söndag 5 april 2009

Bagdad-Jan och en slips

Premiären på Gamla Ullevi är då avklarad, och GAIS körde fullständigt över ÖIS med 5-1. Ett par saker tar jag med mig från den här dagen:

* Stackars David Stenman i ÖIS-målet hade inte en rolig dag. Han var faktiskt så bedrövlig att ÖIS kunde ha knutit fast en slips i ribban och låtit den hänga där istället för att ha Stenman. Okej, killen är bara 20 år och man ska kanske inte vara så hård i sina omdömen, men han hade inte en siffra rätt.
* Den nybyggda arenan är fin, men inte fantastisk. Jag tycker att den ser ut som precis vilken arena som helst. Dock är den förstås en miljard gånger bättre än både Nya Ullevi och den gamla Gamla Ullevi.
* Det var mycket ont om toaletter (eller rättare sagt, de fanns inte) i gångarna vid omklädningsrummen och mediarummet. Hur kunde de glömma en sån sak när de byggde arenan? Många upprörda röster hördes bland de som jobbade med TV-produktionen.
* Det stod 4-1 till GAIS i halvtid. ÖIS-tränaren Janne Carlsson agerade Bagdad-Bob och tyckte att hans lag ändå spelade bra. När jag pratade med GAIS tränare Alexander Axén efter matchen var han missnöjd med den första halvlekens spel, trots storledning. Jag kommer aldrig att begripa varför fotbollstränare gör så att de säger emot det som de facto har hänt. Janne Carlsson tyckte att ÖIS höll ihop laget fint, förutom vid de fyra baklängesmålen. Det är nog dags att någon hos ÖIS talar om för Bagdad-Jan att mål är en ganska viktig del av fotbollen...
* Örgrytes försvarsspel var den stora snackisen, men det var svårt att analysera VAD det var som var fel med det eftersom det var obefintligt. Jag har inte sett en sämre backlinje sen FCZ gick på TV.

Ett par helt andra saker:

* Fantasyligan TTIAO-IIN som jag skrev om för ett par dagar sen har ett lag i ruggig form, nämligen mitt eget Dahlquist Utd. Jag har Jo, Lampard och Gerrard i startelvan, och Joleon Lescott är kapten. Jag klättrade grymt starkt i helgen!
* Alla som kände till 17-årige Federico Macheda, upp med en hand... killen kommer nog att vara ganska omtalad under resten av säsongen, eftersom han förmodligen fixade Uniteds ligatitel med sitt 3-2-mål i 93:e. Hade det bara blivit 2-2 hade det känts som att pendeln varit på väg över till Liverpools fördel. Nu är det United som sitter komfortabelt i förarsätet igen. Det där med "små marginaler" kanske inte är en så dum klyscha, trots allt.

4 kommentarer:

bLyGE_kEntA sa...

*räcker upp handen*

skrev lite om honom i min blogg nyss.

Henrik sa...

Som ganska inbiten supporter har man ju hört talats om killen och att han presterat ok i Reservlaget, dock ska väl tilläggas att man mer suttit och skrattat över Drinkwater och Derbyshire i Uniteds reservlag än att fundera vem därifrån som ska kunna utvecklas till en framtida klasspelare.

Sinaken sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
GildePalema sa...

Tycker du skriver för lite om championship ok ditt eget lag nu när det börjar dra ihop sig.Sheffield United slår allt nu för tiden ok knappar in på direktplatserna till PL.Ser bra ut med andra ord,viktig match på långfredagen mot Reading,hur tror du det går i matchen+i slutspurten.Själv sitter man å våndas för sitt Norwich City om det blir fortsatt nytt kontrakt =).....