torsdag 5 mars 2009

Ingen vill veta var du köpt din tröja, del II

När jag kom hem efter att ha kommenterat Newcastle-Man Utd igår så gick det en repris av Oldham-Leeds på Boundary Park från i måndags på en konkurrerande kanal. Jag tänkte ge den fem minuter för att se om det fanns några nya eller gamla stjärnskott att titta lite extra på, men då hände något med mina ögon. Det började fräta, det sved och det brann ända in i skallen. Innan jag förstod vad det var kändes det mycket läskigt, men sen fattade jag att det var Oldhams hemmaställ som orsakat lidandet.

Aaaaargh...!! Mina ögon!! Mina ögon!!

Anledningen till detta, världens fulaste matchtröja 2009, är att Oldham samlar in pengar till bröstcancerforskning. Ett synnerligen behjärtansvärt ändamål, förstås. Men tröjorna är - oavsett den humanitära insatsen - vidrigt fula.

Rosa matchtröjor kan annars vara snygga, det har Palermo visat år efter år i Serie A.

Newcastle-Man Utd då? Jo, ett misstag från vardera laget och ett "riktigt" mål och United vann till slut rättvist. Newcastle har bara en seger på sina tio senaste ligamatcher nu, men gårdagens insats var ändå ett fall framåt för The Magpies. Edwin van der Sars släpphänthet vid 1-0-målet var iögonfallande, men Ryan Taylors hemåtbröstning/hjärnsläpp vid 1-2 var ännu klumpigare. De engelska producenterna zoomade in Steven Taylor efter målet, men jag kände mig hyfsat säker på att det var Ryan Taylor. Jag blev dock snabbt osäker eftersom engelsmännen är väldigt duktiga på bildproducerande, och i princip aldrig gör fel. När vi vevade sekvensen igen i kontrollrummet efter matchen så fick jag dock rätt - det var Ryan Taylor! Otroligt skönt att få visa sig på styva linan igen efter debaclet i Premier League-utmaningen i lördags.

Annat från gårdagen: Hull och Stoke tog blytunga vinster, Middlesbrough följde upp 2-0-segern mot Liverpool med en 4-0-torsk mot Tottenham på sedvanligt Middlesbroughmanér, Aston Villa har fått grus i maskineriet och förlorade mot Man City (som jag inte blir klok på), West Ham fortsätter att gå framåt ordentligt - 1-0-seger borta mot Wigan är starkt, och Blackburn tog en viktig pinne mot Everton.

Det är sex poäng mellan 12:an Hull och nästjumbon Middlesbrough. Ordet "spännande" räcker inte för att beskriva nedflyttningsstriden i Premier League den här säsongen.

1 kommentar:

Mange sa...

Det var bra gjort att du såg rätt. Men du såg duktigt fel för nån vecka sen, när du kommenterade Everton mot... (minns inte laget, men det kanske du gör). I alla fall, du hävdade att Castillo nickade en hörna (alternativt inlägg) som blev farlig och nästan resulterade i mål (var det kanske mot newcastle, matchen när Arteta och Vic Anichebe blev skadad?). Man såg ju direkt att det var Yobo som nickade och jag trodde du skulle se det på repriserna, men icke. Du sa Castillo om och om igen, trots flera repriser. Då blev jag lite besviken på dig och tänkte skicka ett pikande mail, men jag tänkte att det säkert jämnar ut sig. Och se... nu jämnade det ut sig! Typ...? :)