tisdag 21 april 2009

Who's who?

I dagens Aftonbladet skriver Peter Wennman på sin London Calling-sida om gamle John Motson, som numera har så knackig fysik att han får hissas upp till kommentatorsbåset på Stamford Bridge. De där kommentatorsplatserna är inte alltid helt enkla att ta sig till - min egen värstaranking ser ut så här:

1. White Hart Lane - man får klättra på en MINIMAL stege ut på en grej som hänger framför den övre läktaren. När det blåser till så svajar hela skiten.

2. Anfield - för att komma till platserna ska man upp för en brandstege - upp på taket! Sen ska man in genom en pytteliten dörr och gå på en mycket smal stålkonstruktion inne i taket innan man kommer fram till en ny ranglig stege innan man är framme. Svår att ta sig till, men ännu svårare att ta sig från!

3. St Andrews - repstege upp till en stålbur som hänger i kedjor uppe i taket. Frågor på det?

Skit samma, det var inte det som det här skulle handla om. Wennman skrev att Motson jämfördes med de tre första svenska kommentatorerna som kom över och gjorde Tipsextramatcher. Jag citerar vad engelsmännen sagt enligt Wennman: "Först skickar de en pensionär, sen en alkis och till slut en invalid!".

Som den grävande journalist jag är kommer här matchfakta på de tre första Tipsextramatcherna:

29 nov 1969: Wolverhampton - Sunderland 1-0 (Hugh Curran). Kommentator: Bo Hansson
6 dec 1969: Coventry - Tottenham 3-2 (Ian Gibson, Ernie Machin, John O'Rourke - Mike England, Alan Gilzean). Kommentator: Putte Kock
13 dec 1969: Leicester - Cardiff 1-2 (Rodney Fern - Peter King, Brian Clark). Kommentator: Bengt Grive

Övriga som kommenterade engelsk ligafotboll den första Tipsextrasäsongen (1969-70) var Leif Larsson och Lars-Gunnar Björklund. Arne Hegerfors fick göra sin första match i England säsongen efter, då han kommenterade en FA-cupmatch mellan Crystal Palace och Chelsea som slutade 2-2. Nästa gång jag snackar med Arne ska jag fråga om den matchen.

4 kommentarer:

loontoon sa...

Ta gärna lite kort och visa de geniala framkomlighetslösningarna nästa gång du är på WHL/Anfield/St Andrews. Låter nästan för fångarna-på-fortet-likt för att vara sant... ;)

Jonas Dahlquist sa...

Om du letar riktigt ordentligt bland de gamla inläggen kan du hitta en bild på anordningen på St Andrews. Kolla datumet för B'ham-Everton förra säsongen så finns det en reserapport där.

Jonas Dahlquist sa...

Nu såg jag bilden själv och upptäckte att det inte var en repstege som jag trodde, utan en plåtvariant. Å andra sidan hade jag glömt de murkna träplankorna - så det jämnar väl ut sig.

När jag kommenterade Watford-Man Utd på Vicarage Road fick jag förresten sitta mitt på en vanlig läktare, de hade bara ställt en träbänk framför mig. Det var inte heller optimalt.

Christian sa...

http://fotbollsreportern.blogspot.com/2008/04/standrews-och-tv-soffan.html

Där är inlägget tror jag?