fredag 20 mars 2009

Engelskt fiasko

Trots att England har fyra lag med till kvartsfinalerna i Champions League så kommer de bara att ha tre lag i semi. Det beror mest på att Liverpool och Chelsea lottades mot varandra.

Så här tror jag att det går:

Villarreal - Arsenal
Arsenal får fördelen av att ha den sista matchen hemma, vilket inte är så dumt att ha. För övrigt en matchserie mellan två anfallsinriktade lag, där det blir kära återseenden för publiken i London eftersom Robert Pires och Pascal Cygan är i Villarreal numera (fast de får knappast starta). Jag tror att Arsenal fixar det till slut. Oavgjort eller uddamålsförlust på El Madrigal, sen löser The Gunners uppgiften på Emirates.

Manchester Utd - Porto
En repris på åttondelsfinalen från 2004, då Porto sensationellt slog ut United. Porto blev sen mästare under Mourinho, som ni minns - men den här gången är det mission impossible. Visst har Porto ett spännande anfall (bara att de har Hulk på topp är ju lysande), och visst är de rutinerade, men mot den här säsongens Man United kommer det inte att räcka. 3-0 hemma, 1-1 borta för United.

Liverpool - Chelsea
Utan tvivel de två lag i världsfotbollen som har mött varandra flest gånger under 2000-talet. När kvartsfinalerna är spelade kommer de här lagen att ha mött varandra 34 gånger sen vi bytte sekel. Liverpool har revansch att utkräva från CL-semifinalen ifjol, och jag tror att de fixar det. Det är dock bara en gissning - jag tycker att det är 50-50 här. Liverpool vinner med 2-1 hemma och fixar 1-1 borta.

Barcelona - Bayern München
Om Liverpool-Chelsea är svårtippad vet jag inte vad jag ska kalla den här. Två gigantiska lag på uppåtgående, och vad gäller anfallsstjärnor är det fullsmetat. Eto'o, Messi och Henry mot Klose, Toni och Ribery. Mamma mia!! Kan Bayern grisa till sig ett hyfsat resultat på Camp Nou kan de mycket väl fixa det hemma, men jag tror att Barca vinner med två mål i den första omgången, och då blir det för svårt för tyskarna i hemmareturen.

Om det nu går som jag har tippat (och varför skulle det inte göra det?) så kommer semifinalerna att bli följande:

Manchester Utd - Arsenal
Barcelona - Liverpool

Vad säger man? Maxat!

4 kommentarer:

czx sa...

Jag tror faktiskt att Chelsea slår ut Liverpool. Nu när Essien och Drogba är tillbaka i bättre form än toppform(!) så kan inte Gerrard och Torres göra något. Sen kan man inte glömma Lampard som spelar ut vem som helst på liverpools mittfält

Kriss sa...

Tror som du att semifinallagen blir Arsenal, Man utd, Liverpool och Barcelona.

Tråkigaste matchen blir Liverpool - Chelsea som mött varandra 10 ggr i ligan 8 ggr i CL plus några möten i inhemska cuper sedan Rafa tog över rodret för 5 år sedan. Blir ca: 20 möten på 5 år i tävlingssammanhang! Kan ju lungt påstå att dessa lag kan varandra utan och innan. mitt tips 1-0, 0-0.

Sedan tror jag på Arsenal-Liverpool i finalen.

Sean Dundee sa...

Om jag inte raknat fel sa kommer liverpool och chelsea att ha mott varandra 24 ggr sedan rafa tog over.

04/05: 2ggr ligan, 2ggr cl-semi och finalen i ligacupen
05/06: 2ggr ligan, 2ggr cl gruppspel, och semifinal i fa-cupen
06/07: 2ggr ligan, 2ggr cl-semi och Community Shield
07/08: 2ggr ligan, 2ggr cl-semi och 5e rundan av ligacupen
08/09: 2ggr ligan, 2ggr cl-kvart

Maste vara ett rekord av nagot slag.

P sa...

Gerrard spelar ju dock ut Lampard.