torsdag 11 juni 2009

Bra betalt

Då blir det tydligen klart vilken dag som helst - Cristiano Ronaldo byter Manchester mot Madrid och det har väl funnits en känsla att det skulle bli just så här ett bra tag nu. Han vill verkligen till Real Madrid, vad det verkar, och då är det väl bara att gratulera. Eftersom David Villa sägs vara mer eller mindre klar för Real Madrid, och Kakà redan ÄR klar så kan man säga att Real ser ut att få ett ganska intressant anfall till hösten, särskilt med tanke på att Raúl, Higuain, Robben, van Nistelrooy och Huntelaar finns där... En kille som Javier Saviola kan nog inte se fram emot vidare mycket speltid. Han flyttar väl till Portsmouth eller nåt.

Manchester Utd är nog ganska nöjda också, trots att Cristiano Ronaldo är en av världens fem bästa spelare. De köpte honom för £12.240.000 för sex år sen, och nu är han - tydligen - värd £80.000.000. Det känns som att de ekonomiska fördelarna är för stora för att inte släppa iväg en spelare som ändå inte verkar vilja vara kvar. Han såg ovanligt sur och tam ut den sista månaden i United, tycker jag.

Vem Man Utd ersätter honom med är väl inte klart än, men vore jag Sir Alex (eller vilken annan manager som helst, förresten) så skulle jag ha Frank Ribéry högst upp på min önskelista.

E-n m-i-l-j-a-r-d k-r-o-n-o-r i runda slängar. Det är helt bisarrt. Fast de har säkert redan tjänat in hälften av de stålarna på att sälja hans matchtröjor.

2 kommentarer:

loontoon sa...

Hade det varit så att att Real hade ett positivt kapital på 3 miljarder så hade jag inte blivit så upprörd om de väljer att hosta upp drygt hälften av pengarna på två spelare.

Nu är det ju dock så att Real i den så kallade verkligheten (den som jag och många med mig bor i) har skulder på 4 miljarder. Jag blir äcklad och upprörd när pengar som inte finns spenderas med ursäkten att det kommer komma in pengar snart. Jag hoppas att Platini och grabbarna kan se till att varenda ekonomiskt dopad klubb, oavsett nationalitet, går i konkurs och utplånas från fotbollen och att vi får tillbaka en något jämlikare sport.

t-bear sa...

Tycker hela den "debatten" om klubbarnas skulder är lite överdriven. Att ha skulder är ju fullt naturligt, om man accepterar marknadsekonomin. Alla företag har skulder, stora företag har stora skulder och små företag har små skulder. Individer lånar ju dessutom enorma summor för att finansiera saker de egentligen inte har råd med.

Jag kan å andra sidan tycka att ett krav på en viss soliditet skulle kunna vara på sin plats.