måndag 21 december 2009

Tidig julklapp

Idag jublar både Boltons och Wigans fans! Inget av lagen kommer nämligen att förlora ikväll eftersom matchen mellan dem är inställd. Det snöar för mycket i nordvästra England, tydligen.

Jag skulle ha kommenterat matchen, och som tur är hade jag inte kommit så vansinnigt långt i förberedelserna. En timmes googlande på Maynor Figueroa, Gary Cahill, Charles N'Zogbia och Jlloyd Samuel bjuder jag på.

Inställda matcher är tråkigt, men på något sätt en Tipsextranostalgi, och ni som läser den här bloggen vet att jag inte kan få nog av just sånt.

En annan sak - Richard Henriksson menar att man, på Stryktipskupongen, sätter ett "X" i rutorna oavsett vilket tecken man än kryssar i. Själv hävdar jag att man skriver "1" för hemmaseger, "X" för oavgjort och "2" för bortaseger. Vem har rätt?

57 kommentarer:

Andreas sa...

Jag gör som Henriksson, så han har rätt. ;)

Anonym sa...

Ingen. Det rätta är att göra såhär "|", ett rakt streck helt enkelt.

Anonym sa...

Richard naturligtvis.

Tomas

Joakim Aspelin sa...

Jag vet inte vad det är för stryktipskultur i Bromma, men självklart har du rätt Jonas!

När var det förresten senast en match i Premier League ställdes in pga väder?

Unknown sa...

Haha, du har rätt i mycket men i detta fall kör jag på Richards väg. Brukar köra kryss varianten :)

Oskar S sa...

En tipslapp med bara X överallt, eller ännu värre streck för alla tecken, har ju ingen själ. Givetvis skriver man 1 och X och 2. God Jul på dig Jonas och keep up the good work!

Seb sa...

Richard har helt rätt. Endast kvinnor och tydligen du Jonas som kör med tecknet man "kryssar" för =)

Ludvig Lindström sa...

Det är klart att man kör en 1 i rutan för ettor, ett X i kryssrutan och en 2 i rutan för tvåor. Vad är det andra för fasoner, egentligen?

Andreas sa...

Kryssare måste vara av den nya skolan.

Jag är av den äldre (nostalgiska) som du själv, så jag kör med 1X2 i rutorna!

jonas sa...

Sjävklart sätter man en 1a för hemma seger x för oavgjort och 2a för bortaseger.

Ser ju för jävligt ut att bara använda sig av X, plus att det är mycket lättöverskådligare om man använder 1 x 2.

Anonym sa...

Kryss rakt igenom...

Anonym sa...

Man skriver givetvis 1, X eller 2 i rutorna. Det är ju en del i charmen att lyckas göra det så snyggt som möjligt!

/I-son

Jay Jay sa...

Brukar nog också köra X-varianten, alternativ ett enkelt | i varje ruta, men det kanske var mest för Oddset? Kommer inte ihåg längre, spelar bara på Betfair online numera.

Unknown sa...

Själv sätter jag X på alla, men så länge datorn kan läsa det så är väl allt rätt kanske.

Andreas sa...

Sätter kryss oavsett vad jag vill tippa på.

Biscanbauer sa...

1or, kryss och 2or är det enda raka.

Anonym sa...

Du har rätt Jonas

ErikG sa...

Fan, jag som hade bettat på den matchen och allt, nu måste man vänta tills den 26:e för att kunna spela på fotboll.

Förresten, Jonas vet du var man kan se vilken domare som dömer vilken match den kommande omgången? Det borde vara ett kap att satsa på att det blir straff i Mike Deans match, ibland är det riktigt bra odds på det.

Erik sa...

Självklart sätter man X i varje ruta. Bara för att Jonas att rätta sig efter experten Henriksson, för han är ju just expert....

Unknown sa...

Jag gör som du och Fjäll. Försöker sätta tecknena prcis på rätt plats!

Benny Gråsäl sa...

Klart man kör kryss rakt igenom, den andra varianten ser så jäkla dum ut för ettorna och tvåorna blir otroligt fula när man plitar ner dem. Rutorna är kryssvänliga, därför kryssar man!

Anonym sa...

1,X,2 naturligtvis!
Man säger väl tom tvåa om man tippar bortaseger?

Unknown sa...

Jag ritar små, små hästar.

Unknown sa...

1X2, inget snack om saken.

Mats Svensson. sa...

Man skriver givetvis 1 X 2. Hör till.

Dessutom hör jag till den gamla skolan som skriver att en match är "uppskjuten" och inte "inställd". Den spelas väl senare? ;-)

Hasse P sa...

Spelar ingen roll hur man fyller i...man får ändå aldrig 13 rätt...

Kjellgren sa...

Jag har personligen alltid satt 1, X, 2 men sen var det ett tag när det övergick från de hederliga tipsmaskinerna till de nuvarande med rosa lappar att det syntes bättre i maskinerna med X överallt.

Dock har jag alltid trotsat denna rekommendation då jag själv vill ha 1X2 på min kupong! Det är ju halva grejen med att sitta i soffan, läser maskinen fel får man väl annulera spelet och göra om :)

Anonym sa...

Självklart sätter (satte) man 1 X eller 2 i respektive ruta. På nätet blir det inte riktigt samma sak!

Fredrik sa...

Jag gör som Niva gjorde i Rule Britannia, ett snett streck över rutan.

Anonym sa...

Så klart att man använder 1X2.
Du har helt rätt Jonas

MVH PD (från framsidan)

Mange sa...

Richard Henriksson har rätt, du har fel.

Bellman sa...

Självklart kryssar man, oavsett tipstecken.

Kryssa lugnt!

Anonym sa...

Jag tror helt klart det är en mognadsfråga. Vi som varit med längre och har koll använder naturligtvis din metod med 1,X resp 2. Hur kan man överhuvudtaget komma på tanken att köra kryss rakt igenom? Det ser helt mongo ut på kupongen verkligen.

Anonym sa...

givet att skriva 1 x 2

Jimmy sa...

Jag sätter dit frågetecken.

Unknown sa...

Naturligtvis skriver man 1 X 2, det är ju halva nöjet!

Anonym sa...

Du har rätt Jonas

Magnus sa...

Ett lodrätt streck i alla rutorna kör jag med :-)

Anonym sa...

Ett X alternativt ett snett streck är det som gäller. Snabbt, snyggt och effektivt.

Urban Hammar sa...

Varför finns det inget pling i Canal+ HD sändningen som är klockan 16 på lördagar?

Och varför måste publikens ljud vara högre än kommentatorn?

Snälla åtgärda de två grejerna.

Anonym sa...

1 X 2 givetvis

cerpin taxt sa...

Jonas har rätt. Och vissa fall även Philip.

Erik D sa...

Jag är både nostalgiker och tillräckligt gammal för att köra 1 X 2, alltså har Jonas rätt. Tack för bra blogg och bra insatser i C+! Erik

Jocke sa...

Så svårt att få plats med massa siffror i fälten så X i rutorna är enklast och smidigast.

Fast egentligen spelar det väl ingen som helst roll, alla gör väl som dem själva vill eller?

Erik D sa...

Jag är tillräckligt gammal och nostalgisk för att köra 1 X 2. Alltså har Jonas rätt. Tack för bra blogg och bra insatser på C+!

BurstingBubbles sa...

En liten fråga bara Dahlquist. Linjemannen som gav West Ham-supportrarna Chelsea en straff mot West Ham heter Daniel Sturridge. Ifall jag inte minns fel har Chelsea en spelare som heter Sturridge. Kan det vara en konspiration eller är det bara ett vanligt engelskt namn som jag aldrig stött på?

Anonym sa...

Hej! Givetvis sätter man "1" för hemmaseger "X" för oavgjort och "2" för bortaseger... Något mer givet får man leta efter. du har som vanligt rätt Jonas. Förstår inte hur någon kan hävda något annat i denna frågan... En gåta.

mobproduktion sa...

På den tiden man lämnade in en enkelrad på Stryket på torsdagar, skrev jag alltid 1,x eller 2 i resp rutor.

Sen något decennium lämnar jag in via Svenska Spels hemsida, och då blir det ju automatskt kryss i rutan.

Mattias Kullstrand sa...

Hej! Såg dig på Euro Talk och röd som jag är blev jag lite besviken på dina kommentarer om Benitez inköp. Det finns säkert en del misstag i hans inköp men han har köpt mycket bra också. Reina, Torres, Alonso, Mascherano och Benaouyn som exempel. Det kan väl ligga något i att han misslyckats i många värvningar vad gäller s.k truppspelare. Du som verkar gilla siffror kan nog få ut en del av Paul Tomkins blogg. Här är några intressanta inlägg ang. pengar och att vinna ligan. http://tomkinstimes.com/2009/11/what%E2%80%99s-gone-wrong-this-season/

http://tomkinstimes.com/2009/11/liverpool-can%E2%80%99t-afford-to-win-the-league/

Tack och hej! God jul!

Linhem sa...

1 för hemmaseger, X för oavgjort och 2 för borta seger...

att man ska kryssa i varje eller liknande förstör ju nöjet, man ska ju sitta där och hålla hårt i kupongen och hoppas på att rätt nummer plingar i rätt match.

kryssa i varje, finns ju en anledning varför det finns olika tecken, är ju gjort för att man ska skriva dit 1,X eller 2a.

Blev lite besviken att man missade Wigan-Bolton, jag som längtade såå...blev att ladda ner
"The Football League Show" istället.
nästan 30-klubbar mannan - Steve Claridge och Gary Speed i studion.

Anonym sa...

Ett snett streck i rutan oaavsett om det är 1,x el 2 . Har sett helkryssade kuponger och fått kväljningar, ser mkt ovårdat och klumpigt ut. 1,x,2 är lite onödigt snirkligt.

Bosse

Anonym sa...

Som svenska läser man ju och följer instruktionerna, kryssa i rutan står det och då gör man så! Eller klickar smidigt på internet, men det är trevligare med kupongen i handen.

Philip sa...

1, X, 2, Självklart har du rätt Jonas! Fyller man i med "kryss" eller "streck" ser det ju bara klumpigt ut

Seb sa...

Jag räknar kallt med att ni som säger er ha varit med länge och därför tippar med 1, X och 2 var med när kuppongen såg ut https://svenskaspel.se/img/sport/stryk1934.jpg

Det står att man ska kryssa i och därför kryssar jag i. Kanske dags att kasta upp en fråga om hur läsarna gör så får vi se fördelningen...

Seb sa...

Missade:

Intressant detalj, är det någon som stryker över laget som ska förlora?

• Namnet Stryktipset kommer från att man på 30-talet strök över det lag man trodde skulle förlora.

Anonym sa...

Man skriver 1x2 !!! Så är det bara. Liverpool 4 Life

LM sa...

"Facit" måste ju vara svenska spels stryktipskupong på nätet...där blir det 1-x-2 när man kryssar i.

Även fast det funkar med vad man än ritar i, även små små egengjorda hästar.