torsdag 19 november 2009

The cheater and the cheated

Frankrike är VM-klara trots att de har Raymond Domenech som förbundskapten och trots att de egentligen borde ha fått sitt mål mot Irland bortdömt igår. Det är meningslöst att än en gång tjata om TV-kameror som hjälp för domarna (fjärdedomaren MÅSTE ju kunna göra mer än att hålla upp skylten med tilläggstiden och se till att managern står innanför det tekniska området!), men visst hade Martin Hansson haft hjälp av en sån sak igår.

Om Martin Hansson hade sett vad Thierry Henry gjorde så hade han givetvis blåst för hands och sen varnat Henry, men nu såg varken han eller hans assisterande vad som inträffade. Det kan man kanske lasta Hansson för, eftersom en riktigt bra domare alltid står rätt, men det är mycket mer Thierry Henrys fel än vad det är Hanssons.

Martin Hansson är en trevlig kille och en bra domare, men han lär inte få åka till Sydafrika och döma efter det här. Tråkigt, eftersom han har varit Allsvenskans näst bäste domare den här säsongen - bäst var Jonas Eriksson.

Nu ska jag snart sätta mig och börja fundera över VM-grupper - och även om det återstår lite mer än ett halvår så börjar jag bli otroligt laddad för det här världsmästerskapet. Alla de bästa länderna är med, de enda jag kan sakna är Ryssland, Kroatien och Tjeckien. Sverige? Visst hade det varit roligt för oss här hemma, men jag tror inte att resten av fotbollsvärlden sörjer det nämnvärt mycket.

1 kommentar:

Oskar sa...

Det som är synd är inte att Martin Hansson inte får dömma i VM, utan det är att Irland inte får spela VM pga att han inte lyckats med sitt jobb.