torsdag 12 mars 2009

...och resten klara!

Fyra av fyra till kvartsfinal - så ser facit ut för de engelska lagen i Champions League. Det är naturligtvis helt bisarrt bra, men det kunde också ha gått precis hur som helst i straffsparkstävlingen på Olympiastadion i Rom. Skillnaden mellan engelsk totaldominans och "bara" ett vädigt bra resultat kan vara en nervös Max Tonetto. Så lite kan avgöra.

Nemanja Vidic gav Inter en väldigt demoraliserande smäll när han skallade in 1-0 till Man Utd i den 4:e minuten, och knockoutslaget var signerat Wayne Rooney och Cristiano Ronaldo. De tre största Unitedstjärnorna den här säsongen var de som avgjorde matchen. Väldigt passande, på något sätt.

Övrigt att notera från igår:

* Jag satt och kommenterade Fulham-Blackburn (1-2, viktigt för Big Sam & Co) och lyckades undvika att få reda på resultaten i CL-matcherna, som jag hade spelat in hemma. Då skickade vår lille hockeyinslagsproducent Tomas Pitura ett SMS med hurrarop för Man Utd. Toppen. Då dog spänningen där. Jaha, då fick jag väl titta på Roma-Arsenal först då (jag kan spela in två saker samtidigt, jag älskar min digitalbox). Efter 90 minuter av den matchen så var inspelningen över... Fiasko, är väl det minsta man kan säga om min CL-kväll.
* Nemanja Vidic fintade upp Patrick Vieira på läktaren innan han kunde nicka in 1-0-målet. Kolla på det om och om igen och begrunda Vidic's smartness i den situationen. Vieira är inte vad Vieira var en gång i tiden.
* Hade Zlatan fått ner sin nick tio centimeter så hade matchen fått ett helt annat utseende.
* Man kan egentligen slå en straff precis hur fan som helst, chansen är rätt stor att den går i mål. Det finns bara två saker man inte får göra: 1. Slå den löst i mitten av mål om inte målvakten tokchansar tidigt. 2. Missa målet. Just de två alternativen valde Vucinic och Tonetto.
* Jag gissade i EuroTalk att Portos defensiv, cynism och CL-erfarenhet skulle ta dem vidare mot Atletico Madrid. Skönt att få rätt för en gångs skull.
* 5-2 till Barca mot Lyon var stora siffror, men när Barca släpper på tyglarna så går det undan. Just nu drömmer jag om en match mellan ett bra Liverpool och ett bra Barcelona - vilken fight det skulle kunna bli!

Om det är succé för England så är det förstås fiasko för Italien. Här kommer en kort sammanställning av hur många utländska tränare som finns i de två högstaligorna:

England: 10 stycken (varav fem är icke-britter)
Italien: 2 stycken

För bara någon säsong sen så var siffran för Serie A noll, medan Premier League numera hela tiden håller sig med 4-5 icke-britter plus ett gäng skottar, nordirländare och/eller walesare.

Det är aldrig fel att ta in influenser utifrån. Tänk hur restaurangutbudet i Stockholm hade sett ut om det inte fanns utländskt käk! Rotmos med fläsk i all ära, men variation och nya idéer är bara positivt.

4 kommentarer:

Douchebag sa...

Och Vidic femte mål för säsongen va? Den siffran borde väl ändå överglänsa en del hyfsade forwards denna säsong?

Jack71 sa...

Ha ha, jag känner igen det där med digitalboxen! Jag har också en som man kan spela in på två kanaler samtidigt men ibland strular det som när man kollar lite i efterhand och vips stängs inspelningen av och så är man framme vid minut 92 då man ju spelar in ert eftersnack, grrrr.

Ikväll kommer boxen gå på högvarv tror jag då det är Saik bandy, hockeyslutspelet och Liverpoolreserverna på Viasat. Det djävliga är nog att min sömnstrulige son inte tillåter mig ha en lugn sportkväll :(

Holmgren sa...

Har inte upplevt en sådan tragedi med min digbox ännu. Men det kommer förstås att hända förr eller senare.

Nu ska man ju absolut inte ladda ned saker och ting, så det tycker jag inte att du ska göra, Jonas. Inte någon annan heller för den delen. Men jag kan ändå tipsa om att det finns ett ställe där man kan hitta torrents till bara förlängningar och straffläggningar. Och det är grymt snabba med att få upp det. fbtz.com

Använd inte det.

City-Ålborg ikväll också. Hade jag gärna sett, men de TV-kanaler jag har visar inte den. Men Ajax-OM och reservlagsmatch mellan Pool-Man Uär inet fel det heller.

bLyGE_kEntA sa...

Vidic har gjort sju mål den här säsongen.