måndag 11 januari 2010

Tveksam logo

Givetvis tycker jag att England ska få VM 2018 eftersom det vore fantastiskt på många sätt - men uppenbarligen verkar de inte som att de är så sugna själva med tanke på hur ful logotyp de har presenterat i samband med sin ansökan. Vad fan är detta?
Om man ska snacka VM-logos så vinner givetvis några av de lite äldre historierna. Märkligt att designutvecklingen hela tiden går bakåt!

Snyggt och enkelt, Argentina 1978 och Mexiko 1986 begrep sig på detta.

Också bra grejer från Västtyskland 1974 och Sverige 1958.

Den klart fulaste hittills är givetvis den LSD-inspirerade barnboksframsidan från 2006 års VM i Tyskland, där tanken verkar ha varit att inte tänka överhuvudtaget.

But why?

Det har varit mycket snack om det estetiska kring fotbollen här på sistone, men det vet man ju själv att man spelar bättre i nya snygga tröjor jämfört med om man spelar i fula. Jag tycker att sånt här är viktigt!

16 kommentarer:

Peter Lundström, Piteå sa...

Måste ju säga att USA 94 (http://www.logoshak.com/~asgsport/images5/World_Cup_1994.gif) är vassare än Argentina 78. Lite samma tema på dom dock.

Mexico snygg. Ja!

Däremot 74. Ser ju ut som nå spelomslag från nått gammalt japanskt jättedåligt tv-spel. NEJ!

58, ja kanske.

På tal om 2006, antar att du inte heller gillar 2014. Den är i mitt tycket än värre!. Kollar man på den känns 06 rätt okej, bara barnslig.

Frankrike 98 är också en snygg historia! http://www.logoshak.com/~asgsport/images5/World_Cup_1998.gif
och även 2002 är rätt clean!
http://www.logoshak.com/~asgsport/images5/World_Cup_02.gif

En som inte är clean är Brasilien 1950. Men ack så rolig :)
http://www.logoshak.com/~asgsport/images5/World_Cup_1950.gif

Men 1998 får min röst som snyggaste!

Over and out!

/Peter Lundström, Piteå

dave sa...

Måhända är det av nostalgiska anledningar, men loggan från '94 kommer alltid ha en speciell plats hos mig.

Angående Englands förslag så får kan vi uppenbarligen glömma ett engelskt VM framöver. Märkligt att ett land med så mycket stil kan missa så brutalt. Ofantligt ful logotyp.

Jonas Almkvist sa...

Snyggt klubbmärke samt dräkt är A-O för mig. Jag kan nästan komma in en erotisk stämmning när jag ser ett par snygga dräkter och samtidigt kan också gammalt agg mjukna när de laget man avskytt gjort något snyggt med sina dräkter (Manchester United de senaste åren t.ex).

I övrigt tycker jag kanske det är viktigare dock med att ett lag har en profil som gör att man lätt kan relatera till klubben. Som anledningen att jag håller på Rangers i skottska ligan är just för att de så starkt gått ut med deras protestantiska åsikter, för att inte tala om deras lojala inställning till det brittiska imperiet...lite för coolt för att jag ska kunna förbise det. :)

Unknown sa...

Tycker nog Italien -90 är en av dom snyggaste.
Sen USA -94 är snygg med

Mårten Sondén sa...

Kan inte annat än hålla med.

Med det logo-förslaget lär det bli tvärstopp. De verkar ju dock själva gardera sig med två årtal eller siktar de på att bli första landet som arrangerar 2 VM i rad?

Bland tidigare logos tycker jag nog att Argentina 78 står i en klass för sig (trots sin enkelhet).

Jonas sa...

Den från Tyskland var ju dock 10 gånger snyggare.

Joakim sa...

Jag gillar den. Tycker den speglar nutiden ganska bra i sitt uttryck. Folk har alltid varit nostalgiska av sig och jag håller med att Mexico och Argentina är riktigt fina och ett bra hantverk bakom dom. Samtidigt skulle det kännas fel med en retrodoftande logga 2018.

Missförstå mig inte nu. Men jag tycker en modernare touch som den har nu passar bättre. Speciellt den hårda typografin. Om 50 år kommer säkert folk snegla tillbaka på den på samma sätt som vi gör med gamla godingar nu.

På tal om retro så är den bästa designen ever Otl Aicher hela grafiska profil för OS i München 1972. Hela den serien har ett starkt samlarvärde också. Så sjukt snyggt och genomarbetat.

Hasse sa...

När kommer fredagens Rule Britannia upp här på nätet?

Tomo sa...

Ingen normal människa vill väl ha något fotbollsmästerskap till England?

art directorn sa...

58 är inte snygg ens med svenska nostalgiglasögon. Den är riktigt usel även om man försöker vara snäll.

Englands förhoppningslogo är dock i särklass ful, ska väl föreställa en gammaldags fotboll med sexkantsfälten men är bara ful. På något sätt rätt skönt då engelsmännen alltid hävdar de är bäst på reklam.

Roger Jönsson, Piteå sa...

Vm-logos i all ära men nog tar deras maskottar priset.. Den "bästa" enligt mig är dom rödkindade killarna från Västtyskland 1974
http://en.wikipedia.org/wiki/File:1974_tiptap.png

Med alldeles för korta tröjor ser det mera ut som dom gillar varandra är fotboll...

Magnus sa...

Var är rule britannia på webben från i fredags???

Jörgen sa...

hörru jonas, varför kan man inte senaste rule britannia via internet?

J sa...

Jonas, kan du inte snacka med dina kolleger och se till att dom lägger upp rule britannia lite snabbare på hemsidan?

Fagrell sa...

snyggast loggan är Frankrike 98 tror jag.

Unknown sa...

"den LSD-inspirerade barnboksframsidan"

humor!