måndag 9 mars 2009

Vinnarmentalitet

Så här i efterhand tycker jag gott att vi kunde ha stoppat den där tennismatchen i Malmö, eftersom Andreas Vinciguerra visade sig ha sämre tävlingsnerver än vad jag hade i "Premier League-utmaningen" förra lördagen. En person som inte verkar kunna förlora när det verkligen gäller är Sir Alex Ferguson, och så här ser hans finalfacit som tränare ut:

Champions League: 2 vunna ('99, '08), 0 förlorade = 100%
Cupvinnarcupen: 2 vunna ('83, '91), 0 förlorade = 100%
FA-cupen: 5 vunna ('90, '94, '96, '99, '04), 3 förlorade ('95, '05, '07) = 63%
Ligacupen: 3 vunna ('92, '06, '09), 3 förlorade ('91, '94, '03) = 50%
Skotska cupen: 4 vunna ('82, '83, '84, '86), 0 förlorade = 100%
Skotska ligacupen: 1 vunnen ('86), 2 förlorade ('79, '80) = 33%
TOTALT: 17 vunna, 8 förlorade = 68% av finalerna vunna!

Här har han bergis vunnit på triss eller nåt.

Okej, visst är det spelarna på planen som ska vinna finalen - men det måste ändå betyda något att Fergie verkar ha matjord i fickorna när det drar ihop sig till spetsiga avgöranden.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Statistik ÄR intressant. Alltid. Nästan.

Jonas Dahlquist sa...

Men inte denna, menar du...?

Anonym sa...

Jo. Nu när jag läser min egen kommentar, inser jag att det där sista "nästan" blev fel...

Faktum är att du drar fram kul statistik som man inte har tänkt på att man ville veta!

max sa...

Är inte så imponerad av hans finalfacit då han oftast har det bättre laget. Hade han haft över 80% hade det varit anmärkningsvärt men detta, nja.

Jonas Dahlquist sa...

17-8 tycker jag är ett bra facit, och hans lag har inte alltid varit så överlägsna som de råkar vara just nu.