tisdag 8 december 2009

TV på nätet (och caférecension)

Det har smattrat på ganska så bra i min Inbox och i kommentatorsfälten här på bloggen den senaste veckan, och väldigt många av er vill veta om/när Rule Britannia kommer på nätet. Svaret på den frågan kommer här:

Ja, det ska dyka upp nu under veckan - mest tack vare det (vad det verkar) relativt stora intresset. Det finns bara ett krux, eftersom vi har bilder på Premier League-matcher som "inserts" så måste vi förvränga dem i internetversionen på grund av rättighetsskäl. Det kommer alltså även fortsättningsvis vara överlägset mycket trevligare och bättre att se programmet klockan 19.00 på fredagkvällen, men nu finns snart detta som ett kompletterande alternativ.

På fredag så är Steve Galloway och Alexander Axén gäster i programmet, och vi kommer mestadels att prata om fotboll, tror jag.

Kom hem från Sundsvall för ett par timmar sen, och jag måste säga att jag rankar Hotell Knaust som det bästa jag har bott på under mina jobbresor i Sverige, i skarp konkurrens med Savoy i Malmö (förbaskat trevlig och proffsig personal), Gothia Towers i Göteborg (räkmackan uppe på Heaven 23 är obligatorisk) samt Gessles Tylösandshotell, vad det nu heter. Där står kocken och gör omelett till en på frukosten, och det tycker jag är trevligt.

Här kommer en annan topplista som inte har med fotboll att göra, nämligen Södermalms tre bästa fik:

1. Kaffebar - låg förut ute på Hornsgatan, men har nu ny adress på St.Paulsgatan 17 (hörnan Kvarngatan). Världens godaste kantarelltoast, suveränt kaffe och alltid kul att snacka fotboll med en av ägarna, Johan, som håller på IFK Norrköping.

2. Sam's espressobar - beläget 40 meter från min sons dagis, och ett dagligt stopp för mig. Hur litet som helst, i princip befriat från sittplatser, klart begränsad smörgåsmeny, och ett helt otroligt bra kaffe. Inga långsittningar här inte! Snabbt och trevligt, lite häng vid bardisken, alla pratar med alla och är man där i 5-6 minuter så hinner halva Hornstulls befolkning komma förbi. Ägaren Sam är för jäkla skojig också, ibland kommer han på att han måste göra ett ärende. Då går han bara och säger "Kollar ni till baren i några minuter?", sen får man se när han kommer tillbaka. Hornsgatan 142.

3. Caféet i T-banan Hornstull - jag vet inte vad det heter, men om man går ner i Hornstulls tunnelbanenedgång från hörnan Långholmsgatan/Bergsunds Strand så kommer man rätt. Litet och oansenligt, bryggkaffe och ostfralla, med ett jäkla tempo eftersom det passeras av stressade stockholmare på väg till jobbet. Mycket goda bullar, som jag ibland köper med mig till FanTV-gänget när jag är där och spelar in "EuroTalk". Stockholm är en stad med enormt New York-komplex, och alla verkar tro att det mest New York-iga som finns är en clean hotellbar, men det är det inte. Ett stressat, stökigt och helt omodernt fik i tunnelbanan - det är New York, det!

12 kommentarer:

Niklas sa...

Skriv mer om ARSENAL dom är bäst. ARSENAL 4EVER GOOOOOO GUNNERS ARSENAL ARSENAL ARSENAL ARSENAL ARSENAL

Seb sa...

Jag gillar inte alls Caféet i T-banan Hornstull för varje gång man går förbi så luktar det så gott att man bara måste köpa något onyttigt.

ÖD sa...

Helt rätt angående New York där ja =)

Anonym sa...

Ska till Gothia towers på lördag. Är den där räkmackan på Heaven 23 verkligen så bra som det sägs?

Kanske nån som har ett bra restaurangtips i gbg när vi ändå är inne på det ämnet?

Jonas Dahlquist sa...

Ja, den räksmörgåsen lever upp till förväntningana! Linnestan har många bra krogar, tycker jag.

Izzy sa...

Kommer det gå att se videoklippen via nätet även om man bor utanför Sverige?

Anonym sa...

När går reprisen på canal+ då så man får me PLbilderna?

Biscanbauer sa...

Härligt, Jonas! Jag har varit på Aruba i två veckor och inte hunnit läsa något i bloggen, men vad du verkar ha ryckt upp dig! Fortsätt så.

Adam Isaksson sa...

Roligt att du skaffat en egen talkshow angående engelsk fotboll. Nått jag efterfrågat ända sedan jag började följa dig och dina kolleger på Eurotalk i Fantv (förövrigt det bästa talkshowen om fotboll i Sverige hitintills.) NU hade jag ju oturen att ha Julfest på jobbet så klart förra fredagen så visst fan missade man ditt premiär program:(

Finns det någonstans man kan kolla på Rule Britannia del 1 någonstans?

Anonym sa...

Var inne på United.no och där stod det nåt om att det var på gång att nån ny kanal ska ta över premier leauge...inte fan kan väl canal plus släppa bort engelska fotbollen för då lär det bli slutet för den kanalen...snälla snälla vill inte mista dettta...hur långt avtal har canal plus????mvh sir alex

Magnus sa...

Anonym som vill ha mattips: Prova Il Professore som ligger i (men ändå på rätt sida grindarna) Gamla Ullevi. Bredvid Max Hamburgerestaurant. Ryggbiffen där håller världsklass!

Unknown sa...

Webbfunktionen till rule britannia verkar tyvärr inte fungera något vidare, då jag nu är bosatt i Buenos Aires har jag inte tillgång till canal plus och vill verkligen se detta program. Har sett första avsnittet del 1, men när jag ska ladda del 2 händer inget. Likadant vid avsnitt 2. Följer alla program jag kan få tillgång till, vill säga detta och Fan-TV. keep it up Jonte