torsdag 16 juli 2009

Premier League = De fyra stora

Den engelska fotbollens väg mot total världsdominans har börjat visa sig något krokigare än vad många i allmänhet och VD:n Richard Scudamore har trott. Premier League Asia Trophy är ett publikfiasko innan det ens har börjat, och det beror högst troligen på att lagen som ska deltaga heter Tottenham, Hull och West Ham (och Beijing Guoan, men det spelar inte så stor roll).

Om inte Arsenal, Liverpool, Chelsea eller Manchester Utd dyker upp så dyker inte heller publiken upp.

Visst är det cyniskt, bittert och tråkigt att tänka så, men de senaste årens enorma utbud av TV-sända matcher har gjort att alla som har börjat följa Premier League har börjat heja på något av topplagen. Eftersom det går att se samtliga deras matcher under en säsong har det inte funnits någon som helst anledning för någon att börja heja på ett mittenlag eller bottenlag.

Annat var det förstås på Tipsextras tid. Jag vet att ni som är 25 år och yngre tycker att det mest är nostalgiskt dravel från oss 70-talister, men det begränsade utbudet på "vår" tid gjorde att vi fick ta det som bjöds. Råkade det vara Queens Park Rangers-Luton som var lördagsmatchen så var det den som visades. Inget annat. End of story. Även om det var Liverpool som var det klart bästa laget som fanns i England då kunde man få undvara dem i tre, fyra eller fem lördagar i rad.

Idag behöver ingen undvara ett smack, och då är det självklart att alla väljer att titta på lagen som har bäst kvalitet.

Därför tycker inte den kinesiska publiken att det är så sexigt när Hull ska möta Beijing Guoan och West Ham ska möta Spurs. Det går inte att få folk som är vana vid oxfilé att äta oxjärpar, helt enkelt.

4 kommentarer:

Bellman sa...

Även vi som är under 25 men inte varit utrustade med allsköns betaltvkanaler i barndomen/tidiga tonåren har också fått vår beskärda del av inte direkt högkvalitativ fotboll. vi fick hålla tillgodo med the championship och skotska premier league, med storheter som Norwich, Crystal Palace, Charlton, motherwell, Hearts, Dunfermline, Millwall och liknande. Dock hade jag turen att TV4 visade Premier League i något år i mitten på 90, så jag fick uppleva storheter som McMannanman, Fowler, Redknapp, Ince med flera.

Saknar faktiskt chamionship en hel del. Finns inget så skönt som när helvetet brakar loss totalt, vilket det gjorde i en match jag minns där det väl blev 3 röda och uppemot 10 gula, det mesta i första halvlek. Kommer dock inte ihåg vilka lag det var, men har för mig att ett lag hade någon gulgrön färg på tröjorna, så kanske var det som så att Norwich var inblandade.

DavveT sa...

Glöm inte bort Fantasy Premier League.

http://fantasy.premierleague.com/

Dags att skapa en liga, fixar väl du Jonas? Du var ju inte i topp ifjol direkt, så revansch kanske?

dave sa...

Som åttiotalist saknar jag den där tipsextratiden fast jag inte ens upplevt den. Allt verkar ha varit så mycket gemytligare back in the days.

Vad gäller favoritlag tillhör jag definitivt inte dom som hejar på de lag som spelar bäst fotboll, jag har någon slags tilldragelse till de lag som spelar sämst. I början av förra året fann jag mig själv med att tokheja fram Spurs, för att sedan bli jättenostalgisk över Skatornas kämpande i bottenträsket.

Ett av få lag som aldrig föll mig i smaken var dock Leeds, trots allt deras elände. Detta beror troligtvis på att en god vän till mig är Leeds-fanatiker, och ingenting är lika kul som supporter-rivalitet bland goda vänner!

henke sa...

På sent nittiotal, tidigt 2000-tal, innan betal-tv slagit igenom ordentligt (iaf långt innan min familj skaffade C+), så brukade ju faktiskt tv4 visa engelska ligamatcher från The Championschip lite då och då på helgerna i Tipslördag eller vad det då hette. De visade lag som Norwich och Coventry minns jag, eftersom att jag brukade försöka se de matcher som innehöll svenskar, H*dman bla. (hur kunde jag?). Så en del av dom som är som mig, 18 år, och uppåt har ju också fått tagit del av vad man kan kalla den engelska "skitfotbollen", om du försåtr vad jag menar. Nu fastnade jag aldrig för något av dessa lag utan Arsenal blev "mitt" lag, trots att jag sett få matcher med dom och på den tiden de inte tillhörde den absoluta toppen. Därför kan jag stolt säga att jag inte är någon medgångssupporter som vissa tror bara för att jag håller på Blåvitt (första säsongen jag började gå på matcher var den vi slutade 12:a...) och Gunners!