onsdag 27 maj 2009

Tränarintervju, del 6

Om man blir populär i både IFK Göteborg och Djurgården, och får båda lagens supportrar att känna att man är "deras" så har man helt enkelt varit en riktigt bra fotbollsspelare och så är man dessutom garanterat en skön lirare. Praktikant-Leo har snackat med Stefan Rehn:

Kan du berätta om din tid i Everton?
- Jag var ju inte där så länge men det var en rolig upplevelse trots att jag inte fick spela så mycket tyvärr. På det hela taget var det en bra erfarenhet.

Vad lärde du dig där?
- Att inte vara för blyg. När jag kom till Everton tog jag inte så mycket plats. Det blev det ändring på när jag sen flyttade till Göteborg och framförallt när jag spelade i Schweiz. Man måste ta för sig mer än vad jag gjorde i Everton.

Vem är den bästa spelaren du spelade med eller mötte när du var i England?
- Hmm… bra fråga. Det fanns förstås flera bra spelare men om jag bara får ta upp en så blir det Paul Gascoigne. Han och jag spelade en del tillsammans och han var riktigt bra.

Följer du fortfarande Everton?
- Nja, litegrann. Inte överdrivet mycket men det är alltid kul när det går bra för dem.

Hade du något annat favoritlag när du flyttade till England?
- Ja, Manchester United. De har länge varit ett av de bästa lagen i Premier League och just nu är de ett av de bästa i världen. Jag har ju spelat mot dem själv i Champions League med Göteborg. Det var en stor upplevelse.

Hur tror du det går för dem i Champions League-finalen ikväll?
- Svårt att säga. Jag gillar Barcelona också. Det känns som om Barcelona har högre spets även om bredden kanske är bättre i United.

Vad är det för skillnad på Premier League och La Liga?
- Engelska ligan känns som den bästa ligan med flest intressanta spelare och i regel den bästa fotbollen. Framförallt är det renhårigt i England, man kör raka rör. Inget filmande och högt tempo. Ibland för högt.

Vilket är ditt bästa minne från England?
- Oj! Det var när jag fick starta i en match mot Crystal Palace som vi vann. Efter det ledde vi Premier League. Häftigt!

Växte du, som många andra, upp med Tipsextra?
- För mig var det helt klart Tipsextra och pling. Det var bland det mest sociala man kunde göra - samlas ett gäng och bara kolla på fotbollen som visades. Öl, en stryktipsrad och fotboll, det är socialt, det!

6 kommentarer:

Smygen sa...

Snälla, säg inte Premier League om den gamla Division 1.

Enligt Anders Limpar som pratat med Stefan om detta berodde den korta sejouren på att han vägrade använda andra fotbollskor än de med fasta och korta dobbar. Funkade inte alls på de då dåliga engelska planerna.

Smygen sa...

En sak till (eller två).

Det var mot Charlton Rehn spelade från start. F ö hans enda i ligan.

Tror knappast Rehn har spelat mot Gazza i engelska ligan. Möjligen har de konfronterats i nån landskamp.

Jonas Dahlquist sa...

Hmmm... nu kommer ju svaren från Stefan själv, men han kanske minns fel.

Smygen sa...

Så du litar på förstahandsuppgifter? Skulle inte jag göra.

Rehn åkte visserligen bara två veckor efter Charltonmatchen till Selhurst Park där Everton tyvärr fick stryk med 2-1. Rehn fick göra ett inhopp där.
Gazzas konster fick Rehn njuta av i två matcher, dock endast från avbytarbänken. Närmare än så kom han inte, vad han än säger.

Jonas Dahlquist sa...

Med tanke på hur lite Rehn spelade i Everton är det ju mycket att ha spelat med Gazza i två matcher.

Smygen sa...

Då har jag också spelat med Gazza eftersom jag har sett på honom uppträda på plan..