verkligen vara smart, Geni-IQ tydligen.

Lizner sa...

Kul att det är en positiv idiottackling när Rooney gör det men när Torres gjorde det matchen du kommenterade mot Wigan var det bevis på dålig attityd och inställning..

Jonas Dahlquist sa...

Ja, det är ju det jag säger. Underhållande men förkastligt, och klart gult kort. Bevis på att man är en usel förlorare och grinig, men positivt i den bemärkelsen att det iallafall händer något. En RIKTIG idiottackling är mycket fulare och onödigare.

Torres fick gult kort - helt riktigt. Liksom Rooney har fått säkert tio gånger i samma läge.

Idiotiskt - ja. Underhållande - ja.

En RIKTIG idiottackling (som de jag ger exempel på):

Idiotiskt - ja. Underhållande - nej.

csfc.se sa...

Fotboll är helt klart en liten skitsport i Indien jämfört med cricket, men det finns oerhört många väldigt kunniga och duktiga fans i Indien och Pakistan. Särskilt Man U, Chelsea och i viss mån Liverpool har massor med fans i Indien.

Linhem, ja Lampard lär har ett IQ på över 140+! Det är säkerligen ingen svensk fotbollsspelare i närheten av, kanske halvvägs om man tittar på vissa som öppnar munnen i tid och otid. Tänker på en viss aikare efter helgens incident.

Lizner sa...

Men en sån positiv idiottackling är väl snarare bevis på bra attityd och inställning - hata att förlora-mentalitet

Anonym sa...

Kan ni inte ha med Bo Karlsson i något av era program t.ex. rule britania där ni reder ut en del mindre kända regler och hur en del regler skall tolkas. Ge gärna vi tittare möjlighet att ställa frågor till Bo i ett ev sådant program.

Anonym sa...

När fortsätter denna "serie"? Mycket bra är den