måndag 2 mars 2009

Midweek mayhem

Jag abonnerade givetvis på Canal+ även innan jag började jobba för kanalen, och vi hade tidigare även gamla FilmNet (som Canal+ hette tidigare) hemma hos mina föräldrar när det började dyka upp fotboll där. Jag minns särskilt att jag blev fullständigt överlycklig när man kunde se Premier League-matcher på söndagarna och till och med på måndagarna.

För er som är under 20 år gamla känns det säkert mossigt, men när jag var tonåring så tittade man på engelsk fotboll på lördagarna klockan 16.00, punkt slut. Sen fick man vänta en vecka tills nästa match. Champions League fanns inte, men hade man tur så visade SVT inte bara Europacupfinalen, utan till och med UEFA-cupfinalen och Cupvinnarcupfinalen. Ibland slog de på stort och visade en semifinal eller kvartsfinal också, främst när IFK Göteborg var med.

Igår kunde man se tre-fyra engelska matcher, två spanska, ett knippe italienska, någon fransk och någon tysk. Det fanns säkert ytterligare någon fotbollsmatch att titta på om man ville, men den hittade jag inte i såna fall.

Imorrn kan man se tre direktsända Premier League-matcher. Samma sak på onsdag, då jag för övrigt kommenterar Newcastle-Manchester Utd. Det är ju fullständigt lysande, men samtidigt lite farligt.

Man blir bortskämd, helt enkelt. Numera kan man strunta i Aston Villa-Stoke eftersom det finns tjugo-trettio andra matcher att välja på samma vecka. Enda gången som det blir allmän uppslutning kring en match är när det är de verkliga toppmatcherna i de tre största ligorna, för femton år sen gällde den hysterin Tipsextramatchen varje vecka - oavsett vilken det var. Råkade det vara Ipswich-Luton så var det Ipswich-Luton som gällde.

Jag tror att jag kan uppskatta "skitmatcherna" eftersom jag är uppväxt med dem. Nästa generation lär inte bry sig om dem eftersom de kan titta på något bra istället. Alla nya fotbollssupportrar börjar följa Man Utd, Liverpool, Arsenal eller Chelsea, eftersom de dominerar och oftast kan ses på TV. Vem fan börjar hålla på Blackburn idag? Eller ens Everton eller West Ham? Kalla mig gärna för en mossig gammal gubbe, men jag tycker att det är lite trist.

8 kommentarer:

Anders sa...

Som den anglofil jag är så kan jag se en större glädje i att se Pompey-Wigan än att se Valencia-Villareal. Men det är väl för att man är skadad på nåt sätt. Imorrn vill man ju se West Brom-Arsenal men eftersom den sänds på C+sportextra och min snåla tv-leverantör inte tillhandahåller den kanalen får det bli någon av de andra matcherna på tv + arsenal på någon dassig stream.

Anonym sa...

Luton var ofta förekommande i Tipsextra, iaf enligt mitt minne. Hur går det för dom nu?

Jonas Dahlquist sa...

Det går sådär för Luton.

Sinaken sa...

Själv tittar jag hellre på Stoke - WBA än på en toppmatch i Spanien eller Italien. Inte för att jag håller på nått av lagen(jag är skata) utan för att det är så charmigt och det blir ofta bra fotbollsmatcher av det.

Och om United eller något av de andra i topp-4 möter t.ex. West Ham, då kollar jag hellre på t.ex. Spurs - Pompey om den går samtidigt.

Många av mina kompisar tycker det är konstigt men själv tycker jag att det är ganska sunt att inte vara så insnöad på topp4-lagen.

Jonas Dahlquist sa...

Newcastle är ytterligare ett lag som nog inte har det så lätt med rekryteringen av nya, unga supportrar utomlands...

Mange sa...

Som Evertonian är jag glad att vi slipper s.k "gloryhunters" som andra lag drabbas av, inte minst den lokale konkurrenten. Märktes en liten våg efter säsongen 04/05 då det helt plötsligt dök upp en massa "nya". Dessa är nog borta igen och håller väl på... Aston Villa just nu?

Men det är en mörk bild du målar upp, hoppas den inte stämmer fullt ut. Tycker det är beundransvärt att hålla på ett mindre lag, det är ju helt makalöst roligt och kul att folk håller på Huddersfield, Luton, Sheffield U o.s.v

Det behövs såna supportrar också!

Anonym sa...

Jag var tvungen att kolla upp Luton, och dom ligger sist i League Two med enbart 9 poäng. De har fått 30 poängs avdrag pga "oegentligheter". Intressant.

Undrar vad supportrarna säger? :)

Unknown sa...

Bara att instämma. Det tråkigaste är ju att dagens kids verkar mer hålla på spelare än på lag, Zlatan, Ronaldo, Ronaldinho and so on. Jag hade ju "turen" att fastna för mitt Arsenal som 7-åring och inte mycket koll på hur de låg till i ligan då.

Men visst var det en viss tjusning av att inte kunna välja match, man fick se det som det bjöds på, tex konstgräsmatchen som slutade 7-5 eller hur det nu va (Men mellan vilka lag kommer jag inte ihåg...)

Men man ska väl inte klaga allt för mycket men viss känns det som om 10 år består svenska fans av ett fåtal lags sidor och det är de lag som för tillfället har rikast ägare och på forumen diskuteras det vilt om vilken ny startelva man ska värva ihop under nästa transerfönster...