onsdag 17 juni 2009

Datum att komma ihåg

Japp, då kom alltså spelschemat idag. Ni har förstås redan noterat att jag fick in ett rätt i premiäromgången från mitt tips - Liverpool och Tottenham möts, även om jag trodde att det skulle ske på White Hart Lane. Jag ger mig själv ett poäng där, hur som helst. Här har ni alla matcherna:

Stoke-Burnley
Aston Villa-Wigan
Blackburn-Man City
Man Utd-Birmingham
Chelsea-Hull
Bolton-Sunderland
Portsmouth-Fulham
Everton-Arsenal
Wolverhampton-West Ham
Tottenham-Liverpool

Godbitarna är givetvis Everton-Arsenal och Tottenham-Liverpool.

Vad gäller de inbördes "Big four"-matcherna och de tre största derbyna kommer datumen här:

29 aug: Man Utd-Arsenal
19 sep: Man Utd-Man City
3 okt: Chelsea-Liverpool
24 okt: Liverpool-Man Utd
31 okt: Arsenal-Tottenham
7 nov: Chelsea-Man Utd
28 nov: Arsenal-Chelsea
28 nov: Everton-Liverpool
12 dec: Liverpool-Arsenal
30 jan: Arsenal-Man Utd
6 feb: Chelsea-Arsenal
6 feb: Man Utd-Liverpool
9 feb: Arsenal-Liverpool
20 mars: Man Utd-Liverpool
3 apr: Man Utd-Chelsea
10 apr: Tottenham-Arsenal
17 apr: Man City-Man Utd
1 maj: Liverpool-Chelsea

Övrigt att notera från lottningen av spelordningen:

* Chelsea inleder med matcher mot Hull(h), Sunderland(b), Fulham(b), Burnley(h) och Stoke(b). Jag undrar hur Carlo Ancelotti reagerade på det? Å ena sidan ser det ju ganska enkelt ut - å andra sidan är en normal utdelning för Chelsea i de matcherna 13-15 poäng, så det krävs en kanonstart poängmässigt för att det ska vara godkänt.

* Burnley har det motsatta i inledningen, först den svåra bortaresan till Stoke, sen har de i tur och ordning Man Utd(h), Everton(h), Chelsea(b) och Liverpool(b). Normal utdelning för en nykomling som kvalat upp i de matcherna är exakt noll poäng. Har Burnley mer än så har Owen Coyles gubbar gjort en kanonstart.

* Matcherna kan förstås komma att flyttas fram en dag när Sky Sports fått säga sitt, men om ni planerar en resa över till England för någon av de här matcherna ska det vara rätt helg i alla fall. Fast det kan ju också ändras, förvisso...

* Det blev inte Wolverhampton-Sunderland helgen den 28:e-29:e november som jag hade beställt. Vi får fira Tipsextras 40-årsdag med Arsenal-Chelsea och Everton-Liverpool istället. Det går säkert bra.

Bara 59 dagar kvar till premiären nu.

Inga kommentarer: