fredag 27 februari 2009

En svunnen tid

Var inne och rotade i ett skåp här hemma och hittade ett ensamt fotografi som hade flytt från ett gammalt fotoalbum, kanske för att det kände att det inte hade fått uppmärksamhet på ett tag. Det är från 1983, och taget ute i Österåker när jag spelade min första "riktiga" match i St.Erikscupen för Djurgården. Vi förlorade för övrigt matchen mot IFK Österåker med 4-1.

För att förenkla det hela för er har jag ringat in mig själv. Jag var den ende i laget som hade glasögon. På min vänstra sida står en av mina bästa kompisar än idag, han heter Olov och är bankman med förkärlek för konstiga semestrar (som att paddla från Slussen till Afrika...).

På min högra sida ser ni Måns, som sedemera skulle bli Lill-Reidar i "Rederiet" och polisen Oskar Bergman i "Beck"-filmerna. Hans plastpappa var Rico Rönnbäck, som spelade riksbusen Conny i "Varuhuset", så det gav oss lite star quality när han var och tittade på matcherna.

Målvakten nedanför mig, iklädd en trendriktig brun fleeceväst, heter Oskar. Han var hemma hos mig i tisdags och fikade. Oskar är dataanimatör och har jobbat med riktigt stora filmer. En gång i tiden var jag och hälsade på honom i London, och han släpade ut mig till Hyde Park för att skrämma fåglar, och så filmade han det hela med en höghastighetskamera. Han behövde få referensmaterial på hur vingarna fälls ut när fåglar lyfter. Det blev så småningom till den där flygande hästen i en "Harry Potter"-film. Vi var rätt bakis när vi sprang runt där och jagade svanar och duvor - en av mina mest surrealistiska upplevelser till dags dato. Oskar har även gjort ett James Bond-intro, ni vet ett sånt där med en massa silhuetter på nakna damer som studsar/flyger omkring. Den referensfilmen var mer intressant att se än den vi gjorde med fåglarna, kan jag meddela.

Vår andra match spelade vi på hemmaplan på Hjorthagen, och vi vann mot IFK Lidingö med 4-0. Jag gjorde två mål, men då hade inte morsan med kameran. Typiskt.

3 kommentarer:

Jonas Dahlquist sa...

Dessutom på kortet: Tränaren Peter, Salle (som fantastiskt nog heter Dif i efternamn!), Henning, Lill-Kalle och Stor-Kalle, Svante och så några till som jag inte kommer ihåg.

Jonte sa...

Du har ju spelat som senior också. Varför inte lägga upp någon bild därifrån?

IFK Österåker hade en spelare som gjorde 11 mål i en och samma match ett antal år senare, tror det var mot Plavi Team. Det väckte just DIF:s uppmärksamhet och han värvades dit. Vilket sammanträffande... Spelade ni ihop?

Anonym sa...

Läckra tröjor! Frös du mycket som barn? Du verkar vara den enda som har en överdragströja knutet så där fint runt magen... :)

Jag gjorde en liknande fotoupptäckt härom veckan, där jag som 10-åring står tillsammans med Boxar-Ingo! Det var stort.